ده «بازیگر» سال یا عجیب‌ترین نقش‌های ۲۰۲۱

۱۰ بازیگری که بازی‌شان از شاخص‌های سینمای جهان بود.

سال ۲۰۲۱ با رونق دوباره تولید فیلم‌ها و نمایش آن‌ها بر پرده سینما، پس از دوره طولانی قرنطینه ناشی از شیوع کرونا، بازیگران زیادی فرصت یافتند تا دوباره توانایی‌ها و استعداد‌های خود را در زمینه بازیگری نشان دهند. از این میان بازی تعدادی از بازیگران زن و مرد در فیلم‌ها بیشتر جلوه کرد و نامشان هم در زمره بهترین بازیگران زن و مرد سال ۲۰۲۱ و هم در زمره نامزد‌های احتمالی دریافت جایزه اسکار قرار گرفت. در این مطلب نگاهی داریم به ۱۰ بازیگر زن و مرد برتر سال ۲۰۲۱.

۱. ویل اسمیت – شاه ریچارد

 

ویل اسمیت، بازیگر، خواننده و تهیه‌کننده آمریکایی، یکی از گزینه‌های اصلی دریافت جایزه در رشته بهترین بازیگر مرد به‌خاطر نقش‌آفرینی در فیلم «شاه ریچارد» است. او در طول دوره فعالیت سینمایی و هنری خود تا‌کنون ۵ بار نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب و ۲ بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده و ۴ جایزه ایمی را به‌خود اختصاص داده است.


۲. بندیکت کامبربچ – قدرت سگ

 

بندیکت کامبربچ، بازیگر انگلیسی که در ایران بیشتر به‌دلیل نقش‌آفرینی در فیلم‌ها و سریال «شرلوک هلمز» مشهور است، نیز به‌دلیل نقش‌آفرینی در فیلم «قدرت سگ» به کارگردانی جین کمپیون به‌عنوان یکی از بهترین بازیگران سال ۲۰۲۱ انتخاب شده و همچنین از وی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین بخت‌های کسب جایزه اسکار نام برده می‌شود.


۳. آدام درایور – خانه گوچی، آنت و دوئل آخر

 

آدام درایور، تنها بازیگر مرد پرکار این فهرست است که بسیاری از منتقدان وی را به‌دلیل نقش‌آفرینی در ۳ فیلم «خانه گوچی»، «آنت» و «دوئل آخر» از برترین بازیگران سال ۲۰۲۱ عنوان کرده‌اند. آدام درایور همچنین به‌دلیل نقش‌آفرینی در فیلم خانه گوچی از بخت بالایی برای کسب جایزه اسکار در رشته بهترین بازیگر مرد برخوردار است. آدام درایور در کارنامه خود سابقه یک جایزه ولپی در رشته بهترین بازیگر مرد ازجشنواره فیلم ونیز، ۲ نامزدی جایزه اسکار در رشته بهترین بازیگر مرد و ۲ نامزدی جایزه گلدن گلوب در رشته بهترین بازیگر مرد را دارد.


۴. دنزل واشنگتن – تراژدی مکبث

 

دنزل واشنگتن، بازیگر مطرح آمریکایی نیز به‌دلیل ایفای نقش در فیلم «تراژدی مکبث» به کارگردانی جوئل کوئن هم به‌عنوان یکی از بهترین بازیگران سال ۲۰۲۱ درنظر گرفته شده و هم نامش به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین بخت‌های دریافت جایزه اسکار در رشته بهترین بازیگر مرد در سال ۲۰۲۲ مطرح شده است. دنزل واشنگتن توانسته در طول دوران فعالیت هنری خود ۲ جایزه اسکار، ۳ جایزه گلدن‌گلوب، یک جایزه انجمن بازیگران و یک جایزه تونی را به‌خود اختصاص دهد.


۵. کریستن استیوارت – اسپنسر

 

کریستن استیوارت، بازیگر شناخته‌شده آمریکایی است که به‌دلیل نقش‌آفرینی در فیلم «اسپنسر» از سوی منتقدان به‌عنوان یکی از بهترین بازیگران زن سال تشخیص داده شده و همچنین از بخت بالایی برای کسب جایزه اسکار سال ۲۰۲۲ در رشته بهترین بازیگر زن برخوردار است. کریستن استیوارت تا‌کنون یک جایزه از آکادمی بریتانیایی فیلم، یک جایزه سزار، یک جایزه گلید بازیگران سینما و یک جایزه گلدن گلوب، دریافت کرده است.


۶. اولیویا کالمن – دختر گمشده

 

اولیویا کالمن، به‌خاطر نقش‌آفرینی در فیلم «دختر گمشده» (به کارگردانی مگی گیلنهال) از بخت بالایی برای کسب جایزه اسکار در رشته بهترین بازیگر زن برخوردار است. او در کارنامه خود سابقه دریافت یک جایزه اسکار، ۴ جایزه بفتا، ۳ جایزه گلدن‌گلوب، یک جایزه به انتخاب منتقدان، ۲ جایزه گیلد بازیگران سینما و یک جایزه پرایم تایم امی را دارد. الیویا کالمن در زمینه بازی در سریال‌های تلویزیونی نیز بازیگر بسیار شناخته‌شده‌ای است.


۷. فرانسس مک دورمند – تراژدی مکبث

 

فرانسس مک دورمند که سال گذشته به‌دلیل نقش‌آفرینی در فیلم «سرزمین کوچ‌نشینان» برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر زن شده بود، در سال‌جاری نیز از بخت بالایی برای کسب جایزه اسکار در رشته بهترین بازیگر زن به‌دلیل بازی در فیلم «تراژدی مکبث» برخوردار است. او در کارنامه خود ۳ جایزه اسکار در رشته بازیگری و یک جایزه اسکار به‌عنوان بهترین تهیه‌کننده را دارد. او با ۳ جایزه اسکار، از معدود بازیگرانی است که تاج سه‌گانه بازیگری را به‌خود اختصاص داده است.


۸. لئوناردو د کاپریو- به بالا نگاه نکن

 

این بازیگر مشهور به‌دلیل ایفای نقش در فیلم «به بالا نگاه نکن» کاندیدای دریافت جایزه اسکار شده است. لئوناردو دی‌کاپریو سابقه دریافت یک جایزه اسکار، یک جایزه آکادمی بریتانیایی فیلم، یک جایزه انجمن بازیگران و ۳ گلدن‌گلوب را در کارنامه خود دارد. بازی او در فیلم «خلبان» در نقش هواد هیوز تحسین منتقدان را برانگیخته است. در سال ۲۰۱۶ او توسط مجله تایم به‌عنوان یکی از ۱۰۰ فرد تأثیر‌گذار سال انتخاب شد.


۹. اندرو گارفیلد- تیک تیک … بوم

 

اندرو گارفیلد به‌خاطر نقش‌آفرینی در فیلم «تیک‌تیک… بوم» نیز از اصلی‌ترین گزینه‌های دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد است. این بازیگر بریتانیایی- آمریکایی از سوابق درخشان بازیگری برخوردار است و در کارنامه خود سابقه دریافت یک جایزه تونی و یک جایزه آکادمی بریتانیایی جوایز تلویزیونی و نامزدی برای دریافت یک جایزه اسکار و یک جایزه لورنس الیویه و ۲ گلدن‌گلوب و ۳ جایزه آکادمی بریتانیایی فیلم، را دارد.


۱۰. پنه لوپه کروز- مادران موازی

 

پنه لوپه کروز، بازیگر زن اسپانیایی است که از بخت بالایی برای کسب جایزه اسکار در رشته بهترین بازیگر زن به‌دلیل نقش‌آفرینی در فیلم «مادران موازی» برخوردار است. پنه لوپه کروز پیش‌تر نیز در فیلم «همه می‌دانند» به کارگردانی اصغر فرهادی به همراه همسرش خاویر باردم، دیگر بازیگر مشهور اسپانیایی بازی کرده بود. پنه لوپه کروز در کارنامه خود سابقه دریافت جوایز زیادی از جمله یک جایزه اسکار، یک جایزه آکادمی بریتانیایی فیلم، یک جایزه پرایم تایم امی، ۴ جایزه گلدن‌گلوب و ۵ جایزه گیلد بازیگران سینما را دارد.