تهیه‌کنندگان ۹ فیلم «جیمزباند» تجلیل می‌شوند

تهیه کنندگان «جیمز باند» با دریافت جایزه از موسسه فیلم بریتانیا تجلیل می‌شوند.

به نقل از ورایتی، باربارا بروکولی و مایکل جی.ویلسون تهیه‌کنندگان جیمز باند جایزه فلوشیپ بنیاد فیلم بریتانیا را دریافت می‌کنند.

این جایزه که بزرگ‌ترین افتخاری است که توسط موسسه فیلم بریتانیا اعطا می‌شود در مراسمی که ۲۸ ژوئن برگزار می‌شود به این دو اهدا خواهد شد.

بروکولی و ویلسون نزدیک ۳۰ سال است که برای کمپانی «ائون پروداکشنز» نظارت بر ساخته شدن فرانچایزهای جیمز باند را برعهده داشته‌اند و با هم ۹ فیلم از ۲۵ فیلم باند را تولید کرده‌اند. اولین فیلم از این فیلم‌ها «چشم طلایی» محصول ۱۹۹۵ بود. «اسکای فال» در سال ۲۰۱۳ که برنده جایزه بفتای بهترین فیلم در بریتانیا شد هم از جمله همین فیلم‌هاست.

مایکل جی ویلسون در دهه ۱۹۸۰ نویسنده ۵ فیلمنامه و تهیه کننده ۳ فیلم باند در کنار آلبرت آر بروکولی تهیه کننده اصلی باند و ناپدری‌اش بود. باربارا بروکولی نیز دختر آلبرت بروکولی است و این خواهر و برادر پس از بروکولی بزرگ تهیه مجموعه باند را برعهده گرفتند.

فیلم‌های «جیمز باند» امسال ۶۰ ساله می‌شوند و موسسه فیلم بریتانیا این سالگرد را در مراسم ویژه‌ای که یکم و دوم اکتبر برگزار می‌کند، جشن می‌گیرد.

بروکولی و ویلسون چندین فیلم دیگر به جز جیمز باند را هم تهیه و تولید کرده‌اند که شامل «رادیاتور» در سال ۲۰۱۴، «توفان خاموش» در سال ۲۰۱۴، «ستارگان فیلم در لیورپول نمی‌میرند» در سال ۲۰۱۷، «نانسی» در سال ۲۰۱۸ و «بخش ریتم» در سال ۲۰۲۰ بوده است.

بروکولی معاون بخش فیلم در آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا و رییس تئاتر ملی جوانان و نیز مدیر یک موسسه خیریه آموزش فیلم برای جوانان است. ویلسون معاون افتخاری بنیاد موزه علوم و عضو موزه علوم لندن است.

در سال ۲۰۰۸ آنها عنوان کشوری «اوبی» را دریافت کردند و سال ۲۰۱۴ از انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا با جایزه دستاورد دیوید او.سلزنیک تجلیل شدند. سال ۲۰۲۲ نیز به دلیل خدمات در زمینه فیلم و بشردوستی عنوان «سی‌بی‌ای» ملکه بریتانیا را گرفتند.

مارتین اسکورسیزی، تلما شون‌میکر، تیلدا سوینتون، دیوید لین، مایکل پاول، امریک پرسبرگر، نیکلا روگ، اورسون ولز، آل پاچینو، ریدلی اسکات، جودی دنچ، برناردو برتولوچی، کیت بلانشت، ایزابل هوپر، تیم برتون و استیو مک کویین و نیز عباس کیارستمی در سال ۲۰۰۵ از جمله افرادی هستند که پیش از این با دریافت این جایزه تجلیل شده‌اند.

موسسه یا بنیاد فیلم بریتانیا «BFI» از سال ۱۹۳۳ تاسیس شده تا پشتیبان هنر سینما و تلویزیون در بریتانیا باشد.