سریال های رمضانی امسال کیفیت دارند؟

همزمان با آغاز ماه رمضان سه سریال جدید «خوشنام» ساخته علیرضا نجف‌زاده، «از سرنوشت 4» کاری از محمدرضا خردمندان و «مسافران شهر» به کارگردانی سیروس حسن‌پور از شبکه‌های یک، 2و 5روی آنتن رفتند و مجموعه «نجلا 2» به کارگردانی خیرا… تقیانی‌پور که از ابتدای تعطیلات نوروز پخش خود را آغاز کرده بود، در ماه رمضان نیز ادامه دارد.

برخلاف ماه رمضان 1400 که جای سریال کمدی در ترکیب سریال‌های رمضانی خالی بود، امسال مجموعه «خوشنام» به عنوان سریال طنز در این ترکیب حاضر است. «از سرنوشت 4» و «نجلا 2» مشخصا ارتباطی با حال و هوای ماه رمضان ندارند اما بخش‌هایی از «مسافران شهر» بی‌ارتباط با ماه رمضان نیست.

خوشنام

قصه سریال «خوشنام» درباره جوان لات، خلافکار و عصبی به نام «شهرام» با بازی هومن حاجی‌عبداللهی است که مدام دعوا راه می‌اندازد و دردسرهایی برای خانواده و اطرافیانش به وجود می‌آورد. او به دختری به نام «مرجان» علاقه مند است اما پدر این دختر به دلیل رفتارهای نادرست «شهرام» به ازدواج آن‌ها رضایت نمی‌دهد. «شهرام» با انگیزه ازدواج با «مرجان» تصمیم می‌گیرد تغییر کند و اشتباهات گذشته‌اش را جبران کند. دو قسمت ابتدایی «خوشنام» بیشتر مربوط به معرفی شخصیت‌ها بود و قصه سریال تازه از قسمت سوم به جریان افتاده بنابراین برای قضاوت بهتر درباره کیفیت قصه و روایت آن باید بیشتر صبر کرد اما اگر این مجموعه موفق شود مسیر تحول «شهرام» را به شکل باورپذیر و به کمک چالش‌ها و ماجراهایی جذاب روایت کند، می‌تواند مخاطب را با خود همراه کند. هومن حاجی‌عبداللهی در نقش جوان لات و کله‌خراب سریال، کاراکتر جدیدی را تجربه کرده و بازی خوبی داشته است. عباس جمشیدی‌فر دوست «شهرام» نیز به عنوان شخصیتی ساده‌لوح‌تر و آرام‌تر نسبت به رفیقش، نقش خود را به خوبی ایفا کرده است. حمید لولایی، شهره لرستانی و سحر ولدبیگی دیگر اعضای خانواده اصلی «خوشنام» نقش‌های سخت و پرچالشی نداشته‌ و برای ایفای نقش خود کار چندان سختی پیش رو نداشته‌اند. هرچند که «خوشنام» به عنوان سریالی با ژانر کمدی روی آنتن رفته و بازیگران کمدی زیادی در آن حضور دارند اما تاکنون چندان خبری از موقعیت‌های بامزه و شوخی‌های متعدد در سریال نبوده و انتظار مخاطب از مجموعه‌ای شیرین و کمدی برآورده نشده است.

از سرنوشت 4

فصل چهارم سریال «از سرنوشت» پس از گذشت تقریبا یک و سال نیم از فصل سوم، روی آنتن شبکه2 رفته و ادامه قصه زندگی دو رفیق، «سهراب» و «هاشم»، به تصویر کشیده شده است. در پایان فصل سوم دیدیم که «سهراب» پدر خود را پیدا کرد و «هاشم» به جرم همکاری در قاچاق به زندان افتاد. قصه فصل سوم با پیوند دوباره گذشته «سهراب» و اتفاقات تلخی که برای مادرش افتاده بود با زمان حال و همچنین تلاش «هاشم» برای جمع و جور کردن زندگی از هم پاشیده‌ خود و بازگرداندن همسرش «نغمه» آغاز شد. در قسمت سوم دیدیم که «سهراب» با خواندن دفترچه خاطرات مادرش، متوجه موضوع تازه‌ای شد و به یکباره تصمیم گرفت دوباره از پدرش فاصله بگیرد. اختلاف «سهراب» با پدر و بدبینی‌اش به او مسئله‌ای بود که در فصل سوم به آن پرداخته شد و موضوعی تکراری است. علاوه بر این، سه قسمت ابتدایی «از سرنوشت 4» به کُندی پیش رفته و اگر قصه در ادامه نیز چنین روندی را طی کند، نمی‌توان به استقبال از سریال امیدوار بود. برخلاف قصه «سهراب»، قصه چالش‌های جدید «هاشم» پس از آزادی از زندان ظرفیت بیشتری برای جلب توجه مخاطب دارد. کیسان دیباج که فصل گذشته در ایفای نقش «سهراب» موفق نبود، در فصل جدید نیز تغییر خاصی در بازی خود ایجاد نکرده است. او همچنان در انتقال احساس خود به مخاطب ضعیف عمل می‌کند و بازی باورپذیری ندارد. بازی مونا کرمی در نقش همسر «سهراب» نیز یکی دیگر از نقاط ضعف جدی سریال است. دارا حیایی در نقش شخصیت شوخ و بازیگوش «هاشم» همچنان در فصل چهارم سعی می‌کند رگه‌هایی از طنز و بامزگی را در کاراکتر خود حفظ کند.

نجلا 2

فصل دوم سریال «نجلا» با اسارت «عبد» و «عطا» و بی‌خبری خانواده‌شان از آن‌ها شروع بسیار تلخی داشت. سریال به آرامی پیش رفت و تقریبا هفت قسمت ابتدایی سریال مربوط به مشکلات این دو شخصیت در زندان و تلاش آن‌ها برای فرار بود. پس از بازگشت «عبد» و «عطا» به ایران فضای سریال تغییر کرد و حالا قصه تازه با اتهام جاسوسی به «عبد»، به بخش‌های مهیج‌تری رسیده است. شاید سریال در ادامه با کیفیت بهتری پیش برود اما در هر صورت شروع کند و کم اتفاق «نجلا» و همچنین فضای تلخ آن در نوروز تا حدودی به دیده شدن آن لطمه زد. مهم‌ترین تغییر «نجلا 2» غیبت سارا رسول‌زاده به عنوان بازیگر اصلی فصل اول و جایگزین شدن محیا دهقانی بود. دهقانی در نقش شخصیت محکم و مغرور «نجلا» بازی خوبی داشته و تبدیل به نقطه ضعف سریال نشده اما با همه این‌ها سردی و جدیتی که در چهره و لحن و صدای سارا رسول‌زاده بود، باعث می‌شود همچنان او را انتخاب بهتری برای این نقش بدانیم. حسام منظور که در فصل اول توانست به خوبی از پس ایفای نقش شخصیت متعصب، زودجوش و البته لوطی «عبد» بربیاید، در فصل دوم نیز بازی خوبی از خود به نمایش گذاشته و سرسخت بودن و ناسازگاری این کاراکتر در برابر ظلم و زور را به شکل قابل باوری نشان داده است. دیگر بازیگران سریال مانند هدایت هاشمی، آزیتا حاجیان، ملیکا شریفی‌نیا، سوگل طهماسبی و مصطفی ساسانی نیز عملکرد موفقی داشته‌اند. به طور کلی یکی از امتیازهای «نجلا 2» بازی خوب گروه بازیگران آن است.

مسافران شهر

شبکه5 که سال گذشته به دلیل آماده نشدن مجموعه «رعد و برق» این مجموعه را از کنداکتور خارج کرد و ماه رمضان سریالی روی آنتن نداشت، امسال مجموعه جدیدی به نام «مسافران شهر» را پخش کرده است. این سریال به صورت اپیزودیک ساخته شده و هر چند قسمت آن به داستان خاصی می‌پردازد. قصه اصلی و ثابت «مسافران شهر» درباره تلاش‌های یکی از مسئولان دیوان محاسبات کشور برای مبارزه با فساد مالی یکی از شرکت‌های واردات داروست. این شخصیت با بازی حبیب دهقان‌نسب، فرد درستکاری است که وظایفش را به خوبی انجام می‌دهد و از طرفی در زندگی شخصی خود نیز برای نجات جان برادرزاده‌اش که نیاز به پیوند عضو دارد، با مسائل و مشکلاتی روبه‌روست. با توجه به سه قسمت ابتدایی «مسافران شهر»، این سریال فعلا نتوانسته با ایجاد گره‌های جذاب در قصه، مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد و شروع خوب، درگیرکننده‌ و پراتفاقی نداشته است. حبیب دهقان‌نسب، آشا محرابی، نسرین بابایی، ویدا جوان، شهرام قائدی و حمیدرضا محمدی از بازیگران این سریال هستند که فعلا وارد قصه شده‌اند و عملکرد قابل قبولی در سریال داشته‌اند. این اپیزود را سیروس حسن‌پور کارگردانی کرده است. احمد معظمی دیگر کارگردان «مسافران شهر» است که یک اپیزود از این مجموعه را با نام «قصه ابراهیم» در هفت قسمت ساخته و قرار است شب‌های قدر پخش شود.