کتاب‌هایی که زیر و بم زندگی معروف‌ترین کارگردان‌ها را فاش کردند

کتاب‌های سینمایی زیادی هستند که برهه‌های مختلفی از تاریخ سینما را روایت می‌کنند، یکی از مهمترین این آثار زندگی نامه‌های کارگردان‌های مشهور است.

علاقه‌مندان به هنر هفتم همیشه به دنبال محتوای جدیدی هستند که شور و اشتیاق آن‌ها را بر طرف کند و این مسئله تنها به دیدن فیلم‌های داستانی و سینمایی محدود نمی‌شود، بلکه مستند‌هایی در مورد بازیگران و کارگردان‌های مطرح سینما و همینطور کتاب‌هایی در مورد تاریخ سینما نیز می‌تواند برای طرفداران سینما جذاب باشد.

کتاب‌های سینمایی زیادی نیز تاکنون نوشته شده که برهه‌های مختلفی از تاریخ سینما، توسعه این هنر و تکنیک‌های آن را روایت می‌کند، اما هیچ چیز به اندازه داستان زندگی کارگردان‌های بین المللی سینما نمی‌تواند توصیف کننده شرایط سینما در عصر آن‌ها باشد، به خصوص اینکه این کتاب به وسیله خود آن‌ها نوشته شده باشد. در اینجا برخی از آثاری را مرور میکنیم که داستان زندگی کارگردان‌های مطرح سینما را روایت می‌کنند.

«داستان زندگی من» از چارلی چاپلین
با وجود اینکه بخش زیادی از آثار چارلی چاپلین برای حدودا یک قرن پیش هستند، اما نام او در بین بزرگان تاریخ سینما قرار دارد و عده زیادی از بزرگسالان و کودکان به کار‌های او علاقه دارند. او بیشتر برای آثار کوتاه و کمدی خود شناخته می‌شود. شاید کتاب چارلی چاپلین به نام «داستان زندگی من» که اولین نسخه آن در سال ۱۹۶۴ منتشر شد، یکی از کاملترین کتاب‌هایی باشد که درباره یک کارگردانی مشهور منتشر شده باشد.

 

چاپلین این کتاب را در دورانی که از سینما فاصله گرفته بود در سوئیس نوشته و داستان زندگی اش از کودکی تا پیری را روایتکرده است. می‌توان گفت هر خواننده‌ای با خواندن داستان غم انگیز زندگی او تحت تاثیر قرار می‌گیرد. او دروان کودکی اش را در فقر گذارنده بود و با وجود اینکه پدر و مادرش زنده بودند به دلیل بیماری روانی مادرش و همینطور عدم تمایل پدرش برای بزرگ کردن او، در یتیم خانه بزرگ شد.

داستان مردی که زمانی بامزه‌ترین بازیگر سینما بود بسیار غم انگیز است. این کتاب همچنین سال‌های موفقیت چاپلین و ورودش را به هالیوود تا اخراجش از ایالات متحده به دلیل تفکرات سیاسی اش را روایت می‌کند.

«هیچکاک/ تروفو» از فرانسوا تروفو

این کتاب را نمی‌توان تنها به آلفرد هیچکاک نسبت داد چرا که بدون اقدامات فرانسوا تروفو، کارگردان فرانسوی شاید چنین کتابی نوشته نمی‌شد و بسیاریاز خاطرات هیچکاک ناگفته باقی می‌ماند. در دهه ۱۹۶۰ میلادی تروفو، آلفرد هیچکاک را مجاب می‌کند که با او یک مصاحبه و گفت‌وگوی طولانی داشته باشد. مصاحبه‌ای که در آن هیچکاک از زندگی و فیلم‌های خود صجبت کرد. مدتی بعد تروفو گفت‌وگوی خودش با هیچکاک را در قالب یک کتاب نوشت که برای اولین بار در سال ۱۹۶۷ منتشر شد.

 

در سال ۲۰۱۵ یک مستند فرانسوی آمریکایی به همین نام ساخته شد که تاثیر هیچکاک بر سینما را مورد بررسی قرار داد. این مستند برای اولین بار در جشنواره فیلم کن به نمایش گذاشته شد.

«چیزی شبیه زندگی نامه» ازآکیرا کوروساوا

کتاب خاطرات آکیرا کوروساوا که یکی از بزرگترین فیلمساز‌های آسیایی محسوب می‌شود برای نخستین بار در سال ۱۹۸۱ منتشر شد. کوروساوا در سال ۱۹۹۰ موفق به کسب جایزه اسکار شد و به عنوان یکی از موفقترین و تاثیرگذارترین آسیایی‌های یک قرن اخیر شناخته می‌شود. کوروساوا در کتابش داستان زندگی خودش را به موازات وضعیت سینمای ژاپن روایت می‌کند. با خواندن این کتاب متوجه می‌شویم که کوروساوای جوان به مدرسه سینما نرفته و تنها یک مخاطب بوده که بعد‌ها روی صندلی کارگردانی می‌نشیند.

 

وقتی یک استودیوی ژاپنی تمایل خود را برای جذب کارگردان‌های جدید ارائه می‌دهد، او مقاله‌ای را در مورد سینمای ژاپن و دیدگاهش برای توسعه آن را ارئه می‌دهد.

«نوشته‌های روی سینما» از مارتین اسکورسیزی
در این کتاب مارتین اسکورسیزی اطلاعاتی از سینما در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی ارائه می‌دهد. درست زمانی که گروهی از کارگردان‌های کهنه کار از جمله استیون اسپیلبرگ، فرانسیس فورد کاپولا، برایان دی پالما و جورج لوکاس در سینما فعالیت می‌کردند. اسکورسیزی در این کتاب سعی نکرده زندگی زیبایی از خود را تعریف کند بلکه بیشتر در مورد زندگی ایتالیایی- آمریکایی خود، اعتیاد به مواد مخدر در دوران جوانی و همینطور عدم اعتماد به خود صحبت کرده است. او معتقد بوده که در توانایی خود در همگام شدن با هالیوود و استاندارد‌های بازار تجاری سینما شک داشته است.

 

او سپس از همکاری و رابطه طولانی مدت خود با رابرت دنیرو می‌گوید که تاکنون با یکدیگر در ۹ فیلم مشارکت داشته اند. آخرین همکاری این دو در فیلم «مرد ایرلندی» بود که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. دهمین اثر مشترک این کارگردان و بازیگر نیز به نام «قاتلان ماه کامل» انتظار می‌رود امسال راهی سینما‌ها شود.

منبع: Aljazeera