سبقت عجیب فیلم‌های تخیلی از دانشمندان در پیش‌بینی‌های علمی!

گاهی یافته‌های علمی و اختراعات دانشمندان را خیلی زودتر در آثار تخیلی سینماگران هالیوودی می‌بینیم.

مدتی پیش بود که ایلان ماسک، مهندس و تاجر مشهور کانادایی که صاحب چندین کمپانی مهم از جمله شرکت خودروسازی «تسلا» و شرکت فناوری‌های اکتشاف فضایی «اسپیس‌اکس» است، اعلام کرد روی تراشه‌ای کار می‌کند که به مغز متصل می‌شود تا افرادی را که اختلال‌های عصبی دارند، درمان کند.

از طرفی این تراشه می تواند نوعی ارتباط انسان با کامپیوتر‌ها باشد و با استفاده از آن‌ها می‌توانید بدون نیاز به تلفن همراه پیام‌های خود را چک کنید، بازی کنید و با دیگران تماس بگیرید.

این موضوع بیشتر به فیلم‌های سینمایی علمی شباهت دارد و حتی ماسک امیدوار است در آینده‌ای نزدیک دانشمندان بتوانند آسیب‌های نخاعی را هم درمان کنند.

با این حال شاید ایده‌های ایلان ماسک را سال‌ها قبل از طریق سینما و فیلم‌های سینمایی دیده باشیم. در اینجا نیز قصد داریم فیلم‌ها و سریال‌هایی را مرور کنیم که ایده آن‌ها با ایده‌های ایلان ماسک و یافته‌های دانشمندان شباهت قابل توجهی دارد.

فیلم سینمایی «ارتقا»

 

این فیلم سینمایی در مورد شخصیتی به نام گری است که توسط افرادی ناشناس مورد حمله قرار می‌گیرد و در این حمله همسرش کشته می‌شود و خودش نیز بر اثر اصابت گلوله فلج می‌شود. گری پیشنهاد یکی از نزدیکان همسرش را برای استفاده از یک تراشه الکترونیکی را که به آن «استم» گفته می‌شود، قبول می‌کند. این تراشه به گری کمک می‌کند که توانایی راه رفتن خود را به دست بیاورد. اما قدرت این تراشه فراتر از این است و به گری توانایی‌های فراتری می‌دهد. در این فیلم هوش مصنوعی به سبب برتری در فکر و نداشتن عواطف انسانی تهدیدی برای انسان است و در انتها سلطه کامل بر انسان را نشان می‌دهد. این فیلم در سال ۲۰۱۸ به کارگردانی لی ونل ساخته شد و لوگان مارشال گرین در آن ایفای نقش کرد.

سریال «آینه سیاه»

 

سریال «آینه سیاه» در آینده‌ای نزدیک روایت می‌شود که یک تراشه در مغز انسان‌ها کار گذاشته می‌شود و به وسیله آن انسان‌ها این توانایی را پیدا می‌کنند که تمامی خاطراتی که تجربه کرده اند را به یاد بیاورند. هرکدام از قسمت‌های این سریال، داستان و گروه بازیگران متفاوتی دارند. آینه سیاه نگاهی به رابطه تکنولوژی بر انسان و تأثیر آن بر زندگی دارد. اکثر قسمت‌های سریال در جامعه‌ای مدرن رخ می‌دهد و در آن نیمه تاریک رابطه انسان با تکنولوژی مورد بررسی قرار می‌گیرد. چارلی بروکی نویسندگی این سریال را انجام داده که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۱ منتشر شد.

فیلم «موجودی با ذهن اتمی»

 

این فیلم سینمایی داستان یک دانشمند آلمانی در دوران نازی را روایت می‌کند که با کاشتن یک تراشه اتمی در ذهن اجساد، از آن‌ها برای کشتن دشمنانش استفاده می‌کند. این تراشه اتمی به مردگان قدرت‌های فراطبیعی می‌دهد و آن‌ها را به چیزی شبیه زامبی‌ها تبدیل می‌کند. زامبی‌هایی که توسط نازی‌ها کنترل می‌شوند تا از شر دشمنانشان خلاص شوند. این فیلم در سال ۱۹۵۵ به نویسندگی کورت زیودماک و کارگردانی ادوارد لی چان تولید شده است.

سریال «هوش»

 

این سریال همانطور که از نامش پیداست در مورد هوش مصنوعی است و داستان یک مامور به نام گابریل وان را روایت می‌کند که یک تراشه را در ذهن خود کار می‌گذارد. این تراشه بهره هوشی او را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد و توانایی‌های فیزیکی او را نیز بهبود می‌بخشد. او با استفاده از این تراشه دسترسی به اینترنت و شبکه‌های مخفی ایالات متحده را پیدا می‌کند.

فیلم کوتاه «جیمینی»

 

داستان این فیلم کوتاه فرانسوی که در سال ۲۰۱۳ ساخته شد، در آینده‌ای نزدیک روایت می‌شود که جای گذاری یک تراشه در مغز امکان پذیر است و انسان‌ها با استفاده از آن می‌توانند وارد حال اتوماتیک و خودکار شوند. در این حالت خطا‌های انسانی رخ نمی‌دهند و میزان سوانح به صفر می‌رسد. انسان‌ها به چیزی شبیه ماشین‌ها تبدیل می‌شوند و در طرف دیگر ماجرا شخصیت‌های اصلی فیلم تصمیم دارند بفهمند چه چیزی در ذهن پسرشان که به اوتیسم مبتلاست، می‌گذرد.

منبع: Aljazeera