سریال لوپین: یک شرلوک هولمز معاصر

سریال Lupin مجموعه‌ای تلویزیونی و پرطرفدارِ فرانسوی است که توسط جورج کای و فرانسوا اوزان ساخته شده و از 19 دیماه 1399 در نتفلیکس به نمایش درآمد.

سریال لوپن اولین سریال فرانسوی محسوب می‌شود که از نظر بالا بودن آمار بازدیدکنندگان، در فهرست ده سریال برتر یک سرویس استریم آمریکایی یعنی نتفلیکس قرار گرفته است. جورج کای (George Kay) و فرانسوا اوزان (François Uzan) سازندگان این سریال فرانسوی هستند.

سریال لوپین درباره‌ی مردی است که کارهای خود را بر اساس ماجراهای آرسن لوپین به انجام می‌رساند، شخصیتی که در اوایل دهه 1900 توسط موریس لوبلان خلق شد.

موریس لوبلان، شخصیت فوق‌العاده آرسن لوپن را به گونه‌ای طراحی کرد که نمونه‌ای معاصر برای شخصیت شرلوک هولمز باشد. موریس لوبلان چنان ارتباط عمیق و عاطفی با شخصیتی که خالقش بود برقرار کرد که بیست جلد داستان برای آرسن لوپن نوشت.

اسان دیوپ، پسری است که در کودکی مادرش را از دست داده است و در روزهای نوجوانی خود همراه با پدرش از کشورشان سنگال به فرانسه مهارت می‌کنند. آن‌ها زندگی حقیرانه‌ای را می‌گذرانند تا اینکه پدر اسان که باباکار نام دارد، در منزل فرد ثروتمند فرانسوی به نام پلگرینی به عنوان راننده مشغول به کار می‌شود. مردی که ذره‌ای احترام برای اسان و پدرش قائل نیست و رفتارهای تحقیر‌کننده‌ای با آن‌ها دارد.

برخلاف این مرد، رفتار همسر و دخترش با اسان و باباکار درست و انسانی است. یکی از روزها باباکار مشغول گردگیری در کتابخوانه این خانواده ثروتمند است و در همین حین نگاهی نیز به عنوان کتاب‌ها می‌اندازد. در همان لحظه‌ کارفرمای عصبی و همیشه طلبکارش پلگرینی سر می‌رسد و او را بابت تاخیر در کارهایش و توجه بی مورد به کتاب‌ها سرزنش می‌کند. در همین حین همسر پلگرینی از باباکار می‌خواهد که کتابی را انتخاب کرده و برای اسان هدیه ببرد. پدر اسان نیز از میان عنوان کتاب‌ها کتاب ماجراهای آرسن لوپن، دزد شرافتمند را انتخاب کرده تا در روز تولد اسان به او هدیه کند.

بااین‌حال چند روز بعد پلگرینی از باباکار به علت دزدی از گاوصندوق جواهراتی که در کتابخوانه قرار داشت شکایت می‌کند و باباکار را به دزدیدن گردنبند گرانقیمتی که متعلق به ملکه ماری آنتوانت بوده است، متهم می‌کند. باباکار می‌داند که جرمی مرتکب نشده و شرافت خود را در خطر می‌بیند.

اما جامعه و پلیس دهه 90 فرانسه که جامعه‌ای نژادپرست است، ترجیح می‌دهد حرف مردم سفیدپوست خود را باور کند. باباکار به همین دلیل به دادگاه و سپس زندان منتقل می‌شود و اسان نیز به این دلیل که سرپرستی ندارد، به بهزیستی منتقل می‌شود. تنها همدم اسان در روزهای تنهاییش، کتاب دزد شرافتمند است که پدرش به عنوان هدیه تولد برای او به یادگار گذاشته بود.

اسان توسط فردی خیر که هزینه‌های تحصیلش را پرداخت کرده بود، در بهترین مدرسه فرانسه درس می‌خواند و در آن مدرسه با دختری آشنا می‌شود که در آینده به همسر و مادر فرزندش تبدیل می‌شود. در همان سال باباکار خود را در زندان دار می‌زند؛ اما یک امانتی نزد یکی از هم‌سلولی‌هایش قرار می‌دهد که اگر چنانچه در سال‌های بعد کسی سراغی از او گرفت، هم‌سلولی‌اش آن امانتی را به او بدهد.

نتفلیکس اعلام کرد که این سریال در ۴ هفته اول پس از انتشار توسط بیش از ۷۰ میلیون مشترک دیده شده است. برای مقایسه تعداد بینندگان سریال Lupin با دیگر سریال های نتفلیکس باید بدانید که تنها سریال جدید Bridgerton با ۸۲ میلیون و سریال The Witcher با ۷۶ میلیون مشترک توانسته‌اند بینندگان بیشتری داشته باشند. پشت سر سریال Lupin نیز سریال های Money Heist با ۶۵ میلیون، Tiger Kingبا ۶۴ میلیون و The Queen’s Gambit با ۶۲ میلیون مشترک قرار دارند. این آمار نشان از استقبال بی سابقه مشترکان نتفلیکس از سریال فرانسوی دارد که تنها در عرض کمتر از یک ماه توانسته سریال های پرطرفدار این سرویس را که ماه ها از انتشار آن ها می گذرد از لحاظ محبوبیت و تعداد بیننده کنار بزند.

سریال لوپن تمام مولفه‌های جذاب‌کننده‌ای را که یک سریال دزد و پلیسی به آن نیاز دارد، در اختیار دارد؛ اما می‌توان گفت گاهی نیز در استفاده از این مولفه‌ها ناتوان است. خالق سریال Lupin 2021 شخصیت اصلی سریال خود را شخصیتی همیشه برنده و همیشه جلوتر از دیگران و به عبارتی شخصیتی همیشه قهرمان به تصویر کشیده است. لوپین نیز مانند شخصیت پروفسور در سریال خانه کاغذی، همیشه از کسانی که تلاش دارند تا او را به دام بیاندازند، جلوتر است و از تمام اتفاقاتی که برایش می‌افتد، سربلند و برنده خارج می‌شود.

لوپین سریالی ابرقهرمانی نیست که شخصیت نقش اولش از نیروهای ابرقهرمانی و فراانسانی برخوردار باشد که همیشه بر نوع بشر پیروز می‌شوند. لوپین نیز مانند ما انسان است و در شخصیت‌پردازی او بهتر بود نقاط منفی نیز مدنظر قرار بگیرد تا او را از وجه انسانیش دور نبینیم. گرچه لوپین در بعضی لحظه‌های سریال بدشانسی‌هایی نیز می‌آورد، اما به طور کلی می‌توان او را همیشه برنده و باهوش‌تر از دیگران تصور کرد.