یوفا سازوکار اعطای سهمیه لیگ قهرمانان و لیگ اروپا در لیگ‌های ناتمام را مشخص کرد

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اعضای کمیته اجرایی اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) امروز (پنجشنبه) از طریق ویدئو کنفرانس تشکیل جلسه دادند و با بررسی سازوکار اعطای سهمیه لیگ قهرمانان و لیگ اروپا به تیم‌ها در صورت نیمه تمام ماندن لیگ‌ها، نتیجه را به فدراسیون‌ها و اتحادیه‌های عضو ابلاغ کردند.

اخیراً گزارش‌هایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه احتمال دارد نمایندگان آن لیگ‌هایی که نیمه‌تمام می‌ماندند بر اساس جایگاه آنها در رده‌بندی باشگاهی یوفا تعیین شوند اما اتحادیه فوتبال اروپا این موضوع را رد کرده است. این سازمان با تأکید بر لزوم به پایان رساندن لیگ‌های داخلی در شرایط ممکن، «شایستگی ورزشی» را تنها معیار اعطای سهمیه رقابت‌های اروپایی اعلام کرد و انتخاب نمایندگان هر کشور برای حضور در رقابت‌های اروپایی در صورت نیمه تمام ماندن لیگ را برعهده فدراسیون‌ها و اتحادیه آن کشور گذاشت. تا کنون لیگ‌های فوتبال بلژیک و اسکاتلند تصمیم به نیمه تمام گذاشتن مسابقات این فصل خود گرفته‌اند و لیگ هلند هم قرار است به همین سرنوشت دچار شود.

در بیانیه یوفا آمده است:« در نتیجه تصمیمات اتخاذ شده توسط مقامات فوتبال در بلژیک و اسکاتلند، کمیته اجرایی یوفا به بررسی شرایط به وجود آمده پرداخته و نسبت به ارائه دستورالعمل‌هایی برای تعیین شایستگی تیم‌ها جهت حضور در رقابت‌های باشگاهی یوفا در فصل 21-2020 اقدام کرده است. بر اساس این دستورالعمل، معیار راهیابی به رقابت‌های باشگاهی یوفا همیشه بر پایه شایستگی ورزشی استوار است. از این رو، یوفا به اتحادیه‌ها و لیگ‌ها توصیه می‌کند حتی‌المقدور راهی برای برگزاری و به پایان رساندن مسابقات‌شان پیدا کنند تا تعیین نمایندگان آنها در رقابت‌های باشگاهی یوفا سیر طبیعی خود را طی کند. با این وجود، یوفا لازم می‌داند تأکید کند که سلامت بازیکنان، تماشاگران و تمام دست‌اندرکاران فوتبال و در کل همه مردم باید در این مقطع زمانی در اولویت باشد. سناریوی ایده‌آل، مهار شیوع بیماری به منظور صدور مجوز از سرگیری مسابقاتی است که اکنون به حالت تعلیق درآمده‌اند تا این شیوه باشگاه‌ها خودشان بتوانند بر اساس شایستگی ورزشی سهمیه بگیرند اما در صورتی که چنین چیزی امکان‌پذیر نباشد، به خصوص به دلیل محدودیت‌های زمانی موجود در تقویم بازی‌ها، ترجیح بر این است که رقابت‌های داخلی تعلیق شده به شیوه‌ای متفاوت و به روشی که بتواند کار باشگاه‌ها برای کسب سهمیه بر اساس شایستگی ورزشی را تسهیل کند، از سر گرفته شوند.»

بر اساس بیانیه یوفا این احتمال که مسابقات لیگ‌‌های داخلی پشت درهای بسته از سر گرفته شوند، افزایش پیدا می‌کند، تصمیمی که مقامات بوندس‌لیگای آلمان قصد دارند با کسب مجوز از دولت آن را از روز نهم (20 اردیبهشت) اجرایی کنند. اما در مورد کشورهایی مانند انگلیس، ایتالیا و اسپانیا که بیشتر از آلمان از شیوع کرونا ضربه خورده‌اند ممکن است که حتی برگزاری بازی‌ها پشت درهای بسته امکان‌پذیر نباشد.

یوفا در این باره هم عنوان کرد: اگر یک لیگ داخلی زودتر از موعد مختومه شود، یوفا از فدراسیون و اتحادیه‌های متبوع، خواهد خواست که نمایندگان آن کشور را بر اساس شایستگی‌ ورزشی برای حضور در رقابت‌های اروپایی فصل آینده انتخاب و معرفی کند. پروسه این انتخاب هم باید اصولی عینی، شفاف و فاقد از هرگونه تبعیض باشد. از این رو فدراسیون‌ها و لیگ‌ها باید صلاحیت تعیین جایگاه‌های نهایی در رقابت‌های داخلی‌ را بر اساس شرایط موجود در هر لیگ داشته باشند.

اتحادیه فوتبال اروپا اما این حق را برای خود قائل شده که در صورت پی بردن به وجود هر گونه تخلف یا بی‌عدالتی در پروسه انتخاب نمایندگان کشور‌ها، تیم‌های معرفی شده از سوی هر فدراسیون را برای شرکت در لیگ قهرمانان یا لیگ اروپای فصل آینده رد صلاحیت کند.

در بخش پایانی بیانیه یوفا آمده است: در صورت مشاهده وجود بی‌عدالتی در پروسه اعطای سهمیه رقابت‌های باشگاهی یوفا به تیم‌ها از سوی فدراسیون‌ها، اتحادیه فوتبال اروپا این حق را برای خود قائل است که آن پروسه را ملغی اعلام کند.

انتهای پیام/

 

منبع مطلب: خبرگزاری تسنیم