دیاری که رویش گل و گیاه در آن ممنوع است

انیمیشن «سمپاش» به کارگردانی فرنوش عابدی و تهیه‌کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آماده نمایش شد.

به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فرنوش عابدی کارگردان انیمیشن درباره ایده اولیه انیمیشن «سمپاش» که آماده نمایش شده است، گفت: ایده اولیه فیلمنامه این کار حدود ۸ سال پیش نوشته شد اما به دلایل مختلف فرصت تولید آن پیش نمی‌آمد تا اینکه با لطف محمدرضا کریمی‌صارمی (معاون تولید کانون) افتخار همکاری با کانون پرورش فکری را پیدا کردم.

وی افزود: می‌توانم بگویم ایده «سمپاش» یک ایده آخرالزمانی نه چندان دور است و در مورد یک دیار و سرزمینی است که در آن رویش هرگونه گل و گیاهی ممنوع است و ارتشی به نام «سمپاش» وظیفه شکار گیاهان و کسانی را که از آنها نگهداری می‌کنند، دارد. داستان فضای علمی -تخیلی دارد و در آن ویران شهری نقطه مقابل آرمانشهر است. در این فضای ویران شهر، آینده‌ای نه چندان روشن وجود دارد و یکی از این سربازها پس از آشنایی با یک گیاه کوچک مسیرش عوض می‌شود.

این کارگردان درباره تکنیک ساخت «سمپاش» بیان کرد: این کار با تکنیک سه بعدی (۳D) ساخته شده است و فکر می‌کنم یکی از نخستین کارهای کانون از این نوع باشد. درواقع ویژگی‌های بصری و هنری یک استاپ‌موشن خوب را با تکنیک سه‌بعدی کامپیوتری اجرا کردیم.

عابدی تصریح کرد: من تا از کیفیت کار راضی نشوم آن را تحویل نمی‌دهم و دلیل اینکه تولید کار کمی طول کشید همین بود. «سمپاش» را می‌توانستم زودتر هم تحویل دهم اما به دلیل دقت و حساسیت زیادی که روی کارهایم دارم و حاضر نیستم کار را با هر شرایطی تحویل دهم بیشتر زمان برد.

وی ادامه داد: مسئولان کانون از نتیجه کار راضی هستند. در طول کار هم به آنها گزارش کار داده می‌شد و می‌دانستند کار متوقف نشده است. از همکاری با کانون پرورش فکری خیلی لذت بردم و از خروجی کار هم راضی هستم. کانون هم برای این پروژه، هزینه و انرژی قابل توجهی گذاشت تا در نتیجه، این کار به بهترین نحو ساخته شود. علاوه بر این همیشه حواسشان به کار بود و بدون کوچک‌ترین دخالتی همه چیز با مدیریت کانون بود و ما اصلاً تحت فشار نبودیم.

کارگردان «سمپاش» افزود: به نظرم این اعتماد دوطرفه بین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و فیلمسازان در کمتر محیطی وجود دارد و با این اعتماد به فیلمساز می‌توان کار کرد. نتیجه این اتفاق این است که از هر ۱۰ مورد تولیدات کانون سه، چهار اثر شاهکار ارائه می‌شود.

عابدی عنوان کرد: در حال حاضر پخش جشنواره‌ای «سمپاش» را شروع کرده‌ایم و فیلم را به جشنواره‌های مختلفی فرستاده‌ایم که در ۱۵ جشنواره نیز پذیرفته شده و در یکی از جشنواره‌هایی که شرکت کرده چهار نامزدی داشته و این یک شروع خوب است.

عابدی در پایان گفت: سعی می‌کنم هر فیلمم نسبت به کار قبلی بهتر باشد. این آزادی عمل برای من خیلی مهم بود و نتیجه این آزادی عمل و اعتماد، خروجی کار را رضایت‌بخش کرد.