جولان نابازیگرهایی که نقش‌های اصلی را می‌قاپند

پنج فیلم و سریالی که این روز‌ها در حال پخش است، با بازی ستارگان موسیقی پاپ تولید شده، ستارگانی که اکثر آن‌ها نشان دادند استعدادی در بازیگری ندارند و بهتر است این حوزه را رها کنند.

از فیلم‌های سینمایی در حال اکران و سریال‌های جدید و پرهزینه شبکه نمایش خانگی اینطور به نظر می‌رسد که کفگیر سینمای ایران در زمینه بازیگری به ته دیگ خورده و فیلمسازان مجبور شدند با استفاده از ستاره‌های موسیقی پاپ، گروه بازیگران خود را ببنند. ستارگانی که اکثر آن‌ها بازیگران بدی هستند، اما اصرارشان برای قرار گرفتن جلوی دوربین و ورود به عرصه بازیگری، واقعا سوال برانگیز است.

این انتخاب‌های سوال‌برانگیز درحالی روزبه‌روز بیشتر شده که بسیاری از ستارگان جوان عرصه تئاتر، این روز‌ها بیکار هستند و باتوجه به وضعیت بد تئاتر در دو سال گذشته، خیلی از آن‌ها مجبور به ترک حرفه بازیگری شدند. بسیاری بر این باورند که خواننده‌ها برای بازی در فیلم‌ها و سریال‌ها هزینه می‌کنند، یا برای خریدن نقش، یا به عنوان سرمایه‌گذار در کل اثر. ادعایی که صحت آن فعلا مشخص نیست و نمی‌توان به طور قطعی آن را عنوان کرد.

در حال حاضر ۵ فیلم و سریال شبکه نمایش خانگی، با حضور خوانندگان در نقش‌های اصلی و مکمل در حال پخش است، آثاری که هرکدام حال و هوای خاص خودشان را دارند. در طول سال‌های گذشته خواننده‌های مختلفی در فیلم‌ها و سریال‌ها بازی کردند، اما اینطور به نظر می‌رسد که امروز استفاده از خواننده‌ها به عنوان بازیگران اصلی، به یک حرکت ثابت تبدیل شده است. در این گزارش مروری داریم بر این سریال‌ها و فیلم‌های در حال پخش و بازیِ خوانندگان. نکته جالب توجه اینجاست که اکثر قریب به اتفاق این خواننده‌ها در آزمون بازیگری، رد شدند و نتوانستند به عنوان بازیگر، حضور مثبتی در فیلم یا سریالی داشته باشند.

 

حرفه‌ای

کارگردان: مصطفی تقی‌زاده

تهیه کننده: سعید خانی

خواننده حاضر در سریال: سیروان خسروی، زانیار خسروی

دیگر بازیگران: سارا بهرامی، ماهور الوند، علی مصفا، مزدک میرعابدینی، بهاره کیان‌افشار، بهناز جعفری

پخش: نماوا

سریال تازه تولید شده پلتفرم نماوا این روز‌ها با بازی دو برادر خواننده پخش می‌شود، دو برادری که نقد‌های زیادی نسبت به بازی‌شان در این سریال منتشر شده و برخلاف سازندگان سریال، حضورشان با استقبال مواجه نشده است. البته اگر قصد گروه تولید این سریال ارتباط برقرار کردن با طرفداران این خواننده‌ها بوده و مخاطب هدف‌شان صرفا همین دسته بوده، قطعا به خواسته‌شان رسیده‌اند و طرفداران نوجوان سیروان و زانیار از بازیگر شدن خوانندگان محبوب‌شان ذوق‌زده هستند، اما دوستداران فیلم و سریال و کسانی که سرگرمی اصلی‌شان تماشای آثار نمایشی است، بدون شک از این سریال و به طور خاص از بازی سیروان و زانیار دل خوشی ندارند.

سیروان خسروی در این سریال نقش سیامک را بازی می‌کند، یک بزن بهادر حرفه‌ای که با انواع و اقسام روش‌های شکنجه آشناست و به قدری خفن است که هرکسی جلوی راهش قرار بگیرد، به بدترین شکل ممکن تنبیه می‌شود. سیروان در به تصویر کشیدن این شخصیت کاملا کاریکاتوری عمل کرده و نتوانسته آن ابهت مورد نیاز یک «حرفه‌ای» را به تصویر بکشد. زانیار هم وضعیتی شبیه به برادرش دارد، او که پیش از این هم سابقه بازیگری در آثاری همچون «برف روی کاج‌ها» و «عشق تعطیل نیست» داشت، در این سریال نقش سهیل را بازی می‌کند، پسر جوان عاشقی که با اعضای خانواده‌اش آنچنان ارتباط خوبی ندارد و به دنبال ارتباط برقرار کردن با آن‌ها نیست. زانیار در به تصویر کشیدن این بازیگر و چالش‌هایش اصلا موفق نبوده و حتی ساده‌ترین کار بازیگری یعنی دیالوگ گفتن را هم به راحتی و استاندارد انجام نمی‌دهد. اگر قرار باشد به بازیگران سریال «حرفه‌ای» تمشک طلایی بدترین بازیگر اهدا شود، گزینه‌های زیادی وجود دارد که یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها زانیار خسروی است.

 

جزیره

کارگردان: سیروس مقدم

تهیه کننده: منوچهر محمدی، امیرحسین حیدری

خواننده حاضر در سریال: امیر مقاره

دیگر بازیگران: محمدرضا فروتن، حسام منظور، هنگامه قاضیانی، میترا حجار، غزل شاکری، شادی مختاری

پخش: فیلیمو

در سریال «جزیره» که به زعم بسیاری از منتقدان هنر‌های نمایشی ضعیف‌ترین اثر سیروس مقدم است، شخصیتی حضور دارد به نام ارشد شاهنگ. جوان اول داستان که فردی متمول است و قرار است همانطور که از اسم عجیبش پیداست، ارشد همه آدم پولدار‌های موجود در سریال محسوب می‌شود. بازیگر این نقش مهم در سریال، اما یک نابازیگر است، امیر مقاره که پیش از این او را به عنوان خواننده گروه موسیقی «ماکان بند» می‌شناختیم. موج مهاجرت گسترده خواننده‌ها به دنیای بازیگری مقاره را هم با خود به این سمت کشانده و شاهد حضورش در سریال جزیره هستیم.

سریال جزیره یکی از پر تلاش‌ترین سریال‌های در حال پخش است. پرتلاش از این جهت که سعی دارد با پشت سر گذاشتن همه رقبا، عنوان مهم «بدترین سریال سال» را از آن خود کند. یکی از نکات منفی مهم در این سریال بازی‌های آن است. اکثر بازیگران این سریال (به جز دو نفر اصلی) بازیگران شناخته شده‌ای هستند، چهره‌هایی که سال‌هاست در سینما و تلویزیون خوش درخشیدند و جوایز متعدد هنری دارند، اما با این وجود آن‌ها هم از روز‌های خوبشان فاصله گرفتند و یکی از بدترین بازی‌هایشان را به تصویر کشیده‌اند.

امیر مقاره هم در این مجموعه بد بازیگر، یکی از بدهاست، شخصیتی که او به تصویر می‌کشد، قرار است کاراکتری پرقدرت، پولدار و پرنفوذ باشد و به نوعی همه جلویش خم و راست شوند. اما او برای بازی کردن در این نقش، صرفا مشغول ادای آدم پولدار در آوردن است. شخصیتی که او بازی کرده شبیه به اکثر شخصیت‌های سریال، درنیامده و نتوانسته تصویر کاملی از آن نقش اولی که قرار است زندگی‌اش به چالش کشیده شود، را به تماشاگر ارائه دهد.

 

میدان سرخ

کارگردان: ابراهیم ابراهیمیان

تهیه کننده: جواد نوروزبیگی

خواننده حاضر در سریال: رضا یزدانی

دیگر بازیگران: مهتاب کرامتی، حمید فرخ‌نژاد، بهرام افشاری، مسعود کرامتی، علی مصفا، ستاره اسکندری، لیندا کیانی

پخش: فیلیمو

سریال جدید ابراهیم ابراهیمیان هم در دسته آثار ضعیف این روز‌های شبکه نمایش خانگی قرار می‌گیرد. اثری که در روز‌های آتی با جزئیات بیشتری به نقد هنری آن و ضعف‌های موجود در بخش‌های مختلفش می‌پردازیم. بازی رضا یزدانی هم در این سریال روی منحنی سینوسی حرکت می‌کند، گاهی خوب است و روی شخصیت نشسته و گاهی به قدری بد است که از کل سریال بیرون می‌زند.

با این وجود، اما در بین خوانندگانی که این روز‌ها آثار نمایشی آن‌ها در حال پخش است، رضا یزدانی یک سر و گردن از دیگران بالاتر است. شاید مهم‌ترین دلیل این اختلاف، سابقه خوب رضا یزدانی در بازیگری و ارتباط نزدیکش با اهالی سینما باشد، او تا پیش از «میدان سرخ» در ۷ فیلم سینمایی و ۲ سریال به ایفای نقش پرداخته است و شناخت خوبی از ایستادن در مقابل دوربین دارد. مدیر برنامه رضا یزدانی هم از گذشته علی اوجی بوده و به واسطه نزدیکی اوجی با سینمایی‌ها، یزدانی هم به بسیاری از آن‌ها نزدیک شد.

او به عنوان خواننده تیتراژ هم با کارگردان‌های مطرحی همچون مسعود کیمیایی کار کرده و از این نظر هم کارنامه خوبی دارد. در مجموع یزدانی انتخاب خوبی برای نقش گروچف در سریال «میدان سرخ» بوده، شخصیتی که از نقش‌های سیاه سریال است و بازی‌اش هم از همان قسمت‌های اولیه، به چشم آمد. اما با این وجود هنوز یزدانی اختلاف زیادی با «بازیگر» شدن دارد و همچنان پشت نام رضا یزدانی خواننده، گیر کرده است.

 

حکم تجدید نظر

کارگردان: محمدامین کریم‌پور

تهیه کننده: رضا کریمی

خواننده حاضر در سریال: آرش عدل پرور، مجید یلان

دیگر بازیگران: ژاله صامتی، همایون ارشادی، فرید سجادی حسینی، شاهرخ فروتنیان، زیبا کرمعلی

محل پخش: سینما

ستاره اصلی نخستین فیلم سینمایی محمدامین کریم‌پور آرش عدل‌پرور است، خواننده‌ای که چند سالی می‌شود نامش سر زبان‌ها افتاده و بین دوستداران موسیقی پاپ طرفدارانی پیدا کرده است. آرش و مسیح دو خواننده‌ای هستند که با هم وارد بازار موسیقی شدند و حالا یکی از آن‌ها به سینما هم پا گذاشته است. به جز آرش، مجید یلان هم دیگر خواننده‌ای است که در فیلم «حکم تجدید نظر» بازی کرده است، فیلمی که از اواسط آبان اکران آن آغاز شده و یکی از ده‌ها اثر تازه اکران شده در هفته‌های اخیر است.

هنوز چیز زیادی از بازی آرش در این فیلم رسانه‌ای نشده و به جز تعریف‌های کارگردان، هیچ نقد و نظری درخصوص این حضور وجود ندارد. البته از آنجایی که هیچ ماست‌بندی به ترش بودن محصولش اعتراف نمی‌کند، پس نمی‌توان فقط به این اظهار نظر بسنده کرد. فعلا که مهم‌ترین نکته درخصوص حضور آرش در این فیلم، حواشی مربوط به اکران آن در پردیس سینمایی کوروش است، اکرانی که با هجوم طرفداران این خواننده‌ها برای امضا و عکس یادگاری به یک فاجعه تبدیل شد و باعث شد چند نفر پس از ماندن زیر دست و پا، کارشان به بیمارستان کشیده شود.

 

گشت ۳

کارگردان: سعید سهیلی

تهیه کننده: سعید سهیلی

خواننده حاضر در سریال: بهنام بانی

دیگر بازیگران: پولاد کیمیایی، ساعد سهیلی، امیر جعفری، میرطاهر مظلومی

محل پخش: سینما

سومین قسمت از مجموعه سینمایی «گشت ارشاد» به قدری حاشیه و حرف و حدیث داشت که کمتر کسی به بازی بهنام بانی در آن توجه کرد. خواننده محبوبی که در چند سال اخیر، به یکی از چهره‌های موفق موسیقی پاپ تبدیل شده و حالا برای اولین بار در قامت بازیگر مقابل دوربین فیلمبرداری ایستاده است.

حالا او در یکی از کمدی‌های مهم سال بازی کرده است، اثری که از همین فروش اولیه‌اش می‌توان حدس زد مدعی اصلی پرفروش‌ترین فیلم سال خواهد بود. بانی در این فیلم در نقش یک خواننده به ایفای نقش می‌پردازد، خواننده‌ای که توانایی کنسرت گذاشتن ندارد و بر اثر یک اتفاق با شخصیت‌های حسن و عطا (ساعد سهیلی و پولاد کیمیایی) آشنا می‌شود.

حضور در آثار کمدی یا نقش‌های کم ادعا، مسئله‌ای نیست که به آن نقد داشته باشیم. اتفاقا اگر خواننده‌ها برای نقش‌های مکمل و اینچنینی وارد آثار نمایشی شوند، چیز بدی نیست، اما اوضاع زمانی ترسناک می‌شود که خواننده‌ها ردای نقش اول و قهرمان داستان را به تن می‌کنند و برای ایفای نقش، مجبور می‌شوند فرسنگ‌ها از شخصیت هنری‌شان دور شوند. نگاهی به همین فهرست ۵ نفره نشان می‌دهد اکثر این بازیگران، نقش‌هایی را ایفا می‌کنند که در حد و اندازه لباسِ آن نقش‌ها نیستند و تا آخر کار هم نمی‌توانند خودشان را در آن نقش جا بیندازند.

 

منبع: خبرگزاری آنا