معرفی پنج سریال جنایی مرموز که براساس واقعیت ساخته شدند

«زیر پرچم بهشت» تازه‌ترین سریال در بین مجموعه‌هایی است که بر اساس جنایات واقعی ساخته و از سرویس‌های استریم منتشر شده‌اند.

یکی از سریال‌های مشهور ساخته‌شده بر اساس جنایات واقعی تحت عنوان «زیر پرچم بهشت» است که با ارائه‌ی نگاهی فلسفی و مطالعاتی به یک پرونده قتل بدنام که در جامعه آرام دهه‌ی ۱۹۸۰ رخ داده بود توانست بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کند و پس از آن اینگونه سریال‌ها تبدیل به یکی از ژانرهای پربیننده شدند.

در حقیقت می‌توان سریال‌هایی مانند «دختری از پلینویل»، «ترک تحصیل» و «پم و تامی» را نیز در این گروه جای داد. این سریال مهیج که در یک شهر کوچک اتفاق می‌افتد یک معمای قتل پر آب و تاب را به مخاطب نشان می‌دهد که هر کسی که عاشق ژانر جنایات واقعی باشد آن را خواهد پسندید، اما آنچه درک این سریال را دشوارتر می‌سازد این است که چنین جنایت فجیعی در یک جامعه آرام و خداپرست رخ داده است.

بنابراین اگر می‌خواهید داستان‌های هیجان‌انگیزتر و منحصربه‌فردتری را در مورد پرونده‌های اسرارآمیز قتل‌های اتفاق افتاده و داستان‌های قاتلان زنجیره‌ای تماشا کنید، بهتر است بدانید که سریال‌های زیادی همانند «زیر پرچم بهشت» وجود دارد. در این مطلب به معرفی پنج سریال جنایی دیگر که بر اساس پرونده‌های واقعی قتل ساخته شده‌اند خواهیم پرداخت.

۱. مار (The Serpent)

 

  • خالق: تام شانکلند
  • بازیگران: جنا کولمن، طاهر رحیم، بیلی هاول
  • سال انتشار: ۲۰۲۱
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷.۶ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۶۸ از ۱۰۰

سریال چند قسمتی «مار» که بر اساس جنایات واقعی ساخته شده از منظری جدید به ذهن آشفته‌ی یک قاتل زنجیره‌ای و نحوه‌ی انتخاب و شکار قربانیانش می‌نگرد. این سریال به روایت داستان قاتل زنجیرهای بی‌رحم و بدنامی به نام چارلز سبراژ (طاهر رحیم)، می‌پردازد که لقب مار یا «قاتل بیکینی» به او داده شده، زیرا او از کاراکتر جذاب و کاریزماتیک خود برای جذب گردشگران و به دام انداختن آن‌ها در سال‌های اواخر دهه‌ی ۱۹۷۰ استفاده می‌کرد. بسیاری از قربانیان او پس از قتل تنها لباس‌های بیکینی به تن داشتند. او با کمک شریک زندگی خود ماری آندره لکلرک (با بازی جنا کولمن)، خودش را به عنوان یک تاجر بزرگ جواهرات جلوه می‌داد تا بتواند توجه آن‌ها را جلب نماید و همین موضوع فرصت عالی‌ای را در اختیار این زوج شیطان صفت قرار می‌داد تا به کمین مردان و زنان مختلف بنشینند و در فرصتی مناسب آن‌ها را گول بزنند. تصور می‌شود که حداقل ۲۰ نفر توسط او کشته شده‌اند. البته پرداختن به دوره‌های زمانی مختلف در سریال «مار» می‌تواند اندکی برای مخاطب گیج کننده باشد، زیرا این‌طور به نظر می‌رسد که هر صحنه و یا قسمت در دوره‌ی زمانی متفاوتی اتفاق می‌افتد. بنابراین اگر بتوان داستان‌های سریال را که هرازگاهی گیج‌ کننده می‌شوند نادیده گرفت باید گفت که سریال «مار» به روایت داستان قاتل زنجیره‌ای می‌پردازد که به صورت هوشمندانه‌ای به جستجوی قربانیان خود می‌پردازد در حالی که دیپلمات هلندی، هرمان نیپنبرگ (با بازی بیلی هاول) در به در به دنبال اوست و می‌خواهد در فرصتی مناسب او را شکار کند.

۲. داستان جنایی آمریکایی (American Crime Story)

 

  • خالق: اسکات الکساندر
  • بازیگران: کنت چوی، بروس گرینوود، دیوید شویمر
  • سال انتشار: ۲۰۱۶
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸.۴ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۴ از ۱۰۰

مردم در مقابل سیمپسون که به عنوان جنایت قرن از آن یاد می‌شود، به روایت داستان محاکمه‌ی قاتلی به نام سیمپسون در سال ۱۹۹۵ می‌پردازد. این داستان، اولین فصل از مجموعه‌ی سریالی «داستان جنایی آمریکایی» را که بر اساس جنایات واقعی ساخته شده تشکیل می‌دهد. در حقیقت این سریال یک مینی سریال است که به روایت بدنام‌ترین لحظات تاریخ آمریکا پرداخته و لیست جدید بازیگران آن توانسته‌اند به زیبایی هر چه تمام‌تر نقش‌هایشان را در آن ایفا نمایند.

سیمپسون متهم شده بود که همسر سابقش نیکول براون و دوستش رونالد گلدمن را در خارج از خانه‌ی براون در لس ‌آنجلس سال ۱۹۹۴ به قتل رسانیده است. او در نهایت به واسطه‌ی یکی از بحث انگیزترین احکام دادگاه آمریکا بی‌گناه شناخته شد. در فصل «مردم در برابر سیمپسون»، سارا پلسون در نقش مارسیا کلارک که دادستان منطقه بود، استرلینگ کی براون در نقش وکیل و همکار او، کریستوفر داردن، کوبا گودینگ جونیور در نقش سیمپسون، جان تراولتا به عنوان وکیل مدافع اصلی، رابرت شاپیرو و کورتنی بی ونس به عنوان همکاران او و دیوید شویمر به عنوان دوست خانوادگی سیمپسون و وکیل مدافع او به ایفای نقش پرداختند.

فصل دوم این سریال به روایت داستان ترور جیانی ورساچه می‌پردازد و داستان قاتل زنجیره‌ای، اندرو کونانان را دنبال می‌کند که در ۱۵ ژوئن ۱۹۹۷ طراح مد، جیانی ورساچه را در پله‌های جلویی عمارت او در میامی به قتل رساند و علاوه‌براین دست به جنایات دیگری نیز زد. در این فصل کریس در نقش کونانان خشن به ایفای نقش می‌پردازد و ادگار رامیرز در نقش ورساچه، پنه لوپه کروز در نقش خواهر داغدارش دوناتلا ورساچه و ریکی مارتین در نقش شریک ورساچه، آنتونیو دامیکو ظاهر می‌شوند. این سریال که بر اساس رمان جنایی واقعی محبت‌های مبتذل: اندرو کونانان، جیانی ورساچه و بزرگ‌ترین داستان شکار انسان در تاریخ ایالات متحده نوشته مورین اورث ساخته شده، داستان کونانان را دنبال می‌کند که به راحتی از دست مجریان قانون می‌گریزد و در سرتاسر کشور مرتکب جنایات مختلفی می‌شود.

۳. راه پله (The Staircase)

 

  • خالق: جین خاویر د لستارد
  • بازیگران: کالین فرث، تونی کولت
  • سال انتشار: ۲۰۲۲
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷.۹ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴ از ۱۰۰

«راه پله» یکی از آن دست سریال‌هایی است که نیازی به معرفی ندارد، زیرا یکی از مشهورترین پرونده‌های قتل قرن بیست و یکم را در خود جای داده است. این سریال به روایت داستانی می‌پردازد که توسط بسیاری از منابع خبری بازگو شده‌اند. بر طبق این داستان، تحقیقات صورت گرفته در مورد مایکل پترسون، رمان نویس جنایی نشان می‌داد که او همسرش کاتلین پترسون را به قتل رسانیده است. گویا او همسرش را از پله‌های خانه‌شان به پایین هل داده و او را کشته بود. در این سریال، کالین فرث در نقش مایکل و تونی کولت در نقش کاتلین به ایفای نقش پرداخته‌اند.

به‌ علاوه سریال، خانواده‌ی بزرگ آن‌ها را نشان می‌دهد که با شروع تحقیقات در مورد مرگ کاتلین و محاکمه‌ی مایکل، در کانون توجه رسانه‌های خبری قرار می‌گیرند. گمان می‌رود مایکل که کبودی‌ها و زخم‌های متعددی در سراسر بدن و جمجمه‌اش مشاهده می‌شود، همسرش را ابتدا مورد آزار و اذیت قرار داده و سپس به سرش شلیک کرده است.

از آنجایی که او خود را بی‌گناه می‌داند و رسانه‌های خبری را جادوگرانی می‌نامد که می‌خواهند زندگی‌اش را به نابودی بکشانند، به یک گروه فیلم‌برداری فرانسوی اجازه می‌دهد تا زندگی او و خانواده‌اش را دنبال کنند و مستندی درباره این پرونده بسازند. دست اندرکاران این مستند که تحت عنوان «راه پله» ساخته شده، در سال ۲۰۰۴ مصاحبه‌هایی را با این خانواده بزرگ و وکلای دادگستری ترتیب دادند و حتی اجازه یافتند که در دادگاهی که پیترسون را مجرم شناخته بود، حضور یابند.

۴. شکارچی ذهن (Mindhunter)

 

  • خالق: دیوید فینچر
  • بازیگران: جاناتان گروف، آنا تورو، هانا گراس
  • سال انتشار: ۲۰۱۷
  • امتیاز IMDb به سریال: ۶ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۷ از ۱۰۰

«شکارچی ذهن» یکی از سریال‌های هیجان انگیز ساخته شده بر اساس جنایات واقعی است که خیلی زود به پایان رسید. این سریال منحصربه‌فرد که به مدت دو فصل در نتفلیکس ادامه پیدا کرد، داستان رسیدگی به پرونده‌های قاتلین سریالی را در واحد علوم رفتاری اف بی آی دنبال می‌کند و تا حدی بر اساس تجربیات واقعی مامور اف بی آی، جان داگلاس ساخته شده که به شکل گیری این واحد کمک کرده است. در اواخر دهه‌ی ۷۰ هولدن فورد با بازی جاناتان گروف، یکی از ماموران ویژه اف بی آی بود که در کنار مامور دیگری به نام هنری تنچ (با بازی هولت مک کالانی) کار می‌کرد.

فصل اول به روایت داستان‌هایی از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۰ می‌پردازد که در آن‌ها این دو همکار باید به سراسر کشور سفر کنند و با قاتلان سریالی مصاحبه نمایند تا آن‌ها را بهتر درک کنند و بتوانند قاتلانی را که مرتکب جنایات سنگین می‌شوند راحت‌تر دستگیر کنند. این سریال که حول محور مصاحبه‌های انجام شده با قاتلان زنجیره‌ای، اد کمپر، ​​چارلز منسون، جری برودوس و غیره جریان دارد، به روایت جزئیات صریحی در مورد قتل‌های مختلف و چرایی و چگونگی انجام آن‌ها می‌پردازند.

اما فصل دوم ناگهان به شدت متحول می‌شود زیرا فورد و تنچ در تابستان ۱۹۸۱ به منطقه‌ای به نام آتلانتا می‌رسند که در آن کودکان آتلانتا به راحتی کشته شده‌اند و ده‌ها مرد و کودک سیاه پوست به قتل رسیده یا به طور غیرقابل توضیحی ناپدید گردیده بودند. تحقیقات انجام شده منجر به دستگیری قاتل سریالی، وین ویلیامز شد، اما این پرونده مجددا در سال ۲۰۱۹ مورد بررسی قرار گرفت، زیرا بسیاری در رابطه با اینکه او مسئول قتل هر ۳۰ مرد و کودک باشد به شک افتاده بودند. اگرچه قرار بود فصل سوم سریال «شکارچی ذهن» نیز ساخته شود اما این سریال که به کارگردانی دیوید فینچر ساخته شده بود ناگهان پس از فصل دوم برای همیشه به پایان رسید. بنابراین اگر به دنبال داستان‌های بیشتری هستید، رمان شکارچی ذهن: واحد جنایی نخبگان اف ‌بی ‌آی، نوشته داگلاس و مارک اولشاکر را مطالعه نمایید.

۵. دس (Des)

 

  • خالق: کلی جونز
  • بازیگران: دیوید تننت، جیسون واتکینز
  • سال انتشار: ۲۰۲۰
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷.۶ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰ از ۱۰۰

دیوید تننت در مینی سریال سه قسمتی «دس» که به تحلیل دقیق یکی از بدترین پرونده‌های جنایی تمام دوران پرداخته، نقش یکی از بدنام‌ترین قاتلان زنجیره‌ای بریتانیایی را بازی می‌کند. دس نیلسن در سال ۱۹۸۳ پس از کشف بقایای انسانی در سیستم لوله کشی خانه‌اش و کشف جسد توسط پلیس به اتهام قتل دستگیر شد. سریال با دستگیری نیلسون شروع می‌شود و پس از آن بینندگان شاهد حضور او در اتاق‌های بازجویی مه آلودی هستند که در آن‌ها کارآگاهان باید از او بازجویی کنند. نیلسون که به راحتی کارآگاهان مختلف را بازی می‌دهد و هیچ نشانه‌ای از پشیمانی در وجودش به چشم نمی‌خورد، به تدریج به قتل تمام مردانی که در طی چندین سال گذشته کشته اعتراف می‌کند.

جیسون واتکینز نقش برایان مسترز را بازی می‌کند، داستان نویسی که مکررا به ملاقات نیلسون در زندان می‌رود و بیوگرافی او را در کتابی به نام کشتن برای لذت: مورد دس نیلسون به رشته‌ی تحریر درمی‌آورد. گمان می‌رود نیلسون که اصالتا اهل اسکاتلند بود، حداقل ۱۲ مرد و پسر را در اواخر دهه‌ی ۷۰ و اوایل دهه‌ی ۸۰ در لندن به قتل رسانده باشد و تننت به دلیل بازی منحصربه‌فرد خود در نقش این قاتل سریالی توانست، جایزه بین‌المللی امی را برای بهترین بازیگر مرد سال ۲۰۲۱ از آن خود کند.