نگاهی به سرنوشت فیلم‌های فجر ۳۹

از میان مجموع ۱۱۰ فیلم متقاضی شرکت در سی‌ونهمین جشنواره ملی فیلم فجر، تنها ۱۴ فیلم به نمایش عمومی رسیده است.

کمتر از یک ماه دیگر نمایش فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر آغاز خواهد شد که به همین بهانه نگاهی به سرنوشت فیلم‌های دوره قبلی این رویداد سینمایی جالب توجه است.

سی‌ونهمین جشنواره ملی فیلم فجر که در سال ۹۹ برگزار شد، در اتفاقی استثنایی، هیات انتخاب نداشت و همه فیلم‌های واجد شرایط شرکت به آن راه یافتند به همین علت و از آنجا که هیچ فیلمی به علت پایین بودن سطح کیفی از حضور در جشنواره منع نشد، فهرست کامل فیلم‌های متقاضی شرکت در آن به صورت رسمی به انتشار رسید.

در این فهرست ۱۱۰ فیلم دیده می‌شد که حدود ۵۰ فیلم آن به علت تطابق نداشتن با آیین‌نامه جشنواره، به این رویداد سینمایی راه نیافتند. با این حال می‌توان گفت همه این ۱۱۰ اثر که متقاضی شرکت در جشنواره بودند، برای نمایش عمومی در سالن‌های سینما نیز داوطلب‌ هستند.

از این میان تنها ۷ فیلم «بی همه چیز» به کارگردانی محسن قرایی، «رمانتیسم عماد و طوبا» ساخته کاوه صباغ‌زاده، «صحنه‌زنی» اثر علیرضا صمدی، «اتومبیل» ساخته علی میری رامشه، «حکم تجدیدنظر» به کارگردانی محمدامین کریم‌پور، «منصور» اثر سیاوش سرمدی و «سیاه باز» ساخته حمید همتی، با بهترین سرنوشت مواجه شدند و در سینماها به نمایش عمومی درآمدند.

سه فیلم «مهران» ساخته رقیه توکلی، «خوره» به کارگردانی سعید زمانیان و «یدو» اثر مهدی جعفری در تلویزیون به نمایش درآمدند و «تک تیرانداز» ساخته علی غفاری علاوه بر نمایش در تلویزیون، اکران آنلاین و روی پرده سینما را نیز تجربه کرد.

فیلم «آفتاب نیمه‌شب» ساخته شهریار بحرانی نیز پس از تبدیل شدن به سریال، از تلویزیون به نمایش درآمد.

در این میان تنها دو فیلم «گورکن» ساخته کاظم ملایی و «هرماس» به کارگردانی مهدی صاحبی به ساختار تازه اکران آنلاین رسیدند و با بلیت‌فروشی در پلتفرم‌ها اکران شدند.

بنابراین در مجموع ۱۴ فیلم از ۱۱۰ عنوان فیلم داوطلب شرکت در سی‌ونهمین جشنواره ملی فیلم فجر، به شیوه‌های گوناگون به دست مخاطب رسیدند و ۹۶ فیلم دیگر معادل ۸۸ درصد آثار، به نمایش عمومی درنیامدند. از میان این ۹۶ فیلم، «چپ راست» ساخته حامد محمدی و «قاتل و وحشی» اثر حمید نعمت‌الله نیز برای نمایش عمومی و جشنواره‌ای دچار مشکل شده‌اند و روشن نیست توقیف را تجربه خواهند کرد یا نه.