پنج فیلم روی نیمکت ذخیره های چهلمین فیلم فجر

هیأت انتخاب جشنواره ۵ فیلم را به‌عنوان جایگزین در نظر دارد.

از 74 فیلمی که برای جشنواره چهلم ثبت‌نام کردند، هیأت انتخاب جشنواره 60فیلم را بازبینی کرد و به‌گفته محمدحسین نیرومند، یکی از اعضای هیأت انتخاب، مابقی آثار به‌طور کامل به دبیرخانه ارائه نشده بودند و از بازبینی جاماندند؛ فیلم‌هایی که شاید با حضورشان جشنواره چهلم می‌توانست رنگ و بوی متفاوت‌تری به‌خود بگیرد.

هر چند مشاور وزیر عنوان کرده که 22فیلمی که قرار است در جشنواره نمایش داده شود هم در مضمون، سبک و فرم متفاوت هستند و مخاطبان می‌توانند با یک جشنواره متفاوت رو‌به‌رو شوند. با این حال به‌نظر می‌رسد هیأت انتخاب 5فیلم جایگزین را درنظر گرفته باشد و شاید در ترکیب 22فیلم جشنواره اتفاقات دیگری هم بیفتد.

از جلیلوند تا روستایی

4فیلم «شب، داخلی، دیوار» به کارگردانی وحید جلیلوند، «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی و «تفریق» ساخته مانی حقیقی از آثاری هستند که در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور ندارند. البته عوامل «تفریق» و «برادران لیلا» از آماده نبودن فیلمشان برای حضور در جشنواره خبر دادند. برخی از کارگردانان مثل نوید محمودی، سیاووش اسعدی، اکتای براهنی هم از 2روز گذشته طی گفت‌وگوهایی اعلام کردند که با وجود تلاششان نتوانستند فیلم‌های خود را به جشنواره برسانند.

«عموزادگان» اقباشاوی

دانش اقباشاوی هم با «عموزادگان» فرم چهلمین جشنواره فیلم فجر را پر کرد؛ فیلمی که روایتی از مشکلات جوانان است، اما این فیلم هم در میان ۲۲فیلم نهایی هیأت انتخاب جشنواره فجر نبود.

«مسیح پسر مریم» را از جشنواره خارج کنید

اما نکته قابل تامل درباره عدم‌انتخاب برخی از فیلم‌هایی است که از سوی سازمان‌هایی چون اوج یا حوزه هنری ساخته شده است. یکی از آنها«مسیح پسر مریم» به کارگردانی علی جعفرآبادی است که اوج آن را تهیه کرده است؛ فیلمی که به‌نظر به جشنواره نرسیده، اما مدیر روابط‌عمومی اوج در پیامی عنوان کرد: «توصیه کرده بودند فیلم پسر مریم با موضوع فساد در دوره پهلوی را از جشنواره خارج کنید؛ چون امکان صدور پروانه نمایش برای این فیلم وجود ندارد، در فرصتی بعد از اتمام مراحل فنی، اکرانی برای اهالی رسانه خواهیم داشت تا خودشان قضاوت کنند.» مسیح پسر مریم درامی اجتماعی از دهه۵۰ شمسی است که قصه‌ای متفاوت را روایت می‌کند.

«جنگ جهانی سوم » هومن سیدی

جنگ جهانی سوم از دیگر فیلم هایی است که در جشنواره امسال حضور ندارد. هومن سیدی که خاطرات خوشی از جشنواره دارد و از رکوردداران کسب سیمرغ بلورین است، امسال فیلم جنگ جهانی سوم را ساخته که هنوز مشخص نیست چرا به بخش مسابقه راه نیافته است. این اولین تجربه تهیه‌کنندگی هومن سیدی است و محسن تنابنده، ندا جبرئیلی، مهسا حجازی، نوید نصرتی، لطف‌الله سیفی و حاتم مشمولی از جمله بازیگرانی هستند که در «جنگ جهانی سوم» به ایفای نقش پرداخته‌اند.

«کابل پلاک۱۰» نوید محمودی

«کابل پلاک۱۰» هم جزو فیلم‌هایی بود که زمزمه حضورش در جشنواره مطرح شد، اما این فیلم هم ظاهراً نتوانست نظر هیأت انتخاب را جلب کند. فیلمی به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی نوید محمودی که مضمونی متفاوت نسبت به سایر فیلم‌های نوید محمودی دارد.

«پیر پسر» اکتای براهنی

یکی دیگر از فیلم‌ها «پیر پسر» براهنی است که این کارگردان بعد از انتشار لیست فیلم‌های منتخب عنوان کرد: «پیرپسر به جشنواره چهلم فجر نرسید. با وجود تلاش همه‌جانبه‌ گروه تهیه و تولید و با وجود اینکه تدوین فیلم به‌صورت همزمان در جریان بود، اما همچنان فیلمبرداری با دقت و حساسیت خاصی که این فیلم طلب می‌کند، ادامه دارد. با طولانی شدن مرحله فیلمبرداری عملا این فیلم امکان حضور در جشنواره فجر چهلم را ندارد.» پیرپسر به تهیه‌کنندگی بابک حمیدیان به‌طور همزمان با فیلمبرداری، توسط هایده صفی‌یاری در حال تدوین است‌. پیش‌بینی می‌شود فیلمبرداری این فیلم طی هفته‌های آتی به پایان خواهد رسید و وارد مراحل پساتولید خواهد شد.

«شبگرد» فرزاد موتمن

«شبگرد» به کارگردانی فرزاد موتمن فیلمی با بازی امیر آقایی است که به دبیرخانه جشنواره فجر امسال رسید، اما جایی در میان آثار منتخب نداشت.

رزروی‌ها کدامند؟
هیأت انتخاب جشنواره 5فیلم را به‌عنوان جایگزین در نظر دارد که درصورت نگرفتن پروانه نمایش هرکدام از 22فیلم، 5فیلم را جایگزین کند و باید دید تا هفته پایانی دی‌ماه در ترکیب 22فیلم جشنواره چهلم چه اتفاقی می‌افتد. البته هنوز اسامی فیلم‌هایی که روی نیمکت ذخیره‌ها قرار دارند به صورت رسمی اعلام نشده ‌است.