زیان ۱۰۰ میلیون دلاری «ماتریکس» برای برادران وارنر

قسمت جدید فیلم سینمایی ماتریکس در حالی به فروش ۱۰۰ میلیون دلاری رسیده که تا جبران هزینه‌های ساخت و تبلیغات فاصله زیادی دارد.

در حالی که برخی از فیلم‌های چون «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست»، «زمانی برای مردن نیست»، «ونوم» و «زمانی برای مردن نیست» توانستند در میان بحران جهانی ویروس کرونا عملکرد موفقی در گیشه داشته باشند اما چهارمین قسمت از فیلم‌های «ماتریکس» با عنوان کامل «ماتریکس: رستاخیزها» از قافله عقب ماند و از آغاز اکران از ماه دسامبر ۲۰۲۱ تاکنون تنها به فروش ۱۰۰ میلیون دلاری دست یافته است.

«ماتریکس ۴: رستاخیزها» به کارگردانی «لنا واچوفسکی» و با حضور «کیانو ریوز» در نقش اصلی با هزینه تولید ۱۹۰ میلیون دلاری ساخته شده و صرف نظر از هزینه‌هایی که صرف تبلیغات این فیلم شده است هنوز ۹۰ میلیون دلار تا جبران هزینه ساخت فاصله دارد و پیش‌بینی می‌شود حداقل کمپانی برادران وارنر را با زیان ۱۰۰ میلیون دلاری همراه کند.

قسمت جدید «ماتریکس» چندان به مذاق منتقدان و طرفدارن این مجموعه فیلم نیز خوش نیامده و کابران IMDb نیز امتیاز ۵.۷ از ۱۰ را به این فیلم داده‌اند. عدم موفقیت فیلم جدید «ماتریکس» ساخت دنباله‌های سینمایی این مجموعه را نیز با خطر رو به رو کرده است و شاید به این زودی‌ها دیگر شاهد فیلمی در این مجموعه نباشیم.

قسمت اول «ماتریکس» در ۳۱ مارس ۱۹۹۹ اکران شد و به‌خاطر جلوه‌های ویژه بصری فوق‌العاده و جذابیت به چهارمین فیلم پرفروش سال تبدیل شد. این فیلم در جوایز اسکار نیز موفق به کسب چهار جایزه از جمله بهترین جلوه‌های ویژه بصری و تدوین شد. «ماتریکس» که با هزینه ۶۳ میلیون دلار ساخته شده بود در نهایت به فروش ۴۶۳ میلیون دلار در گیشه جهانی دست یافت.

دو دنباله این فیلم با عنوان‌های «ماتریکس: بارگذاری مجدد» و «انقلاب‌های ماتریکس» که هر دو در سال ۲۰۰۳ اکران شدند گرچه به موفقیت قسمت اصلی دست نیافتند اما «کیانو ریوز» بازیگر اصلی این فیلم را به یکی از ثروتمندترین بازیگران هالیوود بدل کردند.

سه‌گانه «ماتریکس» در مجموع به فروشی بالغ بر ۱.۶ میلیارد دلار در گیشه جهانی دست یافته است.