۵ فیلم فضایی نزدیک به واقعیت

این‌ فیلم‌ها دقیق‌ترین فیلم‌های فضایی از نظر علمی هستند.

فیلم‌هایی که درباره فضا ساخته شده‌اند، زیاد هستند، اما تعداد کمی از آن‌ها وجود دارد که به واقعیت نزدیک باشند.

هالیوود در زمینه صحت علمی شهرت زیادی ندارد و این اشکالی ندارد. وظیفه اصلی یک فیلم باید سرگرمی با بیان یک داستان جذاب باشد، نه این که یک کتاب درسی با صفحه نمایش بزرگ باشد.

البته وقتی علم به حدی نادیده گرفته شود که یک فیلم به طرز خنده‌داری غیرقابل باور شود، آن وقت مشکل‌ساز می‌شود. فهرست این فیلم‌ها به احتمال زیاد کل اینترنت را پر می‌کند، زیرا سفینه‌های فضایی از یک کهکشان دیگر در فاصله یک روز حرکت می‌کنند و لیزر‌ها گلوله‌ای درخشان را به سمت بیگانگان شبه انسان‌نما شلیک می‌کنند.

بنابراین، بیایید از فیلم‌هایی که درست کار می‌کنند، تجلیل کنیم؛ فیلم‌هایی که بدون کنار گذاشتن واقعیت علمی می‌توانند یک اثر خوب به جای بگذارند. در ادامه پنج فیلم فضایی نزدیک به واقعیت ما وجود دارد.

 ۵ – تأثیر عمیق

تاریخ اکران: ۸ می ۱۹۹۸
کارگردان: میمی لدر
بازیگران: رابرت دووال، تیا لئونی و الیا وود

 

فیلم‌هایی درباره فاجعه، به ندرت، با دقت علمی خود را دچار مشکل می‌کنند، به درستی فرض می‌کنیم که اغلب تماشاگران می‌خواهند ببینند که همه بازیگران جذاب با گلوله‌های آتشین زنده مانده‌اند. این سطح جزئیات معتبر تأثیر عمیق را بیشتر چشمگیر می‌کند. بر خلاف حرکت سیارک رقیب خود در سال ۹۸، آرماگدون بزرگ مایکل بی، «تأثیر عمیق» حقیقت را در پیگیری دنباله‌های جلوه‌های دیدنی، به تصویر کشیده است.

در فیلم «تأثیر عمیق»، یک ستاره شناس آماتور نوجوان (الیا وود) یک ستاره دنباله‌دار را در مسیر برخورد با زمین تشخیص می‌دهد و به زودی رئیس جمهور آمریکا (مورگان فریمن) با متخصصان خود مشورت می‌کند تا ببیند چه کاری می‌توان انجام داد. پاسخ: زیاد نیست. بر خلاف تشویق جهانگردان آرماگدون، تلاش برای از بین بردن دنباله‌دار تأثیر عمیق به طرز چشمگیری شکست می‌خورد و فیلم بیشتر به این می‌پردازد که چگونه با فاجعه کنار بیاییم تا اینکه چگونه از آن جلوگیری کنیم.

علم فیلم در مورد یک ستاره دنباله‌دار بسیار محکم است و به خاطر صحنه‌های اکشن، تهدید را بیش از حد بزرگ نمی‌کند و تا حد زیادی، صحنه‌های تأثیرگذاری در مورد تأثیرات آن اندازه بر جو، اقیانوس‌ها و شهر‌های کره زمین صادق است، حتی اگر دیدن فرار فرودو از یک سونامی با یک موتورسیکلت یک قدم از واقعیت دور است، این فیلمی است که نیازی به واقع‌بینانه بودن ندارد.

 ۴ – بین ستاره‌ای

تاریخ اکران: ۷ نوامبر ۲۰۱۴
کارگردان: کریستوفر نولان
بازیگران: متیو مک کاناهی، آن هاتوی و جسیکا چستین

 

جستجوی خانه‌ای جایگزین برای بشریت اساس بسیاری از داستان‌های علمی تخیلی بوده است، اما تعداد کمی از آن‌ها به اندازه ملودرام کوانتومی کریستوفر نولان، «بین ستاره‌ای» به عنوان پایه‌ای در فیزیک نظری بوده است.

متیو مک کاناهی در نقش جو کوپر، یک فضانورد بازی می‌کند که کار خود را کنار گذاشته است و به عنوان یک کشاورز فعالیت می‌کند، اما زمین در آینده‌ای نزدیک قرار است به یک کاسه گرد از خاک خشک تبدیل شود. دوران بازنشستگی او به پایان می‌رسد، زیرا او برای یک مأموریت آزمایشی در اعماق فضا برای یافتن سیارات قابل سکونت جدید از طریق یک کرم‌چاله به کار گرفته شده است.

اگرچه بسیاری از صحنه‌ها مانند فینال خیره‌کننده‌ای که در اثر اثرات کاهنده چاله‌ها ایجاد شد، کاملا تئوریک است، اما نولان از راه خود خارج شد تا مطمئن شود که حداقل از نظریه‌های علمی واقعی استفاده می‌کند.

 ۳ – تماس

تاریخ اکران: ۱۱ جولای ۱۹۹۷
کارگردان: رابرت زمکیس
بازیگران: جودی فاستر، متیو مک کاناهی و تام اسکریت

 

فیلم «تماس»، دقیقا مانند «بین ستاره‌ای» دارای بستری از علم است و یک درام احساسی را نیز ایجاد می‌کند. در این فیلم، دانشمندان در جستجوی فرازمینی‌ها هستند که پروژه‌ای با نام (SETI) را تشکیل داده‌اند. فیلم «تماس» در سال‌های اخیر الهام‌بخش بسیاری از فیلم‌های دیگر بوده است.

دکتر الی اروای برای برنامه SETI در رصدخانه Arecibo در پورتوریکو کار می‌کند. با راهنمایی علم و ارتباطات- با رادیوی آماتور- توسط پدرش که در حال حاضر فوت کرده است، به انتشار امواج رادیویی از فضا گوش می‌دهد، به این امید که شواهدی از زندگی بیگانگان پیدا کند.

  ۲ – آپولو ۱۳

تاریخ اکران: ۳۰ ژوئن ۱۹۹۵
کارگردان: ران هاوارد
بازیگران: تام هنکس، بیل پکستون و کوین بیکن

 

در حالی که «بین ستاره‌ای» و «تماس» از قوانین فیزیک استفاده بهینه کرده‌اند، اثر فوق‌العاده ران هاوارد در سال ۱۹۹۵، «آپولو ۱۳» نیازی به چنین تحقیقات علمی گسترده‌ای نداشت و از زندگی واقعی برای داستان خود استفاده کرد.

در ۲۰ ژوئیه ۱۹۶۹، فضانورد جیم لاول میزبان یک مهمانی خانگی است که مهمانان اولین گام‌های نیل آرمسترانگ در ماه را از آپولو ۱۱ تماشا می‌کنند. پس از آن، لاول که در ماه دسامبر ۱۹۶۸ در آپولو ۸ به دور ماه گردش کرده بود، به همسرش مرلین می‌گوید که او قصد دارد به ماه بازگردد تا روی سطح آن قدم بزند.

  ۱ – مریخی

تاریخ اکران: ۲ اکتبر ۲۰۱۵
کارگردان: ریدلی اسکات
بازیگران: مت دیمون، جسیکا چستین و کریستن ویگ

 

فیلم «مریخی» به عنوان اولین فیلمی است که بیشتر از دیگر فیلم‌های فضایی به واقعیت نزدیک است. این فیلم بر اساس یک رمان به همین نام ساخته شده است و داستان آن در سال ۲۰۳۵ اتفاق می‌افتد، اما چیزی که این فیلم را نسبت به دیگر فیلم‌های فضایی جدا می‌کند، درخشش مت دیمون در آن است.

در سال ۲۰۳۵، خدمه مأموریت Ares III به مریخ در حال کاوش Acidalia Planitia در روز خورشیدی مریخ (sol) هستند. طوفان گرد و غبار شدیدی سفینه مریخ‌پیمای این تیم را تهدید می‌کند. مأموریت با شکست مواجه می‌شود، اما با تخلیه خدمه، فضانورد مارک واتنی با آوار برخورد می‌کند. دورسنجی از مانیتور زیستی لباس او آسیب می‌بیند و واتنی مرده فرض می‌شود.