سلبریتی ها جای کمدی را می گیرند؟

شاید یکی از پرستاره ترین اکران های نوروزی در پیش رو است اما نکته عجیب اکران فقط یک فیلم با تم کمدی است!

از میان فیلم‌های متعددی که به عنوان متقاضی اکران نوروزی مطرح شده بودند، هفت فیلم «روز صفر» ساخته سعید ملکان، «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر، «لامینور» اثر داریوش مهرجویی، «مرد بازنده» کاری از محمدحسین مهدویان، «علف‌زار» به کارگردانی کاظم دانشی، «شادروان» کاری از حسین نمازی و «قدغن» ساخته مجید مافی انتخاب شدند و قرار است در آستانه نوروز 1401 به نمایش دربیایند بنابراین دو کمدی «انفرادی» و «شیشلیک» که جزو شانس‌های گیشه محسوب می‌شدند و متقاضی اکران نوروزی بودند، در این ترکیب حضور ندارند. در ادامه مطلب درباره هفت فیلمی که ترکیب اکران نوروز 1401 را تشکیل داده‌اند، می‌خوانید.

موقعیت مهدی

«موقعیت مهدی» که به عنوان یکی از پرافتخارترین فیلم‌های چهلمین جشنواره فجر شناخته می‌شود، در ترکیب اکران نوروزی حضور دارد. این فیلم که اولین ساخته سینمایی هادی حجازی‌فر است، توانست علاوه بر منتقدان، نظر تماشاگران را نیز جلب کند و مورد استقبال قرار گیرد. «موقعیت مهدی» در پنج اپیزود با عناوین مختلف، به ابعاد مختلف شخصیت و زندگی شهید مهدی باکری پرداخته و عملیات خیبر و بدر را به تصویر کشیده است. جز هادی حجازی‌فر که نقش اصلی فیلم را برعهده دارد، ژیلا شاهی، وحید حجازی‌فر و روح‌ا… زمانی نیز در «موقعیت مهدی» ایفای نقش کرده‌اند. جایزه بهترین فیلم، بهترین فیلم اول، بهترین جلوه‌های ویژه میدانی و بهترین موسیقی متن جوایزی است که نصیب «موقعیت مهدی» شد.

مرد بازنده

در حالی که مدتی پیش محمدحسین مهدویان از اکران فیلم «شیشلیک» در نوروز 1401 خبر داده بود، ساخته جدید او «مرد بازنده» در میان فیلم‌های اکران نوروزی حضور دارد. این فیلم معمایی و پلیسی که به حل یک پرونده قتل می‌پردازد، قصه پرکششی دارد و مسئله فساد اقتصادی را نقد می کند. جواد عزتی بازیگر ثابت آثار مهدویان، در این فیلم نیز حضور دارد و در نقش شخصیتی بزرگ تر از سن واقعی خودش ظاهر شده است. رعنا آزادی‌ور، آناهیتا درگاهی، بابک کریمی و سجاد بابایی از دیگر بازیگران «مرد بازنده» هستند. «مرد بازنده» در هیچ کدام از رشته‌های اصلی و فنی بخش مسابقه جشنواره فجر نامزد نشد و غیبت آن در جمع نامزدها غافل گیرکننده بود. حضور جواد عزتی در این فیلم، گیشه آن را تضمین خواهد کرد.

روز صفر

یکی از فیلم‌های مهمی که سال 98 در جشنواره فجر به نمایش درآمد و به دلیل شیوع کرونا فرصت اکران پیدا نکرد، «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان است.

این فیلم اکشن، سوژه حساس و ملتهبی دارد و دستگیری عبدالمالک ریگی را به تصویر کشیده است بنابراین شانس بالایی برای کشاندن مخاطبان به سینما دارد. امیر جدیدی در این فیلم در نقش یک مامور امنیتی ظاهر شده و ساعد سهیلی نیز نقش «عبدالمالک ریگی» را بازی کرده است. «روز صفر» در سی‌وهشتمین جشنواره فجر، در شاخه‌های اصلی و فنی نامزد دریافت جایزه شد. جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی، بهترین فیلم اول و جایزه ویژه هیئت داوران از جوایزی بود که نصیب این فیلم شد.

علف‌زار

یکی از کارگردان‌های فیلم اولی و جوان جشنواره فجر که با اولین ساخته‌اش در مرکز توجهات قرار گرفت، کاظم دانشی بود. این فیلم ساز در اولین ساخته خود با همکاری بهرام رادان در مقام تهیه‌کننده، «علف‌زار» را جلوی دوربین برد. این فیلم بر اساس پرونده‌های واقعی ساخته شده و دست روی موضوع حساس و مهمی مانند تعرض گذاشته است. قصه واقعی فیلم و بازی بازیگران آن در جشنواره فجر مورد توجه قرار گرفت. سارا بهرامی و پژمان جمشیدی ستاره‌های فیلم هستند که بازی خوب‌شان تحسین گروهی از منتقدان و مخاطبان را برانگیخت. مائده طهماسبی، ترلان پروانه و ستاره پسیانی از دیگر بازیگران فیلم هستند. جایزه بهترین فیلم نامه و بهترین نقش مکمل زن از جوایز این فیلم در چهلمین جشنواره فجر است.

لامینور

داریوش مهرجویی امسال در آستانه نوروز 1401، پس از گذشت هشت سال از اکران آخرین فیلمش یعنی «اشباح»، با ساخته جدید خود «لامینور» به سینما بازمی‌گردد.

این فیلم سال 98 ساخته شد و اکنون پس از دو سال بالاخره رنگ پرده را می‌بیند. علی نصیریان، پردیس احمدیه، سیامک انصاری، علی مصفا، بیتا فرهی، مهرداد صدیقیان و بهناز جعفری از چهره‌هایی هستند که در این فیلم بازی کرده‌اند. کاوه آفاق خواننده موسیقی پاپ و راک نیز در ترکیب بازیگران «لامینور» حضور دارد. قصه این فیلم با محوریت یک نوازنده روایت می‌شود. این فیلم به اعتبار نام و سابقه داریوش مهرجویی، شانس کمی برای فروش ندارد.

شادروان

«شادروان» به کارگردانی حسین نمازی تنها فیلم کمدی اکران نوروزی است. این اثر تنها فیلم کمدی چهلمین جشنواره فجر نیز بود. «شادروان» قصه خانواده‌ای در جنوب شهر را روایت می‌کند و فضای شیرینی دارد. این اثر در کنار «موقعیت مهدی»، «علف‌زار» و «شب طلایی»، فیلم منتخب مسعود فراستی بود. سینا مهراد، بهرنگ علوی، نازنین بیاتی، گلاره عباسی، رویا تیموریان و رضا رویگری ترکیب بازیگران این فیلم را تشکیل داده‌اند. بازی سینا مهراد و به ویژه بهرنگ علوی در این فیلم مورد توجه قرار گرفت. با توجه به این که معمولا آثار کمدی در اکران نوروزی با استقبال مواجه می‌شوند، «شادروان» به عنوان تنها فیلم کمدی این فهرست می‌تواند توجه تماشاگران را جلب کند.

قدغن

فیلم «قدغن» به کارگردانی مجید مافی در سکوت خبری تولید شده و نام آن مدتی پیش به واسطه خبری درباره صدور مجوز نمایش آن و تقاضای اکران فیلم در نوروز در فهرست اخبار قرار گرفت.

ژانر فیلم «قدغن» برخلاف غالب آثار تهیه‌کننده‌اش محمدحسین فرحبخش، کمدی نیست و به مسائل خانوادگی و اجتماعی می‌پردازد. سام درخشانی، ساناز سعیدی، افسانه چهره‌آزاد و محمود جعفری از هنرمندانی هستند که در این فیلم حضور داشته‌اند و نام ستاره پرطرفداری در گروه بازیگران آن دیده نمی‌شود بنابراین «قدغن» برای رقابت با فیلم‌های پرستاره اکران نوروزی کار سختی در پیش دارد.