گیلبرت گاتفرید کمدین و صداپیشه درگذشت

استند-آپ کمدین و صداپیشه انیمیشن‌هایی چون «باب اسفنجی» و «علاءالدین» از دنیا رفت.

به نقل از ورایتی، گیلبرت گاتفرید استند-آپ کمدین نیویورکی پس از مدتی بیماری در ۶۷ سالگی درگذشت.

این کمدین که به دلیل داشتن صدایی خاص در هالیوود مشهور بود صداپیشه شخصیت یاگو، طوطی جعفر در فیلم‌ها و سریال‌های انیمیشن «علاءالدین» بود.

پس از انتشار خبر درگذشت وی بسیاری از کمدین‌ها و بازیگران هالیوود به این کمدین ادای احترام کرده و از وی به عنوان شخصیتی یاد کرده‌اند که هرگز شوخی را از یاد نمی‌برد و دوست داشت همه را شاد کند.

گاتفرید برای شوخی‌ها و طنز سیاسی‌اش و نیز صدای خاصش شهرت داشت و با این صدا کمک کرد تا برخی از شخصیت‌های کارتونی از جمله در انیمیشن «علاء‌الدین» همواره در یادها بمانند.

وی که سال ۱۹۵۵ در بروکلین زاده شده بود از ۱۵ سالگی به عنوان کمدین روی صحنه رفت و در دهه ۱۹۸۰ نیز ۱۲ اپیزود از «شنبه‌شب‌ها زنده» را اجرا کرد و از سال ۲۰۱۴ تا آخرین روزهای زندگی‌اش یک پادکست را اداره می کرد که به بررسی و نقد فیلم‌های کلاسیک و مصاحبه با بازیگران و دست‌اندرکاران فیلم‌ها می‌پرداخت.

در دهه ۱۹۹۰ وی به عنوان کمدین در فیلم‌های سینمایی بازی کرد و سال ۱۹۹۲ در نقش یاگو در «علاء‌الدین» صداپیشگی کرد. او این نقش را در ادامه‌های این انیمیشن و سریال تلویزیونی و بازی ویدویی آن نیز ارایه کرد.

وی همچنین صداپیشه «باب اسفنجی»، «لاک‌پشت‌های نینجای جهش‌یافته» و «سوپرمن» و بسیاری از انیمیشن‌های دیگر و از بازیگران «پلیس بورلی هیلز ۲» هم بود و در آن در برابر ادی مورفی جلوی دوربین رفت.

برخی از شوخی‌های وی گاهی برایش دردسرساز شد از جمله شوخی‌ای که درباره رویداد ۱۱ سپتامبر کرده بود و به عنوان نخستین جوک‌ها درباره این رویداد در خاطره‌ها مانده است. وی برای شوخی با یکی از تهیه‌کنندگان هالیوودی مدتی هم در فهرست سیاه هالیوود قرار گرفت.

برمبنای زندگی این کمدین مستندی با عنوان «گیلبرت» در سال ۲۰۱۷ توسط نیل برکلی ساخته شده است.