بازیگران جوانی که با وقوع انقلاب، منزوی شدند

انقلاب‌ها نقطه انقطاع هستند، مسیر هر حوزه‌ی دیگری را غیرقابل پیش‌بینی می‌کنند، تصور کنید شما بازیگری هستید که در آستانه موفقیت‌های بی‌شمار قرار دارید، اما ناگهان با وقوع یک انقلاب، تمام آن چه تصور داشتید از دست می‌رود!

این مطلب درباره بازیگرانی‌ست که با وقوع انقلاب در ایران، در اوج جوانی خانه‌نشین شدند.

ایرن

 

ایرن زازیانس یکی از چهره‌های برجسته سینمای ایران که در ۳۰ فیلم سینمایی نقش‌آفرینی کرد. بسیاری از ایرانیان بازیگری او در سریال تلویزیونی «سلطان صاحبقران» و «تخت ابونصر» را به خاطر دارند. ایرن پس از انقلاب در فیملی از مسعود کیمیایی با نام «خط قرمز» (۱۳۵۹) و در فیلمی دیگر به نام «جایزه» اثر علیرضا داوودنژاد (۱۳۶۱) بازی کرد، اما هر دو فیلم توقیف شدند و اجازه اکران نیافتند او سال ۱۳۹۱ در ۸۵ سالگی درگذشت.

پوری بنایی

 

پوری بنایی از بازیگران مهم پیش از انقلاب و نقش‌آفرین آثاری، چون قیصر، کوچه مردها، غزل، و میراث، بعد از انقلاب از فعالیت هنری محروم شد. برخی زمزمه‌ها مبنی بر احتمال دادن اجازه کار به او پس از دوم خرداد به واقعیت نپیوست. اگرچه بعد از انقلاب او بازی در مقابل دوربین عباس کیارستمی را تجربه کرد. اما تجربه حضور در فیلم «شیرین» تنها به خاطر درخواست آقای کیارستمی، و دوستی و الفت شکل گرفت. پوری بنایی اصلا از ایران خارج نشد. به قول دوستی پوری بنایی در خداحافظ تهران بازی کرد. اما هرگز با تهران خدا حافظی نکرد!

نوری کسرایی

 

نوری کسرایی، ستاره سینمای دهه پنجاه که آغاز خوبش در نقش «ترانه» در فیلم خوش‌ساخت جلال مقدم، «پنجره»، در کنار بهترین‌های هنر و ادبیات آن روزگار نوید ستاره‌ای متفاوت را داد. او در دوران حضور محدود و مهجور خود بر پرده سینما، از میان ۱۸ فیلمی که بازی کرده، تنها هفت فیلم به سینمای تجاری تعلق دارد و باقی، حضور در مقابل دوربین کارگردانانی بود که به موج نوی سینمای آن روزگار تعلق داشتند. نوری کسرایی در سال‌های پس از انقلاب در ایران ماند و، در تنهایی، روزگار را به دور از جنجال و هیاهوی سینما سپری کرد. او سال ۱۳۹۸ در ۶۸ سالگی درگذشت.

فرزان دلجو

 

نخستین فیلم فرزان دلجو به نام «یاران»، با ۶۰ هزار تومان سرمایه شخصی خود او تولید شد که در سینما کاپری به نمایش درآمد و مورد استقبال جوانان قرار گرفت. فرزان دلجو را با فیلم‌هایی مثل «یاران»، «علف‌های هرز»، «ماهی‌ها در خاک می‌میرند» و «بوی گندم» را در کارنامه سینمایی خود داشت. او پس از انقلاب در اوج جوانی و ستاره بودن، سینما را وانهاد و ایران را برای همیشه ترک کرد.

طوطی سلیمی

 

طوطی سلیمی در سینمای قبل انقلاب در فیلم‌های متعددی از جمله کار‌های وی می‌توان به فیلم‌های صمد آرتیست می‌شود، مرد ناآرام، مرد شرقی و زن فرنگی، کینه، صمد خوشبخت می‌شود، رابطه جوانی، تکیه بر باد و… بازی کرد. پس از انقلاب تنها توانست در سریال تلویزیونی «روزی عقابی» نقش آفرینی کند. او سال ۱۳۹۱ در ۵۷ سالگی، در حالی که به اختلال حواس دچار شده بود و هویتش را به یاد نمی‌آورد، درگذشت.

شورانگیز طباطبایی

 

شورانگیز طباطبایی با نام مستعار کاترین و با فیلم اکبر دیلماج ساخته خسرو پرویزی وارد سینما شد. شرکت در فیلم اکبر دیلماج (با حضور رضا ارحام صدر، ایرن زازیانس و دیانا) سکوی پرتابی برای شورانگیز طباطبایی بود و بعد از آن به علت زیبایی خاصی که داشت به یک باره مورد توجه فیلمسازان قرار گرفت و دست مزدش از سی هزار ریال به سیصد هزار ریال ترقی نمود. او پس از انقلاب در ایرن ماند. آخرین حضور او در مراسم رونمایی فیلم «پناه» ساخته احمد بهرامی در سال ۱۳۹۷ به همرا همسرش محمد صالح علا مجری تلویزیون بود که با استقبال حاضرین در مراسم مواجه شد.

مری آپیک

 

مری آپیک در سن ۱۴ سالگی به دعوت مسعود کیمیایی در فیلم داش آکل در نقش مرجان به ایفای نقش پرداخت. فعالیت هنری خود را با بازی در «تئاتر کوچک تهران» که در زیر بازار صفویه در خیابان ولیعصر قرارداشت با همکاری پرویز صیاد ادامه داد. او در دهمین جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم مسکو که در تیرماه سال ۱۳۵۶ برگزار شد، به خاطر بازی در فیلم بن‌بست برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد. او پس از انقلاب ایران را ترک کرد.

شهره آغداشلو

 

شهره آغداشلو که با بازی در سوته‌دلان و گزارش به شهرت رسیده بود و نقش‌های متفاوتی را هم خوب ایفا کرده بود با وقوع انقلاب، موقعیت تازه به دست آمده را از دست رفته دید و تصمیم به مهاجرت به آمریکا گرفت، او البته سال‌هاست که در هالیوود فعالیت دارد.