فیلم و سریال‌های تخیلی و فانتزی در ایران

در این بخش مروری بر تعدادی از فیلم و سریال‌های تخیلی و فانتزی ساخته شده در طول تاریخ سینمای ایران خواهیم داشت.

از ابتدای پیدایش صنعت سینما یکی از ژانر های پرطرفدار سینمای جهان، ژانر علمی و تخیلی می باشد که همیشه مورد استقبال مخاطبین قرار گرفته  و بخش عمده ای از تولیدات سینمایی را به خود اختصص داده است. در این ژانر مفاهیمی که از دید علم روز غیرقابل قبول بوده و قابلیت اثبات ندارد بر روی پرده نقره ای به نمایش در می آید.

بسیاری از گونه‌های فیلم در ایران همچون فیلم‌های ورزشی، معمایی، دلهره، جاسوسی و… در سال‌های اخیر یا به‌کلی فراموش شده‌اند و یا تولیدات سینمایی و فیلم‌های اکران‌شده در این موضوعات انگشت‌شمار است.

در این بخش مروری بر تعدادی از فیلم  و سریالهای تخیلی و فانتزی ساخته شده در طول تاریخ سینمای ایران خواهیم داشت.

 

فیلم شهر گربه ها

فیلم شهر گربه ها به کارگردانی و نویسندگی سید جواد هاشمی در ژانر تخیلی و فانتزی است که در سال 1400 اکران شد.

این فیلم داستان گربه‌های گربستان را روایت می کند که برای رسیدن به آرزوهای خود قصد دارند تا با شرکت در مسابقه ای که با تبانی مشاور حاکم شهر گربه ها تدارک دیده شده است به شهر گربه‌ها سفر کنند غافل از اینکه حاکم به کمک تحقیقات و کشفیات گرفسور تصمیم دارد عمر گربه ها را گرفته و به خودش اضافه کند، اما شنگول و گربه‌های دیگر به کمک گرفسور طی یک نقشه موفق به بازگرداندن عمر گربه ها می شوند.

در فیلم شهر گربه ها بازیگرانی مانند علیرضا خمسه ، نیوشا ضیغمی ، یوسف تیموری ، فرهاد آئیش ، امین زندگانی ، امیر غفارمنش ، میرطاهر مظلومی ، الیکا عبدالرزاقی ، مریم سعادت داریوش موفق ، رضا بنفشه خواه ، محمد هادی عطایی و… به هنرنمایی پرداخته اند.

 

فیلم تورنادو

فیلم تورنادو به کارگردانی جواد هاشمی در ژانر علمی، تخیلی ، کودک ساخته شده است.

فیلم تورنا2، درباره پروفسوری است که رستوران او تبدیل به یک سفینه شده و ورود چهار نوجوان به قصه و شیطنت آنها، موجب به پرواز درآمدن این سفینه زودتر از موعود می شود. این سفینه به فضا رفته و در یک سرزمین ناشناخته فرود می آید.

تورنا2 با هنرمندی اکبر عبدی ، کامران تفتی ، بهنوش بختیاری ، الناز حبیبی ، ارسلان قاسمی ، عباس جمشیدی، وحید نفر ، امیر رونقی ، راستین عزیزپور ، امیررضا احمدی ، محمدمهدی ایرانی و نگار نافذ در سال 1398 اکران شد.

 

سریال مسافران

مسافران سریالی کمدی، تخیلی به کارگردانی رامبد جوان بود که در سال 1388 به روی آنتن شبکه سه رفت.

این سریال داستان چهار آدم فضایی به نام‌های شهاب، ناهید، بهرام و ستاره را روایت می کرد که از سیاره ای دیگر برای تحقیق درباره زمینی‌ها، به کره زمین آمده و منزل فرید و فرخ را اجاره می‌کنند.

آنها در ابتدا خود را مسافران سوئدی قلمداد می کنند اما فرید و فرخ به ماهیت آنها پی برده و با آنها صمیمی می شوند. آدم فضایی ها هر شب گزارشی از اخلاق و روحیات زمینی ها به کنفدراسیون راه شیری می‌فرستند و در نهایت به کهکشان راه شیری باز می گردند.

در سریال مسافران رامبد جوان، حمید لولایی، حسن معجونی ، سحر دولتشاهی ، شقایق دهقان ، نصر الله رادش و غلامرضا کریمی به ایفای نقش پرداخته اند.

 

 

آهوی پیشونی سفید

فیلم آهوی پیشونی سفید با نام قبلی اختابوس، به کارگردانی سید جواد هاشمی است که در سه فصل ساخته شد.

این فیلم در ژانرخانوادگی، فانتزی، موزیکال بوده و در آن شخصیت‌های فولکلور، قدیمی و معروف ایرانی مانند خاله سوسکه و آقا موشه، آهوی پیشونی سفید، عفریته ، عجوزه ، سالار، گرگ، روباه ، خرس پلیس و… حضور دارند.

در فیلم آهوی پیشونی سفید کاراکترهایی وجود دارند که به مشکلات و مسایل روز این قشر از جامعه با زبانی نسبتا کودکانه می پردازند.

پیشونی سفید ماده آهویی است که به همراه  باباسالار پدرخوانده اش زندگی می کند. اختلاف نظرها و ایراداتی که باباسالار از پیشونی سفید می گیرد، باعث شکل گیری ارتباط عاطفی نادرست و دور شدن “پیشونی سفید“ از باباسالار می گردد.

همانطور که امروزه به نحوه برخورد و شکل گیری روابط عاطفی والدین با نوجوانان پرداخته می شود این فیلم نیز پیشونی سفید را مانند آهوی نسبتا جوانی می بیند که عدم درک او توسط پدر خانواده و اختلاف نظرهای به وجود آمده بین آن دو، عرصه را برای پیشونی سفید تنگ‌تر می نماید. به نحوی که پیشونی سفید تصمیم می گیرد به همراه عجوزه که یک شخصیت منفور و حیله گر دارد و از طرف اختاپوس نیز هدایت می شود، به شهر آرزوها برود.

ترلان پروانه، ارسلان قاسمی، امین زندگانی و سید جواد هاشمی بازیگران ثابت هر سه فصل بوده و هنرمندانی دیگر همچون لیلا اوتادی، هومن حاجی عبداللهی، گوهر خیراندیش، محمدرضا شریفی نیا، پژمان بازغی، حسام نواب صفوی و … در آن نقش آفرینی کرده اند.

 

فیلم یک فراری از بگبو

هاتف علیمردانی در سال 1390 فیلمی به نام یک فراری از بگبو در ژانر کمدی تخیلی برای گروه کودک و نوجوان ساخت.

این فیلم درباره یک موجود فضایی که به دلیل مشکلاتی که ناخواسته با آنها درگیر شده به زمین می آید و در این سرزمین به موجوداتی روبه رو می گردد که شباهتی به خود و اطرافیانش ندارند.

در فیلم یک فراری از بگبو، هنرمندانی همچون علی صادقی ، رضا شفیعی‌جم، سحر ولدبیگی ، بهاره رهنما ، سروش صحت ، یوسف صیادی ، اردشیر کاظمی و غلامحسین لطفی به هنرمندی پرداخته اند.

 

سیزده گربه روی شیروانی

سیزده گربه روی شیروانی فیلمی به کارگردانی علی عبدالعلی زاده در سال 1382 است که در ژانر فیلم های علمی، فانتزی و تخیلی قرار می گیرد.

فرمانروای سرزمینی به نام سومارای در خارج از کره زمین که در آرزوی فرزنددار شدن به سر می برد با اهریمن پیمان می‌بندد تا در برابر کمک به فرزنددار شدن او، شوهر اولین دخترش را اهریمن انتخاب کند اما برای او شرطی قرار می دهد که با موافقت پادشاه همراه است؛ این شرط چنین است که اگر برای دختر اول پادشاه هیچ مردی پیدا نشود، هر سال یکی از فرزندان پادشاه به گربه تبدیل شوند.

اهریمن که در فکر فرمانروایی است مردی ترسو به نام عودکا را برای همسری روبیکا، دختر فرمانروا انتخاب می کند اما این مرد به سیاره زمین فرار می‌کند و سال‌ها بعد فرستاده‌ای برای بازگرداندن او، راهی می‌شود …

محمد گلزار، محمدرضا شریفی نیا، مهناز افشار، مریلا زارعی، حسام نواب صفوی ، گوهر خیراندیش، زنده یاد سیروس گرجستانی، نیما فلاح، محمود بهرامی و محمود جعفری بازیگران این فیلم بودند.

 

منبع: افکار نیوز