۱۰ کارگردانی که نبض جشنواره چهلم را در دست دارند!

در میان فیلم‌های متقاضی حضور در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، آثار این ۱۰ کارگردان بیشتر توجهات را به سمت خود جلب کرده است.

جشنواره فیلم فجر مهم‌ترین رویداد سینمای ایران است و چهلمین دوره آن بهمن امسال برگزار می‌شود. سال گذشته و در حالی که بسیاری از رویدادهای فرهنگی، به دلیل همه‌گیری کرونا، برگزار نشد، اما زور جشنواره فجر از این ویروس بیشتر بود و سی‌ونهمین دوره این رویداد برگزار شد.

امسال نیز چهلمین دوره این رویداد جذاب سینمایی برگزار می‌شود و هیئت انتخاب فیلم‌های این دوره، در حال بازبینی فیلم‌های متقاضی حضور در آن هستند. امسال ۹۴ فیلم برای حضور در جشنواره فجر اعلام آمادگی کردن که ۲۰ مورد از آن‌ها با قوانین و مقررات جشنواره منطبق نبودند و مابقی در اختیار هیئت انتخاب قرار گرفتند.

در میان آثار متقاضی حضور در جشنواره فیلم‌های فیلمسازان مختلفی وجود دارد، از استخوان خرد کرده‌های این حوزه مثل مسعود کیمیایی گرفته تا جوان‌های خوشنامی مثل سعید روستایی. در این گزارش نگاهی داریم به کارگردان‌هایی فیلم‌هایشان در حال حاضر زیر دست اعضای هیئت انتخاب جشنواره است و به احتمال فراوان حرف و حدیث‌ها و حواشی مربوط به جشنواره چهلم و اتفاقات سینمای ایران در ماه‌های آتی حول آثار این فیلمسازان شکل می‌گیرد.

۱- وحید جلیلوند

نام فیلم: شب، داخلی، دیوار

تهیه‌کننده: علی جلیلوند

بازیگران: نوید محمدزاده، امیر آقایی، علیرضا کمالی و سعید داخ

خلاصه داستان: فیلم، زندگی مرد نابینایی به ‌نام علی (نوید محمدزاده) را روایت می‌کند که با ورود نابهنگام زنی متواری، آشفته می‌شود.

وحید جلیلوند پس از ساخت فیلم موفق «بدون تاریخ بدون امضا» به سراغ تولید فیلم جدیدش رفت، اما بیماری کرونا دردسرهای زیادی برای این پروژه به وجود آورد و حتی در دوره‌ای به دلیل بیماری نوید محمدزاده، نقش اصلی فیلم، کل پروژه مدتی متوقف شد. این فیلم سال گذشته تولید شده و پیش از برگزاری جشنواره سی‌ونهم، از آن به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی حضور در این رویداد نام برده می‌شد، اما در نهایت به جشنواره دوره قبل نرسیده و حالا و با یک سال تأخیر قرار است اکران شود. بازی نوید محمدزاده در این اثر، یکی از خاص‌ترین بازی‌های کارنامه هنری اوست.

۲- مانی حقیقی

نام فیلم: تفریق

تهیه‌کننده: مجید مطلبی

بازیگران: نوید محمدزاده و ترانه علیدوستی

تفریق هشتمین فیلم بلند مانی حقیقی است که خود او و امیررضا کوهستانی قصه آن را به رشته تحریر درآورده‌اند. این دو نفر پیش از این «پذیرایی ساده» را نوشته‌اند و حالا ترکیب آنها تفریق را خلق کرده است. پریناز ایزدیار اولین گزینه حقیقی برای بازی در نقش اصلی این فیلم بود و عکس‌های مختلفی هم از او در کنار نوید محمدزاده برای بازی در این اثر منتشر شد، اما به دلیل آنکه تولید پروژه چند باری به تعویق افتاد، ایزدیار از بازی در این فیلم کنار کشید و ترانه علیدوستی جایگزین آن شد.

۳- سعید روستایی

نام فیلم: برادران لیلا

تهیه‌کننده: سعید روستایی، جواد نوروزبیگی

بازیگران: پیمان معادی، نوید محمدزاده، ترانه علیدوستی، پریناز ایزدیار و محمدعلی محمدی.

روستایی تاکنون دو فیلم سینمایی ساخته و هر دو فیلم او مورد استقبال منتقدان و مخاطبان عمومی سینما قرار گرفته است. «ابد و یک روز» در جشنواره سی‌وچهارم فیلم فجر همه را غافلگیر کرد و در اختتامیه ۹ سیمرغ به دست آورد و «متری شیش‌ونیم» هم در جشنواره سی‌وهفتم به نمایش درآمد و توانست ۳ سیمرغ را به خود اختصاص دهد. این عملکرد خوب در جشنواره‌های گذشته باعث شده نام این فیلمساز جوان در میان نام‌های مهم حاضر در این فهرست قرار بگیرد و به همین دلیل خیلی از دوستداران سینما، منتظر تماشای سومین فیلم بلند او هستند.

۴- هومن سیدی

نام فیلم: جنگ جهانی سوم

تهیه‌کننده: هومن سیدی

بازیگران: محسن تنابنده، ندا جبرئیلی، مهسا حجازی، نوید نصرتی، لطف‌الله سیفی و حاتم مشمولی.

داستان: من همونی هستم که لباس تنت کرد، آدمت کرد، بهت بها داد، من همونم. ‌

هومن سیدی از آن نام‌هایی است در چند سال اخیر جدا از بازیگری، در عرصه‌های نویسندگی و کارگردانی هم حضور پررنگی داشته و حالا با فیلم جدیدش یعنی جنگ جهانی سوم، تهیه‌کنندگی را هم تجربه می‌کند. آخرین ساخته او پیش از این فیلم، سریال «قورباغه» بود که پخش آن در شبکه نمایش خانگی با استقبال خوبی مواجه شد و حالا توقعات از او به عنوان کارگردان بیش از پیش بالا رفته است. این فیلم در یکی از روستاهای گیلان تولید شده و یکی از نقاط قوت آن بازی‌های خوب بازیگرانش است، مخصوصاً محسن تنابنده که نقش اصلی این فیلم را ایفا می‌کند.

 

۵- بهروز شعیبی

نام فیلم: ‌بدون قرار قبلی

تهیه‌کننده: محمود بابایی

بازیگران: مصطفی زمانی، الهام کردا و صابر ابر.

داستان: قصه این فیلم با نگاه به یکی از داستان‌های مصطفی مستور اقتباس شده و داستان بازگشت‌ یک هنرمند به کشور پس از سال‌ها دوری را روایت می‌کند.

«روز بلوا» آخرین تجربه حضور بهروز شعیبی در مقام کارگردان در جشنواره فیلم فجر است، حضوری که به دو سال پیش و جشنواره سی‌وهشتم مربوط می‌شود. در روزهایی که خبر اکران این فیلم در قالب مینی سریال سه قسمتی در یکی از پلتفرم‌های آنلاین رسانه‌ای شد، خبر حضور فیلم جدید شعیبی در جشنواره به نام «بدون قرار قبلی» نیز به انتشار درآمد. یکی از نقاط قوت این اثر، فیلمنامه آن است، فیلمنامه‌ای که سازندگان این اثر سال‌ها منتظر نهایی شدنش بودند و فرهاد توحیدی و مهدی تراب‌بیگی به طور مشترک آن را نوشته‌اند.

۶- حسن فتحی

نام فیلم: مست عشق

تهیه‌کننده: مهران برومند

بازیگران: شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، ابراهیم چلیکول، حسام منظور، هانده ارچل و سلما ارگچ.

داستان: این فیلم برشی از زندگی مولوی و شمس تبریزی در سال‌های ۶۴۰ تا ۶۴۵ هجری قمری است.

حسن فتحی بالاخره توانست آخرین فیلم سینمایی‌اش را از زیر آوار حواشی بیرون بکشد و برای پخش در رویداد مهمی مثل جشنواره فجر آماده کند. پر بیراه نیست اگر این اثر را پرحاشیه‌ترین فیلم چند سال اخیر سینمای ایران بنامیم، اثری که در دو سال گذشته، هر خبری از آن منتشر می‌شد، با حواشی متعددی همراه بود، حاشیه‌هایی که هنوز هم تمامی ندارند و روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شوند. آخرین حاشیه این فیلم نیز مربوط به ماجرای موسیقی آن بود که بعد از کناره‌گیری همایون شجریان و سهراب پورناظری از ساخت آن، نام محسن چاوشی به نام خواننده اثر مطرح شد که چاوشی نیز این پیشنهاد را نپذیرفت. باید ببینیم پس از اکران مست عشق در جشنواره امسال، باز هم حواشی این فیلم سر زبان‌ها می‌افتد یا این بار همه قرار است از کیفیت تولید آن صحبت کنند.

۷- بهزاد فراهانی

نام فیلم: میهمانی از کارائیب

تهیه‌کننده: شهرام گیل‌آبادی

بازیگران: رضا بابک، بیوک میرزایی، شقایق فراهانی، کامران تفتی، رامین ناصرنصیر، مهناز غمخوار و آذرخش فراهانی.

داستان: خیاطی کارکشته عاشق بانویی شده که همسرش را اعدام کرده‌اند. خیاط به دلیل دلبستگی به رفاقت با دوستش، شجاعت بیان این عاشقانگی را ندارد و بانو نیز به دلیل وفاداری به شوی رفته‌اش دهان می‌بندد و دل را لجام می‌زند.

بهزاد فراهانی از آن نام‌های بزرگ در هنرهای نمایشی ایران است. کسی که ید طولایی در تئاتر دارد و در فیلم‌ها و سریال‌های فراوانی هم به ایفای نقش پرداخته است. حالا او برای نخستین بار در قامت کارگردان متقاضی حضور در جشنواره شده است و باید ببینیم هیئت انتخاب جشنواره، فیلم او را شایسته حضور در چهلمین دوره جشنواره فجر می‌داند یا خیر. این فیلم فضایی عاشقانه دارد و از فهرست بازیگران آن مشخص است که در آن خبری از بازیگران گیشه‌ای و سلبریتی‌های پرطرفدار نیست. تمام این موارد ممکن است در زمان اکران به ضرر فیلم تمام شود، اما قواعد اکران با قواعد جشنواره فجر کاملاً متفاوت است و باید دید چه سرنوشتی در انتظار این فیلم است.

۸- مسعود کیمیایی

نام فیلم: خائن‌کشی

تهیه‌کننده: علی اوجی

بازیگران: امیر آقایی، مهران مدیری، پولاد کیمیایی، فرهاد آئیش، سارا بهرامی، پانته‌آ بهرام، حمیدرضا آذرنگ، رضا یزدانی و…

داستان: فیلم، داستان یکی از بزرگ‌ترین کلاهبرداران تاریخ است. «مهدی بلیغ» معروف به «آرسن لوپن ایران» کسی که کاخ دادگستری تهران را به‌عنوان هتل به دو تاجر خارجی فروخت.

چهلمین جشنواره فیلم فجر، میزبان سی‌امین فیلم بلند مسعود کیمیایی است. کارگردانی که اگرچه در سال‌های اخیر انتقادات زیادی نسبت به فیلم‌های او و افت کیفیت آثارش مطرح بوده، اما نامش به قدری بزرگ است که به اعتبار جشنواره فیلم فجر اضافه کند. در فیلم آخر کیمیایی بازیگران مطرح زیادی حضور دارند و این مسئله یکی از نکات قابل توجه آن است، باید ببینیم این کارگردان چطور با این بازیگران رفتار کرده است، آیا توانسته آنها را کنترل کند و آن طور که می‌خواهد از این بازیگران بازی بگیرد یا هرکدام را آزاد گذاشته است.

۹- محمدحسین مهدویان

کارگردان: مرد بازنده

تهیه‌کننده: امیر بنان، سید محسن حجازی دهاقانی

بازیگران: –

یکی از فیلم‌های مرموز جشنواره امسال، آخرین ساخته محمدحسین مهدویان است. کارگردانی که از سال ۹۴ و جشنواره سی‌وچهارم، بدون وقفه در همه ادوار جشنواره حضور داشته و فیلم‌هایش هم معمولاً جزء آثار مهم به نمایش درآمده در جشنواره هر سال محسوب شده‌اند. او که اخیراً با سریال «زخم کاری» حضور موفقی در شبکه نمایش خانگی داشت، فیلم جدیدش «مرد بازنده» را در سکوت کامل خبری جلوی دوربین برده و اطلاعات زیادی از این فیلم در دسترس نیست. تنها موضوعی که از آخرین ساخته مهدویان رسانه‌ای شده این است که این فیلم فضایی ملتهب و جنایی دارد.

۱۰- رضا میرکریمی

نام فیلم: نگهبان شب

تهیه‌کننده: رضا میرکریمی

بازیگران: محسن کیایی، لاله مرزبان، ویشکا آسایش و کیومرث پوراحمد.

آخرین ساخته رضا میرکریمی یکی از کارهای سخت کارنامه اوست. دلیل اصلی سختی این کار هم ابتلای چندباره عوامل فیلم به بیماری کرونا (حتی خود کارگردان) و توقف پی‌درپی کار بود. تا جایی که ترکیب بازیگران این اثر هم تا حدودی دستخوش تغییر شد. در خبرهای اولیه مربوط به این فیلم، نوید محمدزاده به عنوان بازیگر نقش اصلی آن معرفی می‌شده بود، اما درنهایت این نقش به محسن کیایی رسید. نگهبان شب، فضایی شبیه به «قصر شیرین» دارد و به نظر می‌رسد از فیلم‌های مهم جشنواره امسال خواهد بود.

به جز این ده نفر که با جزئیات بیشتری آثارشان را مرور کردیم، نام‌های دیگری هم هستند که به احتمال فراوان با تایید هیئت داوران جشنواره، در این دوره حضور خواهند داشت و فیلم‌هایشان می‌تواند جریان‌سازی کند. نام‌هایی همچون فرزاد موتمن، نوید محمودی، سیاوش اسعدی، مریم بحرالعلومی، یوسف حاتمی‌کیا، سید مرتضی فاطمی و منیر قیدی که اکثر آنها گروه تولید خوبی هم در اختیار دارند و بعید نیست شگفتی‌ساز جشنواره، یکی از این کارگردان‌ها باشند.