۱۰ ستاره سینما آماده درخشش در فجر ۱۴۰۰

نگاهی به ۱۰ بازیگر سینما که امسال از گزینه‌های اصلی دریافت سیمرغ بهترین بازیگری در هر دو بخش مردان و زنان هستند.

یکی ویژگی‌های اصلی جذب مخاطب فیلم‌های سینمایی حضور بازیگران خوشنام و پرطرفدار است. مسئله‌ غیرقابل کتمانی که نه فقط در سینمای ایران، که در همه جای دنیا مرسوم است و فروش بالای بسیاری از فیلم‌های سینمایی، مدیون نام‌های بزرگی است که در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این روزها سینمای ایران کم‌کم آماده چهلمین جشنواره فیلم فجر می‌شود، مهمترین رویداد هنری کشورمان که هر ساله در بهمن ماه برگزار می‌شود یکی از اتفاقات جریان‌ساز سینمای ایران به حساب می‌آید. با اعلام اعضای هیئت داوران جشنواره چهلم، ۲۲ اثر برای بخش سودای سیمرغ این رویداد انتخاب شدند، آثاری که در اکثر آن‌ها نام‌های پرآوازه‌ای حضور دارند، نام‌هایی که می‌توانند مهم‌ترین مدعیان شکار سیمرغ بازیگری باشند. در این گزارش مروری داریم بر ۱۰ بازیگری که امسال حداقل یک فیلم در جشنواره فجر دارند و خیلی از دوستداران هنر هفتم، در انتظار تماشای آن‌ها روی پرده سینماها هستند.

۱- امیر آقایی

فیلم حاضر در جشنواره چهلم: بی‌مادر/ خائن‌کشی

کارگردان اثر: سید مرتضی فاطمی/ مسعود کیمیایی

سیمرغ پیشین: بهترین نقش مکمل مرد برای فیلم «شنای پروانه»

امیر آقایی یکی از بازیگران پرکار سینمای ایران بود و در سالی که گذشت چند اثر از او آماده نمایش شد. این بازیگر امسال دو فیلم «بی‌مادر» و «خائن‌کشی» را در جشنواره خواهد داشت، اگرچه در گمانه‌زنی‌های اولیه فیلم‌های حاضر در جشنواره، برخی رسانه‌ها اعلام کرده بودند که آقایی امسال با چهار فیلم پرکارترین بازیگر جشنواره است. فیلم‌های «شب، داخلی، دیوار» به کارگردانی وحید جلیلوند و «شبگرد» ساخته فرزاد موتمن دیگر آثاری بودند که این بازیگر در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته بود و از گزینه‌های حضور در جشنواره بودند، اما در نهایت این اتفاق رخ نداد و آقایی با دو فیلم در فجر ۱۴۰۰ حضور خواهد داشت.

۲- پریناز ایزدیار

فیلم حاضر در جشنواره چهلم: ملاقات خصوصی

کارگردان اثر: امید شمس

سیمرغ پیشین: بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم «ابد و یک روز»

پریناز ایزدیار که بعد از سیمرغش با فیلم اول سعید روستایی، دو بار دیگر هم با فیلم‌های «تابستان داغ» و «سه کام حبس» نامزد دریافت این جایزه در ادوار مختلف جشنواره شده بود، امسال با فیلم کارگردانی فیلم اولی یعنی امید شمس به جشنواره آمده است. زوج هنری ایزدیار در این اثر هوتن شکیباست، بازیگری که او نیز جزء ستاره‌های جدید سینما محسوب می‌شود بسیاری از اهالی رسانه و منتقدان در انتظار تماشای این همکاری هستند.

۳- پژمان جمشیدی

فیلم حاضر در جشنواره چهلم: بی‌مادر/ علفزار

کارگردان اثر: سید مرتضی فاطمی/ کاظم دانشی

سیمرغ پیشین: –

پژمان جمشیدی جزء معدود بازیگران این فهرست است که پیش از این سابقه دریافت سیمرغ در جشنواره فیلم فجر را نداشته‌اند. اگرچه او سال ۹۶ برای بازی در فیلم «سوءتفاهم» و سال ۹۹ برای بازی در «شیشلیک» نامزد دریافت سیمرغ شد و هر دو بار این تندیس را به رقبا واگذار کرد. با این وجود امسال او دو اثر در جشنواره فجر دارد و امیدوار است که امسال برای بار سوم نامزد و برای بار اول برنده سیمرغ شود. طبق شنیده‌ها بازی جمشیدی در فیلم «علفزار» بسیار متفاوت است و احتمالاً مورد توجه منتقدان و هیئت داوران جشنواره قرار می‌گیرد.

۴- هادی حجازی‌فر

فیلم حاضر در جشنواره چهلم: موقعیت مهدی (باکری)

کارگردان اثر: هادی حجازی‌فر

سیمرغ پیشین: –

هادی حجازی‌فر امسال یکی از شگفتی‌های جشنواره است. او با فیلم دفاع مقدسی «موقعیت مهدی» در جشنواره حضور پیدا کرده است، فیلمی که در حقیقت نسخه‌ای سینمایی از سریال شهید باکری است و یکی از پروژه‌های ویژه تلویزیون به حساب می‌آید. حجازی‌فر که سال‌ها در تئاتر حضور پررنگی داشت، بعد از بازی خوبش در فیلم «ایستاده در غبار» بسیار مورد توجه قرار گرفت و در طول ۶ سال اخیر در فیلم‌ها و سریال‌های شاخصی به ایفای نقش پرداخت. حالا او با بازی در نقش شهید باکری، بار دیگر به جشنواره فجر آمده است، جشنواره‌ای که هنوز سیمرغی به این بازیگر نداده و شاید امسال این کار را برای حجازی‌فر انجام دهد.

۵- امین حیایی

فیلم حاضر در جشنواره چهلم: برف آخر

کارگردان اثر: امیرحسین عسگری

سیمرغ پیشین: بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم‌های «شب» و «شعله‌ور»

تنها بازیگر این فهرست که در هر سه دهه هفتاد، هشتاد و نود سابقه حضور در جشنواره فیلم فجر و نامزدی برای دریافت سیمرغ را داشته، امین حیایی است. بازیگری که در ژانرهای مختلفی به ایفای نقش پرداخته و کارنامه هنری‌اش بسیار پر و پیمان است. حیایی در چند سال اخیر به واسطه بازی در فیلم‌هایی مثل «درخونگاه» و «شعله‌ور» و حضور در مسابقه تلویزیونی «عصر جدید» بسیار مورد توجه قرار گرفته است و باوجود اینکه سنش از مابقی ستارگان این لیست بیشتر است، اما هنوز به برنده شدن سیمرغ جشنواره فیلم فجر امید دارد.

۶- بهرام رادان

فیلم حاضر در جشنواره چهلم: علفزار

کارگردان اثر: کاظم دانشی

سیمرغ پیشین: بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم‌های «سنتوری» و «شمعی در باد»

امسال یکی از سال‌های ویژه حضور بهرام رادان در جشنواره فجر است. او در سال‌های اخیر با فیلم‌هایی مثل «ابلق» و «ایده اصلی» در جشنواره فجر حضور داشته اما مدت‌هاست نتوانسته آثاری در حد و اندازه فیلم‌های مهمش در دهه هشتاد بازی کند. «علفزار» اما برای رادان بیشتر از یک فیلم معمولی اهمیت دارد، چون او تهیه‌کننده این فیلم هم بوده و بسیار امیدوار است که اگر نتوانست از طریق بازیگری در این فیلم تندیس بگیرد، به واسطه کیفیت بخش‌های دیگر آن، مورد توجه منتقدان و مخاطبان سینما قرار گیرد.

۷- هوتن شکیبا

فیلم حاضر در جشنواره چهلم: ملاقات خصوصی

کارگردان اثر: امید شمس

سیمرغ پیشین: بهترین بازیگر مرد برای فیلم «شبی که ماه کامل شد»

هوتن شکیبا که با دو سال پیش با درخشش در فیلم نرگس آبیار، بسیار مورد توجه قرار گرفت، امسال با فیلم «ملاقات خصوصی» در جشنواره حضور دارد. سابقه خوب شکیبا در تئاتر و بازی در نقش شخصیتی کمدی در سریال «لیسانسه‌ها» به خوبی توانایی‌های این بازیگر را نمایان کرده است. با توجه به صحبت‌هایی که از گوشه و کنار به گوش رسیده، همکاری شکیبا با پریناز ایزدیار در این فیلم بسیار مورد توجه است و همین مسئله می‌تواند برگ برنده اصلی «ملاقات خصوصی» باشد.

۸- طناز طباطبایی

فیلم حاضر در جشنواره چهلم: بی‌رویا

کارگردان اثر: آرین وزیر دفتری

سیمرغ پیشین: بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم «شنای پروانه»

طناز طباطبایی با وجود اینکه تاکنون فقط یکبار موفق به دریافت سیمرغ جشنواره فجر شده است، اما از بازیگران باسابقه این فهرست به حساب می‌آید. او سال ۸۷ برای فیلم «صداها» و سال‌های ۹۳ و ۹۴ برای فیلم‌های «رخ دیوانه» و «خشم و هیاهو» نامزد دریافت سیمرغ جشنواره شده بود که البته در هیچ یک از این دفعات موفق نبود. آخرین نامزدی‌اش دو سال پیش برای بازی در «شنای پروانه» بود که با وجود کوتاه بودن نقشش، اما هیئت داوران جشنواره را برای انتخاب، مجاب کرد. حالا او در فیلم «بی‌رویا» همبازی صابر ابر است و امید دارد که برای دومین بار تندیس جشنواره فجر را از آن خود کند.

۹- جواد عزتی

فیلم حاضر در جشنواره چهلم: مرد بازنده

کارگردان اثر: محمدحسین مهدویان

سیمرغ پیشین: –

جواد عزتی با وجود اینکه سابقه‌ای نسبتاً طولانی در سینما، تلویزیون و تئاتر دارد اما فقط یکبار و به واسطه بازی خوبش در فیلم «ماجرای نیمروز» محمدحسین مهدویان نامزد دریافت سیمرغ جشنواره فجر شده است. حالا او با فیلم دیگری از این کارگردان در جشنواره چهلم حضور دارد و با توجه با درخشش در سریال «زخم کاری» امیدوار است نتیجه جدیدترین همکاری‌اش با مهدویان باز هم خوب از آب دربیاید. بازیگر مقابل عزتی در فیلم «مرد بازنده» رعنا آزادی‌ور است، زوج هنری او در «زخم کاری» که بسیاری از منتقدان را امیدوار کرده بار دیگر شاهد بازی‌های خوب و استاندارد از این دو بازیگر باشیم.

۱۰- مهران مدیری

فیلم حاضر در جشنواره چهلم: خائن کشی

کارگردان اثر: مسعود کیمیایی

سیمرغ پیشین: –

مسعود کیمیایی و مهران مدیری، دو نام مهم در هنرهای نمایشی ایران هستند. کیمیایی که از دهه چهل کار فیلمسازی را آغاز کرده و جزء ۱۰ کارگردان جریان‌ساز سینمای ایران به حساب می‌آید، مدیری هم که از دهه هفتاد و ساخت کمدی‌های آیتمی و نود شبی، به چهره‌ای محبوب تبدیل شده و هر بار در هر پروژه سینمایی حضور داشته، توجهات زیادی را به سمت خود جلب کرده است. حالا این دو نام بزرگ در فیلم «خائن‌کشی» در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و بسیاری از دوستداران آن‌ها در انتظار تماشای این فیلم هستند. فقط صمیمانه امیدواریم نتیجه حضور مدیری در این فیلم، چیزی شبیه به «درخت گردو» نشود تا او چند سال بعد بخواهد خود را لایق دریافت جایزه چپق طلایی بداند!

و نام‌هایی که نیستند

در جشنواره امسال جدا از این ۱۰ بازیگر که مدعی دریافت سیمرغ هستند، چهره‌های شناخته شده دیگری هم حضور دارند که می‌توانند در صف گیرندگان این تندیس باشند، بازیگرانی مثل صابر ابر، نیکی کریمی، پولاد کیمیایی، سارا بهرامی، رعنا آزادی‌ور، مصطفی زمانی و… که برخی از آن‌ها سابقه دریافت سیمرغ جشنواره فجر را نیز دارند. پنج هفته به آغاز جشنواره چهلم فیلم فجر زمان مانده و بعد از این مدت و تماشای فیلم‌های حاضر در جشنواره، می‌توان به بازی ستارگان موجود در این فهرست و چهره‌های جدیدی که امسال معرفی می‌شوند، نمره داد.