۵ فیلم درباره‌ی هنرمندان مشهور

زندگی هنرمندان و انسان‌های مشهور و بزرگ همیشه مورد توجه عام و خاص بوده است.

کتاب‌های بیوگرافی قدمتی ابدی دارند و کمتر کسی پیدا می‌شود که نخواهد سرگذشت هنرمندان محبوب خود را بداند. از این جهت سینما هم از قافله عقب نمانده و کمابیش – نه به اندازه دیگر رسانه‌ها – به زندگی هنرمندان مشهور و آرتیست‌های تاریخ‌ساز پرداخته است.

 

۱_بر دروازه ابدیت (At Eternity’s Gate)

جدیدترین اثر جولیان اشنابل یک بار دیگر با محوریت هنرمندی رنج‌کشیده و تاریخ‌ساز ساخته شد: ونسان ون گوگ، نقاش مشهور هلندی که هنر قرن بیستم را تحت تاثیر خودش قرار داد.

«بر دروازه ابدیت» که در سال ۲۰۱۸ به اکران درآمد، یک بازیگر فوق‌العاده به نام ویلم دفو را در نقش اصلی خود دید. این بازیگر حتی به خاطر ایفای نقش ون گوگ و عملکرد خیره‌کننده‌اش نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد اسکار نیز شد.

کارگردان در این فیلم – برخلاف آثار قبلی‌اش – صرفا روی بخش خاصی از زندگی هنرمند مورد نظر تمرکز کرده.

اسکار آیزاک، روپرت فرند، مدس میکلسن و امانوئل سنیه مهم‌ترین بازیگران At Eternity’s Gate هستند.

 

 

۲_پولاک (Pollock)

پولاک پروژه‌ای بود که ساخت و اتمام آن یک دهه به طول انجامید.

اد هریس، بازیگر و کارگردان مشهور هالیوودی، علاقه بسیاری به این پروژه داشت و به همین جهت هم در هیبت کارگردان و هم بازیگر نقش اصلی عملکرد شگفت‌انگیزی از خود نشان داد. هریس در نقش جکسون پولاک، نقاش آمریکایی و از پیش‌گامان جنبش هیجان‌نمایی انتزاعی، ظاهر شد. اینطور که در زندگی‌نامه او ثبت شده، پولاک انسان سرسختی بود و باتوجه به تکیه همیشگی‌اش بر الکل، کار کردن و بودن کنار او واقعا دشوار بود.

در نهایت باید فیلم سینمایی Pollock را یک تلاش قابل‌تحسین برای به تصویر کشیدن زندگی غم‌انگیز پولاک دانست. این اثر در سال ۲۰۰۰ اکران شد و اد هریس نیز به خاطر ایفای نقش در آن نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد اسکار شد. از جمله ستارگان مطرح این فیلم می‌توان به مارسیا گی هاردن، جنیفر کانلی، ایمی مدیگان و باد کرت اشاره نمود.

 

۳_رامبرانت (Rembrandt)
چارلز لاتون، یکی از برترین بازیگران تاریخ هالیوود با فیلم رامبرانت سبک ویژه و منحصر به فرد خود را وارد داستان زندگی رامبرانت هارمنزون فان راین، هنرمند و نقاش هلندی دوره رنسانس، کرد تا یک اثر متفاوت و ارزشمند شکل بگیرد. Rembrandt امروزه دیگر به دست فراموشی سپرده شده چراکه چیزی نزدیک به یک قرن از اکران آن در سال ۱۹۳۶ می‌گذرد. اما این فیلم موفق شده به شکلی هنرمندانه و شگفت‌انگیز دوران تاریک زندگی یک هنرمند و خالق را به تصویر بکشد.

الکساندر کوردا کارگردان این عنوان را بر عهده داشته و چارلز لاتون نیز با عملکرد فراموش‌نشدنی خود آن را به یک فیلم قابل احترام و ویژه تبدیل کرده است. از جمله بازیگران این فیلم می‌توان به السا لنچستر، گرترود لارنس، راجر لیویسی و ادوارد چاپمن اشاره نمود.

 

 

۴_آندری روبلف (Andrei Rublev)
فیلم‌های آندری تارکوفسکی معمولا شباهت‌های بسیاری به رمان‌های دیوید فاستر والاس دارد؛ چه از نظر نبوغ و چه از نظر ذات بحث‌انگیز و جالب‌توجهشان. در Andrei Rublev تارکوفسکی نه تنها زندگی یکی از هنرمندان مشهور روسی را روایت می‌کند، بلکه سعی دارد شوروی دوران قرون وسطا را هم به تصویر کشد. و باید اعتراف کرد که او در این امر به موفقیت عظیمی دست یافته.
با این حال Andrei Rublev به مذاق هرکسی خوش نیامد چراکه واقعا اثر بحث‌برانگیز و جنجالی بود. اما به عقیده اکثر منتقدان این فیلم می‌تواند به راحتی در لیست ۱۰ فیلم برتر تمام تاریخ هم جای بگیرد. نیکولای گرینکو، ایوان لاپیکوف، نیکولای بورلیایف، ایرما راش و نیکولای سرگیف از جمله بازیگران فیلم Andrei Reblev هستند. این اثر در سال ۱۹۶۶ اکران شد.

 

۵_مودیلیانی (Modigliani)
مودیلیانی به کارگردانی میک دیویس فیلم نسبتا ناشناخته‌ای محسوب می‌شود که منتقدان استقبال چندانی از آن نکردند. اندی گارسیا در این فیلم نقش نقاش مشهور ایتالیایی یعنی آمادئو مودیلیانی را ایفا کرده است. در این اثر میک دیویس روی بخش پایانی زندگی مودیلیانی تمرکز کرده، جایی که او وارد یک رابطه خطرناک با زنی جوان می‌شود و از سوی دیگر رقابتش با پابلو پیکاسو به اوج خود رسیده است.