برندگان جوایز انسی ۲۰۲۲ معرفی شدند

با اتمام جشنواره انیمیشن انسی «نیکولا کوچولو» و «ورود سگ یا ایتالیایی‌ها ممنوع» برنده بزرگ شب اختتامیه شدند.

به نقل از ورایتی، جشنواره انیمیشن انسی که در فرانسه در حال برگزار شدن بود با معرفی بهترین‌های انیمیشن به کار خود خاتمه داد. در مراسم پایانی این جشنواره «نیکولا کوچولو- شاد هر طور که بشود» جایزه کریستال جشنواره را برای بهترین فیلم بلند دریافت کرد و وس اندرسون برنده جایزه هیات داوران برای بهترین فیلم سفارشی شد.

با این حال بزرگ‌ترین برنده انسی امسال، خود جشنواره و انیمیشن در کل بود و از نظر دریافت جوایز فرانسه به ویژه درخشید.

«نیکولا کوچولو» که برمبنای مجموعه داستان‌های فرانسوی نوشته رنه گوسینی با تصویرگری ژان ژاک سامپه درباره یک دانش آموز ساده فرانسوی است در قالب فیلمی بلند به کارگردانی بنجامین ماسوبر و آماندین فردون برنده انیمیشن برتر انسی شد. این انیمیشن کلاسیک فرانسوی که دوبعدی است توسط آتون سوماش چهره شناخته شده در صحنه انیمیشن فرانسه که تهیه‌کننده «شازده کوچولو» در سال ۲۰۱۵ هم بود، ساخته شده است.

اهدای جایزه کریستال به «نیکولا کوچولو» برخی را شگفت زده کرد زیرا در طول رقابتی که در هفته گذشته در جریان بود انیمیشن‌های دیگری چون «جنگ‌های تک‌شاخ»، «بید کور، زن خفته» و «نایولا» از پرتغال جایگاه خوبی در میان منتقدان کسب کرده بودند.

با اهدای جوایز «بید کور، زن خفته» که با ترکیبی از روتوسکوپی، انیمیشن دوبعدی و سه بعدی داستان‌های کوتاهی از هاروکی موراکامی را در هم می‌آمیزد به تقدیر ویژه هیات داوران بسنده کرد.

«ورود سگ یا ایتالیایی‌ها ممنوع» به کارگردانی آلن اوگتو فرانسوی که با اقتباس از تلاش‌های پدربزرگ ایتالیایی وی ساخته شده نیز با اقبال طرفداران استاپ موشن روبرو شد و جایزه ویژه هیات داوران را برد.

«رابطه عشقی من با ازدواج» درباره فشارهای جنسیتی یک زن در طول زندگی‌اش نیز جایزه تقدیر محبوب هیات داوران را برد.

جایزه کریستال بهترین فیلم کوتاه نیز به «آموک» ساخته بالاس توری از مجارستان و رومانی رسید. در بخش انیمیشن دانشجویی هم «پرسونا» ساخته سوجین مون از کره جنوبی جایزه کریستال را برد.

در بخش فیلم‌های سفارشی جایزه کریستال به «نجات رالف» ساخته اسپنسر سوسر از بریتانیا رسید و «بیگانه» ساخته وس اندرسون از فرانسه جایزه هیات داوران را از آن خود کرد.

جشنواره انسی از ۱۳ تا ۱۸ ژوئن برگزار شد و با میزبانی از بیش از ۱۳ هزار نفر، از جمله در بخش بازار، در مجموع ۸ درصد بیشتر از کل تماشاگران سال ۲۰۱۹ – پیش از دوران پاندمی – را که بالاترین رکورد آن بود، ثبت کرد.

میشل مارین مدیر انسی در مراسم اختتامیه اعلام کرد: چنین حضور بی‌سابقه‌ای نشان دهنده اهمیت انیمیشن در سراسر جهان به عنوان یک فرم بزرگ هنری و صنعتی است که با چابکی به صورت دایمی در حال توسعه است.

 

در حالی که بخش‌هایی از استاپ موشن «پینوکیو» ساخته گی‌یرمو دل تورو در این جشنواره دیده شد و خود فیلم در دسامبر امسال اکران می‌شود، اعلام شد مکزیک کشور مهمان انسی در سال ۲۰۲۳ خواهد بود.

سال پیش «فرار کن» برنده جایزه کریستال شد و پس از آن سه نامزدی در اسکار کسب کرد و سال ۲۰۱۹ «بدنم را گم کرده‌ام» که جایزه کریستال انسی را برده بود نامزدی اسکار را به دست آورد.