کارگردان ایرانی فیلمی تاجیک را راهی اسکار کرد

تاجیکستان فیلم درام «ملودی» ساخته بهروز سبط‌رسول کارگردان ایرانی را به‌صورت رسمی به‌عنوان نماینده خود برای حضور در بخش بهترین فیلم بلند بین‌المللی اسکار ۲۰۲۴ معرفی کرد.

به نقل از ورایتی، تاجیکستان با معرفی «ملودی» به اسکار بین‌المللی برای اولین بار در ۱۸ سال اخیر راهی اسکار شد. این کشور با این انتخاب برای سومین بار در رقابت بین‌المللی اسکار شرکت کرده است.

این فیلم داستان زنی به نام ملودی را تصویر می‌کند که در مرکز کودکان سرطانی تدریس می‌کند. در حالی که ۳۰ کودک در آسایشگاه نگه‌داری می‌شوند، از او خواسته می‌شود تا با استفاده از آواز ۳۰ پرنده مختلف، قطعه‌ای بسازد اما او متوجه می‌شود شکارچیان کارشناس قدیمی پرندگان دهکده را مجبور به ترک کرده‌اند.

«ملودی» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی بهروز سبط رسول، داستان‌نویس و کارگردان با تجربه در زمینه فیلم‌های تجاری و تبلیغاتی ساخته شده و فیلم را شرکت «نما فیلم» که متعلق به سبط رسول است، ساخته است.

«ملودی» به زبان فارسی و به‌عنوان محصول مشترک ایران و تاجیکستان ساخته شده و اولین بار در ماه آوریل در جشنواره کاردیف، بریتانیا حضور یافته است.

انتخاب این فیلم توسط تی وی سفینا و اتحادیه سینماگران تاجیکستان، انجام شد.

تمام آثار ارسالی و مواد برای رقابت ۲۰۲۴ اسکار باید تا ساعت ۵ بعدازظهر دوشنبه ۲ اکتبر توسط آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک دریافت شود و فیلم‌ها باید بین یکم دسامبر ۲۰۲۲ تا ۳۱ اکتبر ۲۰۲۳ اکران شده باشند. فهرست نهایی متشکل از ۱۵ فیلم ۲۱ دسامبر اعلام خواهد شد و نامزدهای نهایی ۲۳ ژانویه ۲۰۲۴ معرفی می‌شوند. نود و ششمین دوره جوایز اسکار قرار است ۱۰ مارس ۲۰۲۴ برگزار شود.

پیش از تاجیکستان اولین فیلم کارمن ژاکیر با عنوان «تندر» از سوی سوییس به اسکار معرفی شده بود.