«دینامیت»؛ پرفروش اما کم تماشاگر

فیلم سینمایی «دینامیت» علی رغم رکوردشکنی در فروش، تماشاگر کمتری نسبت به سایر فیلم‌های سینمایی دارد.

صبح دیروز خبر رکوردشکنی فیلم سینمایی «دینامیت» به کارگردانی مسعود اطیابی، با فروش بیش از ۳۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در برخی خبرگزاری‌ها منتشر شد.

این فیلم سینمایی در حالی رکورد فروش سینمای ایران را شکسته است که نزدیک به ۲۰۰ روز از آغاز اکران آن می‌گذرد و حدود ۱ میلیون و ۷۴۰ هزار تماشاگر داشته است.

جست‌وجو در آمار فروش فیلم‌ها در سال‌های گذشته، ما را به اعداد و ارقام دیگری می‌رساند؛ فیلم سینمایی «مطرب» به کارگردانی مصطفی کیایی که در سال ۹۸ اکران شد، توانسته بود با فروش حدود ۳۸ میلیارد و ۸۴ میلیون تومان، مخاطب ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری به همراه داشته باشد؛ البته «مطرب» این تماشاگر را تنها در ۸۲ روز یعنی کمتر از نصف زمان حضور «دینامیت» روی پرده سینما به دست آورد.

سال قبل از آن هم (۱۳۹۷) فیلم سینمایی «هزارپا» به کارگردانی ابوالحسن داوودی روی پرده سینما به نمایش در آمد که توانست در مدت زمان ۵۰ روز، بیش از ۴ میلیون مخاطب و بیش از ۳۸ میلیارد و ۴۸ میلیون تومان فروش را تجربه کند.

با این توضیحات، می‌توان دلایلی را برای رکوردشکنی دینامیت در فروش سینمایی برشمرد؛ از افزایش دو برابری زمان اکران فیلم تا به امروز گرفته تا افزایش قیمت بلیت و احتمالاً افزایش تعداد سالن‌های سینما.

با کمی دقت و مقایسه قیمت بلیت‌ها در سال‌های مختلف، می‌توان به این اختلاف دست پیدا کرد که چطور ممکن است فیلمی که بیشترین فروش را در بین ۳ فیلم ذکر شده دارد، کمترین تماشاگر را به خود اختصاص دهد؟!

قیمت بلیت سینما‌ها در شرایط فعلی (سال ۱۴۰۰) ، رقمی بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان است. در صورتی که در سال ۱۳۹۸، این رقم بین ۵۵۰۰ تا ۲۰ هزار تومان بود و در سال ۹۷ نیز بین ۵ تا ۱۵ هزار تومان.

 

با این مقایسه می‌توان به این نتیجه رسید که بالا بودن فروش فیلم سینمایی «دینامیت» به خاطر افزایش نرخ بلیت سینما‌ها و افزایش دو برابر و نیمی روز‌های اکران آن است و علی رغم بالا بودن فروش، نسبت به «مطرب» و «هزارپا» این فیلم سینمایی پرتماشاگر‌ترین فیلم سینمایی نیست و دو فیلم سینمایی دیگر، قبل از آن قرار دارند.

البته اگر بخواهیم پر تماشاگرترین‌ فیلم‌های تاریخ سینمای ایران را بررسی کنیم، «هزارپا» هم حرف زیادی برای گفتن ندارد؛ چون در صدر جدول با فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲» ساخته مسعود ده‌نمکی مواجه می‌شویم که بالغ بر ۵ میلیون و ۳۲۸ هزار مخاطب داشته است.

 

بعد از «اخراجی‌ها ۲»، «افعی» ساخته محمدرضا اعلامی با بیش از ۴ میلیون و ۵۱۷ هزار مخاطب، «آدم برفی» به کارگردانی داوود میرباقری با حدود ۴ میلیون و ۴۷۳ هزار تماشاگر، «عروس» به کارگردانی بهروز افخمی با حدود ۴ میلیون و ۴۲۳ هزار مخاطب، «خواستگاری» به کارگردانی بهروز فخیم زاده با تماشاگری حدود ۴ میلیون و ۴۲۳ هزار نفر و «کلاه قرمزی و پسرخاله» به کارگردانی ایرج طهماسب با مخاطب حدود ۴ میلیون و ۳۰۱ هزار نفر، قبل از «هزارپا» در رده پرمخاطب ترین‌ فیلم های تاریخ سینمای بعد از انقلاب اسلامی قرار دارند.