فیلم های برتر ۱۴۰۰ که باید حتما ببینید

در این مطلب فیلم های برتر ۱۴۰۰ که تا ابتدای آذر اکران شده اند و تماشای آنها شدیدا توصیه می شود، به شما معرفی می شوند.

نیمه اول سال ۱۴۰۰ به دلیل اوج‌گیری پاندمی کرونا در اوایل تابستان، به دلیل رعایت پروتکل‌ها و همراهی با کادر بهداشت سینماهای کشور اغلب بسته بودند و سینماگران نیز بالطبع کمتر تمایل به اکران آثار خود در سینماها در این بازه‌ی زمانی داشتند.

نیمه دوم سال ۱۴۰۰، پس از فروکش کردن پیک کرونا و هم‌زمانی آن با واکیسناسیون گسترده در کشور که ایمنی نسبی را ایجاد نمود، سبب شد تا کم‌کم سینماهای کشور با حفظ پروتکل‌های بهداشتی، مجدد آغاز به کار نمایند و تماشاچیان کم‌کم به سالن‌ها بازگردند.

از سوی دیگر آثار سینمایی بسیاری که طی این دو سال در صف اکران مانده بودند کم‌کم تمایل به اکران عمومی پیدا کردند. همه‌ی این عوامل سبب شد که نیمه‌ی دوم سال ۱۴۰۰ برخلاف نیمه‌ی اول آن، فصل نسبتا پر رونقی برای سینماها باشد.

در ادامه به صورت مختصر به معرفی تعدادی از فیلم‌های برتر امسال، تا ابتدای آذرماه، می‌پردازیم. مطمئنن با توجه به اسامی فیلم‌هایی که خبر از اکران‌شان تا آخر سال ۱۴۰۰ داده شده است، این لیست در انتهای سال تکمیل‌تر خواهد شد.

گشت ارشاد ۳

یکی از آثار طنزی که مخاطبین بسیاری منتظر دیدن آن بر روی پرده سینماها هستند فیلم گشت ارشاد ۳ به کارگردانی سعید سهیلی است. فیلم گشت ارشاد ۳ ادامه‌ی دو قسمت قبلی گشت ارشاد است که با استقبال بسیاری روبه‌رو شد و جزو آثار پر فروش سال شدند. گمانه‌ها بر آن است که این فیلم نیز مانند دو اثر قبلی پرمخاطب خواهد شد و گیشه زمستان را گرم خواهد کرد.

خورشید

فیلم «خورشید» مجید مجیدی که در جشنواره‌ی اسکار سال گذشته نیز به عنوان نماینده‌ی ایران در بخش مسابقه حضور یافته بود، یکی از معدود فیلم‌هایی بود که در ماه‌های ابتدایی سال، در روزهای سرد گیشه‌ی امسال بر روی پرده رفت که به دلیل شرایط کشور و بحران کرونا که مجدد در حال اوج‌گیری بود، تصمیم به اکران آنلاین آن توسط سرمایه‌گذاران گرفته شد.

با این وجود فیلم «خورشید» را باید از زمره آثار مهم امسال سینمای ایران به حساب آورد که اگر در شرایطی مناسب‌تری اکران می‌شد، امکان فروش بالاتر و استقبال بیشتر مخاطبین را داشت.

بوتاکس

فیلم «بوتاکس» نخستین فیلم بلند کاوه مظاهری است که موفق به کسب جایزه‌ی بهترین فیلم اول از جشنواره جهانی فجر شد و توانست نظر منتقدین را به خود جلب کند. این فیلم در زیر گروه هنر و تجربه اکران شد اما توانست مورد توجه مخاطبین هم قرار گیرد و در دوران کرونا جزو آثار پرفروش سینما هنر و تجربه قرار گیرد.

داستان فیلم بوتاکس‌، داستان دو خواهر و یک برادر است، که یکی از آن دختران با بازی تحسین‌برانگیز سوسن پرور، دچار اختلالات ذهنی است و داستان گاهی از زاویه‌ی دید او نقل می‌شود.

درخت‌گردو

فیلم «درخت گردو» محصول سال ۱۳۹۸ توسط محمد حسین مهدیان، کارگردان پرکار این روزهای سینمای ایران، ساخته شده است. داستان فیلم «درخت گردو» که برگرفته از داستانی واقعی است، و سرگذشت مردی از اهالی سردشت، با بازی بسیار تحسین‌شده‌ی پیمان معادی، را در چند برهه زمانی روایت می‌کند که در زمان جنگ عراق و ایران و پس از بمباران این شهر و آلوده شدن خود و خانواده‌اش چه اتفاقاتی بر او گذشته است.
پوست

فیلم «پوست» اولین ساخته‌ی بلند برادران ارک است، که در جشنواره‌ی فیلم فجر نیز مورد توجه قرار گرفت. این فیلم که در ژانر وحشت ساخته شده است، بر اساس داستان‌های محلی و ادبیات فولکلور ساخته و نوشته شده است، که این نوع اقتباس ادبی از داستان‌های فولکلور در سینمای ایران کمتر شاهد بوده‌ایم. یکی دیگر از نکات مهم این فیلم زبان آن است، فیلم «پوست» به زبان آذری است که به خوبی با روایت همراه شده است. طراحی صحنه و موسیقی فیلم در خلق فضاها و پیشبرد داستان فیلم به خوبی عمل کرده‌اند.

قهرمان

شاید مهم‌ترین فیلم امسال که مخاطبان زیادی منتظر اکران آن بودند فیلم « قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی بود. این فیلم در جشنواره کن سال گذشته نیز حضور داشت و توانست جایزه‌ی بزرگ هیئت داوران را به صورت مشترک با فیلم کوپه شماره ۶ ساخته‌ی یوهو کاسمانن را دریافت کند. فیلم «قهرمان» امسال نیز به عنوان نماینده‌ی ایران در جشنواره اسکار نیز حضور خواهد داشت و از شانس‌های اصلی کسب جایزه در چندین بخش است.

از دیگر دلایلی که این فیلم را می‌توان جزو آثار برتر امسال قرار داد، علاوه‌بر بهره‌مندی از بازیگران مطرح که بازی‌های بسیار خوب و حرفه‌ای از خود به نمایش گذاشته‌اند، وجود کارگردانی بزرگ به نام فرهادی در پشت دوربین است. نامی که نه تنها در ایران بلکه در سایر نقاط جهان به عنوان هنرمند و فیلمسازی بزرگ شناخته می‌شود.

تومان

فیلم « تومان» به کارگردانی مرتضی فرشباف یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های امسال است که بر روی پرده رفته است. فیلمی که در سینمای ایران کمتر مشابه آن را شاهد بوده‌ایم. علاوه بر انتخاب موضوع فیلم که کمتر کار شده است، کارگردان در پرداخت نیز جسورانه گام برداشته است که سبب شده بتوانیم این فیلم را جزو آثار فرمالیستی و تجربه گرا قرارداد.

موضوع فیلم «تومان» در مورد شرط‌بندی و قمار است، که کم‌کم تمام جنبه‌های زندگی یک انسان را می‌تواند تحت‌تاثیر قرار دهد و او را از جامعه و زندگی جدا کند.

منصور

فیلم سینمایی «منصور» با موضوعیت زندگی سرتیپ «منصور ستاری»، که به برهه‌هایی مختلف از زندگی سرتیپ که رئیس نیروی هوایی ارتش ایران است، پرداخته است. فیلم راوی سال‌های آخر جنگ ایران و عراق است، در حالیکه کشور با بحران و کمبود تسحیلات نظامی روبه‌رو است، سرتیپ ستاری در حال یرنامه‌ریزی و مطالعه برای انجام عملیاتی جدید است.

فیلم منصور به تازگی بر روی پرده رفته است و برای تهیه‌ی بلیط فیلم سینمایی «منصور» می‌توان به سایت سینماتیکت مراجعه کرد.

آتابای

فیلم آتابای درامی است عاشقانه به کارگردانی نیکی کریمی و نویسندگی هادی حجازی‌فر. آتابای داستان زندگی مردی به نام کاظم است با بازی خوب هادی حجازی‌فر که با زخم‌هایی که از گذشته‌ به جای مانده است زندگی‌ می‌کند، تا زمانی‌که عاشق می‌شود و حس می‌کند آفتاب کم‌کم در حال طلوع کردن است.

علاوه بر داستان فیلم که مخاطب را با خود همراه می‌کند، بازی بسیار خوب و روان مجموعه‌ی بازیگران این فیلم نیز مورد توجه منتقدین است.

زالاوا

فیلم «زالاوا» نیز جزو فیلم‌های اکران پاییز امسال خواهد بود. این فیلم به کارگردانی ارسلان امیری در جشنواره‌های بسیاری حضوری موفق را تجربه کرد. فیلم زالاوا یک کمدی گروتسک است که در اواخر دهه ۵۰ در ایران می‌گذرد و روایتگر اتفاقی است که طاعون ترس را در بین مردم شایع کرده است. فیلم زالاوا با بهره‌مندی از چهره‌هایی جوان و بازی‌های خوب در کنار داستانی در حال و هوای متفاوت یکی از مهم‌ترین آثار سال ۱۴۰۰ خواهد بود.