کدام سوپر استارها در چهلمین جشنواره فیلم فجر حاضر هستند؟

امسال نیز ستاره‌های پرطرفدار با یکدیگر رقابت خواهند کرد…

مائده کاشیان در خراسان نوشت: همزمان با بهبود وضعیت شیوع کرونا در ماه‌های گذشته، بسیاری از پروژه‌های سینمایی طبق برنامه‌ریزی، مرحله تولید را پشت سر گذاشتند و آماده شرکت در چهلمین دوره جشنواره فجر شدند. با نگاهی به اسامی فیلم‌هایی که احتمالا امسال در جشنواره حضور خواهند داشت، می‌توان گفت امسال نیز ستاره‌های پرطرفدار با یکدیگر رقابت خواهند کرد، بعضی ستاره‌ها با دو یا سه فیلم در این رقابت حضور دارند و بعضی از آن‌ها پس از مدتی غیبت، امسال با فیلم تازه‌ای به جشنواره باز می‌گردند.

بازگشت نوید محمدزاده با فیلم‌‌های پرامید
نوید محمدزاده ستاره پرکار سینما در دوره اخیر جشنواره فجر غایب بود. دوری خودخواسته او از سینما و بازی در سریال «قورباغه» و پس از آن نرسیدن «شب، داخلی، دیوار» اثر وحید جلیلوند به سی‌ونهمین دوره جشنواره باعث شد این بازیگر جزو غایبان باشد. فیلم جلیلوند و «تفریق» ساخته مانی حقیقی آخرین آثاری هستند که محمدزاده در آن‌ها بازی کرده. اگرچه احتمال دارد «تفریق» در جشنواره شرکت نکند و نوید محمدزاده با «شب، داخلی، دیوار» در جشنواره فجر حاضر شود. آخرین همکاری این بازیگر با وحید جلیلوند در «بدون تاریخ بدون امضا»، سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را نصیب او کرد. ایفای نقش پرچالش یک نابینا در ساخته جدید این کارگردان شانس او را برای حضور موفق در جشنواره بالا می‌برد. از طرفی هم بعضی رسانه‌ها از حضور محمدزاده در فیلم جدید سعید روستایی «برادران لیلا» خبر داده‌اند. همکاری او با این کارگردان در ساخته‌های قبلی‌اش «ابد و یک روز» و «متری شیش و نیم»، نتیجه پرافتخاری را به همراه داشت.
فیلم‌های جدی بازیگران کمدی
امین حیایی، محسن تنابنده و مجید صالحی بیشتر با نقش‌های کمدی کارنامه خود به یاد آورده می‌شوند، اما این بازیگران تجربه حضور در فیلم‌های غیرکمدی را داشته‌اند و بعضا حضورشان در این آثار مورد توجه هم قرار گرفته است. اکنون این سه بازیگر با فیلمی غیرکمدی و جدی در راه رسیدن به جشنواره فجر هستند. امین حیایی و مجید صالحی در فیلم اجتماعی «برف آخر» ساخته امیرحسین عسگری ایفای نقش کرده‌اند و محسن تنابنده در «جنگ جهانی سوم» اثر هومن سیدی حضور دارد. فیلم سیدی یکی از آخرین تجربه‌های تنابنده در زمینه بازی در آثار جدی است. تنابنده سال گذشته با «روزی روزگاری آبادان» ساخته حمیدرضا آذرنگ نامزد دریافت جایزه بهترین نقش اول مرد شد و اکنون با فیلم جدید هومن سیدی، امید زیادی به موفقیت او در جشنواره است.
بابک حمیدیان و بهروز شعیبی؛ تهیه‌کننده و بازیگر
بابک حمیدیان که به عنوان بازیگر شناخته می‌شود، با ساخته جدید اکتای براهنی به نام «پیر پسر» تجربه تهیه‌کنندگی داشته است. او در این فیلم به عنوان بازیگر نیز حضور دارد، بنابراین امسال برای اولین‌بار در مقام تهیه‌کننده و بازیگر راهی جشنواره فجر خواهد شد.
بهروز شعیبی نیز که بیشتر در زمینه کارگردانی فعالیت کرده، در فیلم «صورت فلکی» اثر حسین دارابی ایفای نقش می کند. او اواخر سال گذشته «بدون قرار قبلی» را جلوی دوربین برد، در نتیجه بهروز شعیبی دیگر چهره‌ای است که به عنوان کارگردان و بازیگر در رقابت فجر شرکت می‌کند. آخرین ساخته‌اش «روز بلوا» در دوره سی‌وهشتم جشنواره فجر، دستاوردی برای او نداشت.
حضور امیر آقایی و بازگشت مریلا زارعی
امیر آقایی که در آخرین حضورش در جشنواره فجر با فیلم «شنای پروانه» مورد توجه داوران و تماشاگران قرار گرفت، امسال نیز با آثار کارگردان‌های مهمی، در راه جشنواره است. او در فیلم «خائن‌کشی» با مسعود کیمیایی همکاری کرد و در فیلم جدید «شبگرد» اثر فرزاد موتمن نیز حضور داشته. این بازیگر در فیلم کیمیایی تجربه متفاوت‌تری داشته، قصه این فیلم در دهه 30 می‌گذرد و امیر آقایی گریم متفاوتی در فیلم داشته است.
پریناز ایزدیار بازیگر زن پرکار سینما، در چهلمین دوره جشنواره نیز با فیلم «ملاقات خصوصی» ساخته امید شمس شانس حضور در جشنواره را دارد. مریلا زارعی نیز پس از دوره غیبت، امسال احتمالا با فیلم «صورت فلکی» در این رقابت شرکت می‌کند. آخرین حضور او در جشنواره فجر با فیلم «ایده اصلی» اتفاق مهمی  برایش به دنبال نداشت.
حضور کارگردان‌های جوان و خوش سابقه
سعید روستایی و هومن سیدی کارنامه بلند بالایی در مقام کارگردان ندارند، اما هردو جزو امیدهای سینمای ایران محسوب می‌شوند و فیلم سازان خوش سابقه‌ای هستند. روستایی پس از گذشت سه سال از آخرین ساخته خود، سراغ «برادران لیلا» رفته و هومن سیدی پس از فیلم تحسین شده «مغزهای کوچک زنگ زده»، «جنگ جهانی سوم» را جلوی دوربین برده. اگر تصمیم پلتفرم نماوا به عنوان سرمایه‌گذار و یکی از صاحبان اصلی فیلم سیدی شرکت در جشنواره فجر باشد، امسال شاهد رقابت دو کارگردان جوان و خوش سابقه در چهلمین دوره جشنواره خواهیم بود.
حمید نعمت‌ا… رقیب جدی و مهم
سال گذشته آخرین ساخته حمید نعمت‌ا… یعنی «قاتل و وحشی» به دلیل صحنه‌های خشونت‌آمیز و ظاهر لیلا حاتمی مجوز نمایش دریافت نکرد، به همین دلیل هیئت داوران فیلم را تماشا نکردند. انتشار تصویری از تکمیل مراحل فنی فیلم و وعده محمدمهدی اسماعیلی برای بازبینی فیلم‌های توقیفی، امید به حل مشکل فیلم نعمت ا… را بیشتر کرد. «آرایش غلیظ»، «رگ خواب» و «شعله ور» آخرین آثار این کارگردان هستند که هر سه مورد توجه قرار گرفته‌اند و در میان نامزدهای بخش‌های مختلف جشنواره فجر حضور داشته‌اند. گفته می‌شود «قاتل و وحشی» نیز اثر متفاوتی در کارنامه نعمت‌ا… است، اگر این فیلم مجوز دریافت کند، نعمت‌ا… رقیب جدی و مهمی برای دیگر فیلم سازان خواهد بود.
فیلم‌های دفاع مقدسی و انقلابی
احتمالا ساخته جدید منیر قیدی به نام «دسته دختران» نماینده مهم سینمای مقدس در چهلمین جشنواره فجر خواهد بود. این فیلم با بازی گروهی از بازیگران زن مانند نیکی کریمی، هدی زین‌العابدین، پانته‌آ پناهی‌ها و فرشته حسینی جلوی دوربین رفته و قصه فداکاری و مقاومت زنان را در سال‌های ابتدایی جنگ تحمیلی روایت می‌کند. منیر قیدی پیش از این هم با فیلم «ویلایی‌ها» تجربه مشابهی داشته است. او در این فیلم نیز با محوریت شخصیت‌های زن، سختی‌ها و تلاش‌های زنان را در دوران دفاع مقدس به تصویر کشیده بود. این اثر تجربه متفاوتی برای نیکی کریمی بوده. او پس از سال‌ها بار دیگر در فیلمی در ژانر دفاع مقدس دیده می‌شود.
فیلم «ضد» ساخته امیرعباس ربیعی هم فیلم انقلابی و سیاسی جشنواره خواهد بود. قصه فیلم در ابتدای انقلاب اسلامی روایت می‌شود. ربیعی در اولین تجربه کارگردانی خود نیز فیلم سیاسی «لباس شخصی» را با حضور بازیگران جدید جلوی دوربین برده بود. او در «ضد» علاوه بر چهره‌های جدید، از بازیگران شناخته شده لیلا زارع، لیندا کیانی و نادر سلیمانی هم استفاده کرده است.