ترانه علیدوستی، رکورد دار همکاری با اصغر فرهادی

ترانه علیدوستی با بازی در چهار فیلم سینمایی که اصغر فرهادی کارگردانی آن را برعهده داشته، بالاترین میزان همکاری با این کارگردان را در کارنامه کاری خود ثبت کرده است.

تا کنون هنرمندان زیادی با اصغر فرهادی همکاری کرده‌‍اند، ولی ترانه علیدوستی بازیگری است که چهار کار مشترک با این کارگردان دارد و در واقع رکورد دار همکاری با فرهادی است.

اولین‌بار ترانه علیدوستی را در فیلم سینمایی «من ترانه ۱۵ سال دارم» با کارگردانی رسول صدر عاملی شناختیم، دختری جوان که تازه پا به سینما گذاشته بود و با بازی در اولین فیلم سینمایی خود، برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن در جشنواره بیستم فجر شد. علیدوستی پیش از همکاری با صدرعاملی و در اولین کارش به شهرت رسید اما همکاری با فرهادی، نقطه متفاوتی در کارنامه او بود که باعث شد وجوه دیگری از بازی این هنرمند به نمایش در بیاید. در میان تمام بازیگرانی که تا کنون در کارهای فرهادی حضور داشته‌اند، ترانه علیدوستی در میان پرکارترین‌ها است. او در چهار کار «شهر زیبا»، «چهارشنبه سوری»، «درباره الی» و «فروشنده» بازی کرده و در هر فیلم جنبه متفاوتی از هنر خود را به نمایش گذاشته است.

علیدوستی در فیلم سینمایی «شهر زیبا»، نامزد بهترین بازیگر نقش اول زن از بیست‌ودومین جشنواره فیلم فجر و برای بازی در «چهارشنبه سوری»، در بیست‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر، تقدیر شد.

بعد از ترانه علیدوستی، شهاب حسینی با سه فیلم «درباره الی»، «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» جایگاه دوم همکاری مشترک با فرهادی را دارد و پیمان معادی هم با «درباره الی» و «جدایی نادر از سیمین»، دو بار با فرهادی کار کرده است.