کدام فیلم‌های ترسناک با اسکار ماندگار شدند؟

فیلم‌های ترسناک یکی از خاص‌ترین میمهانان برخی دوره‌های جایزه ویژه اسکار هستند.

بردن جایزه اسکار در هر زمینه‌ای یکی از افتخاراتی است که یک فیلم موفق به کسب آن می‌شود؛ جایزه‌ای که می‌تواند بزرگترین دستاورد کاری یک هنرمند در عرصه سینما باشد.

اگر کمی دقت کنیم می‌بینیم که ژانر وحشت از آن دسته فیلم‌هایی است که در بین آثار برگزیده، کمتر مورد توجه قرار گرفته و حضور داشته است.

در طول سال‌های فعالیت آکادمی اسکار یعنی از سال ۱۹۲۸ تاکنون، کمتر فیلمی از بین فیلم‌های سینمایی ژانر وحشت، با تاریخ سازی خود مورد توجه داوران قرار گرفته و موفق به دریافت جایزه اسکار در بخش‌های مختلف شده است.

دکتر جکیل و آقای هاید

اولین فیلم سینمایی ژانر وحشت که موفق به دریافت جایزه از آکادمی اسکار شد، فیلم سینمایی «دکتر جکیل و آقای هاید» به کارگردانی ویکتور فلمینگ، بر گرفته از رمان کوتاه «پرونده عجیب دکتر جکیل و آقای هاید» نوشته رابرت لوییس استیونسن بود.

 

این فیلم در سال ۱۹۴۲ کاندیدای اسکار بهترین فیلمبرداری، اسکار بهترین تدوین و اسکار بهترین موسیقی شد و فردریک مارچ، با بازی در این فیلم توانست جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد این جشنواره را به دست آورد.

داستان این فیلم درباره شخصی به نام دکتر جکیل است که پس از نوشیدن معجونی خاص تبدیل به شخصی شیطان صفت می‌شود.

بچه رزماری

فیلم سینمایی بچه رزماری دیگر فیلم ترسناکی بود که توانست در سال ۱۹۶۹ برنده اسکار شود.

این فیلم به کارگردانی رومن پولانسکی در میان ۱۰۰ فیلم هیجان انگیز تاریخ سینما در رتبه نهم قرار گرفت.

 

روث گوردون با بازی در این فیلم توانست اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را کسب کند؛ این فیلم در رشته بهترین فیلمنامه اقتباسی هم نامزد دریافت اسکار شده بود که موفق به دریافت این جایزه نشد.

بچه رزماری درباره نقل مکان زن و شوهری جوان به یک منزل قدیمی است که در همسایگی این منزل، زوج مسنی زندگی می‌کنند که شک این خانواده را بر می‌انگیزند.

جن گیر

فیلم ترسناک جن گیر، ساخته ویلیام فریدکین، دیگر فیلم سینمایی ژانر وحشت بود که موفق به دریافت جایزه اسکار شد؛ این فیلم در چهل و ششمین دوره آکادمی اسکار موفق به نامزدی در ۱۰ رشته شد که در نهایت ۲ جایزه در رشته‌های بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین صدا را کسب کرد.

 

داستان فیلم درباره دختر بچه‌ای است که درگیر بیماری می‌شود و پزشکان از درمان او باز می‌مانند؛ مادر این دختر برای درمان، او را پیش جن گیر ببرد.

طالع نحس

از فیلم سینمایی طالع نحس ساخته ریچارد دانر و منتشر شده در سال ۱۹۷۶ هم به عنوان یکی از برترین فیلم‌های ژانر وحشت یاد می‌شود.

این فیلم در همین سال موفق به دریافت اسکار بهترین موسیقی متن شد.

 

فیلم طالع نحس زندگی یکی از سیاستمداران آمریکایی را به نمایش می‌گذارد که فرزند خود را در بیمارستان از دست می‌دهد و او سرپرستی فرزند دیگری را برعهده می‌گیرد؛ اما بعد از مدتی متوجه ویژگی‌های عجیب این فرزند می‌شود و کسانی که از این کودک مراقبت می‌کنند، رفتار‌های عجیب از خود نشان می‌دهند.

بیگانه

در سال ۱۹۷۹ ریدلی اسکات، کارگردان مشهور آمریکایی، فیلمی با چاشنی علم و تخیل در ژانر وحشت ساخت که به یک موجود فرازمینی و مهاجم اشاره می‌کرد که وارد یک فضاپیمای باری شده و خدمه این کشتی فضایی را از بین می‌برد.

 

بیگانه در این سال اسکار بهترین جلوه‌های بصری را دریافت کرد.

مگس

مگس فیلمی بود که در سال‌های بعد یعنی در سال ۱۹۸۶ توانست با همراه کردن علم و تخیل در کنار ترس، به کارگردانی دیوید کراننبرگ، جایزه اسکار بهترین گریم را ازآن خود کند.

 

این فیلم بر اساس داستان کوتاهی به همین نام از جورج لانگلان ساخته شده است

سکوت بره‌ها

در سال ۱۹۹۱ یک فیلم ترسناک توانست عنوان بهترین فیلم سینمایی را از آکادمی اسکار کسب کند.

این فیلم به کارگردانی جاناتان دمی، بر اساس رمانی به همین نام نوشته توماس هریس ساخته شده است که داستان یک نابغه روانپزشکی و قاتلی زنجیره‌ای و آدم خوار را روایت می‌کند.

 

پیش از سکوت بره‌ها هم فیلم‌های آرواره و جن گیر، نامزد بهترین فیلم آکادمی اسکار شده بودند، ولی جایزه‌ای کسب نکردند.

شخصیت هانیبال لکتر با بازی آنتونی هاپکینز در سال ۲۰۰۳ در رتبه اول بهترین شرور‌های تاریخ سینما قرار گرفت.

میزری

سال ۱۹۹۰ اقتباس از رمان میزری، نوشته استیون کینگ، یک فیلم سینمایی در ژانر وحشت به همین نام را به کارگردانی راب رینر ایجاد کرد.

نقش آفرینی کتی بیتس در این فیلم، ستایش منتقدان را به همراه داشت و توانست جایزه بهترین بازیگر زن را شصت و سومین دوره جوایز اسکار برای او به همراه داشته باشد.

 

داستان این فیلم درباره نویسنده‌ای است که خودروی او در حین رانندگی دچار سانحه می‌شود؛ او از این حادثه جان سالم به در می‌برد، ولی دچار کابوس وحشتناک می‌شود.

دراکولای برام استوکر

فیلم سینمایی دراکولای برام استوکر بر گرفته از رمان دراکولا، نوشته برام استوکر و فیلمی عاشقانه – ترسناک به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا است که توسط سه کشور آمریکا، انگلیس و رمانی ساخته شد.

داستان این فیلم درباره سربازی است که از مرگ بر میگردد و متوجه می‌شود همسرش به تصور مرگ او خودکشی کرده است؛ این سرباز از شنیدن این خبر جنون گرفته و دین و ایمان خود را کنار می‌گذارد و خون آشام می‌شود.

 

فیلم سینمایی دراکولای برام استوکر برنده جوایز اسکار بهترین طراحی لباس، اسکار بهترین تدوین صدا و اسکار بهترین چهره پردازی را کسب کرد.

برو بیرون

آخرین فیلم ژانر وحشت که تا پایان نود و سومین دوره جوایز اسکار موفق به کسب جایزه از این آکادمی شده است، فیلم سینمایی «برو بیرون» به کارگردانی جردن پیل بود که در چهار رشته موفق به نامزدی به اسکار شد و در نهایت جایزه بهترین فیلم نامه غیراقتباسی را در نودمین دوره این آکادمی در سال ۲۰۱۷ کسب کرد.

 

در این فیلم یک عکاس سیاه پوست برای ملاقات به خانه دوست سفید پوست خود می‌رود، ولی متوجه رفتار عجیب خانواده دوست خود در مقابل سیاه پوست بودن او می‌شود.