ایجاد یک موقوفه هنری به نام رابرت دنیرو

دانشگاه تگزاس برنامه‌ای برای گرامیداشت رابرت دنیرو تدارک دیده و قصد دارد با ایجاد یک موقوفه به نام این بازیگر این کار را انجام دهد.

به نقل از هالیوود ریپورتر، در شصت و پنجمین سال تاسیس، رابرت دنیرو در مرکز هری رانسوم آستین وابسته به دانشگاه تگزاس تجلیل می‌شود.

بیش از ۱۵ سال است که رابرت دنیرو بازیگر برنده جایزه اسکار آرشیو خود را به این مرکز داده و اکنون قرار است به افتخار وی موقوفه‌ای برای حمایت از گردآوری تاریخچه فیلم ایجاد شود.

کتابخانه و موزه تحقیقاتی دانشگاه تگزاس دیروز با اعلام این خبر در بیانیه‌ای اظهار کرد که این موقوفه به حمایت از کارهای در حال انجام برای حفظ تاریخ فیلم و سینما و الهام بخشیدن به نسل بعدی فیلمسازان اختصاص می‌یابد.

دنیرو نیز به این مرکز کمک می‌کند تا مراسم ۶۵ سالگی فعالیت‌هایش را جشن بگیرد و در مراسمی که به این مناسبت ۲۴ سپتامبر برگزار می‌شود، حضور می‌یابد. این جشن با فروش بلیت، میزبان شرکت کنندگان خواهد بود تا بخشی از مبلغ ۳ میلیون دلاری که در هدف آن است، فراهم شود. بقیه مبلغ از طریق کمک‌های مالی خصوصی تامین می‌شود. سخنگوی این مرکز گفت دنیرو نیز در جمع‌آوری کمک مالی نقش داشته است.

این مرکز آرشیو فیلم، دربرگیرنده تاریخ هالیوود است و مجموعه دنیرو که شامل فیلمنامه‌ها، سوابق تولید فیلم‌هایش، لباس‌ها، وسایل، فیلم‌ها و نوارهای ویدیویی از دوران حرفه‌ای این بازیگر است، در اختیار این مرکز قرار گرفته است.

دنیرو این مجموعه را سال ۲۰۰۶ به این مرکز داد. در آن زمان پس از آرشیو دیوید او.سلزنیک که در دهه ۱۹۸۰ گرد آمده بود، این دومین تملک بزرگ از سوی مرکز بود.

از جمله لباس‌های قابل توجه در مجموعه دنیرو چکمه‌های کابویی چرمی قهوه‌ای است که وی در فیلم «راننده تاکسی» در سال ۱۹۷۶ پوشیده بود. یک پاسپورت جعلی ایتالیایی مربوط به فیلم «پدرخوانده: قسمت دوم» در سال ۱۹۷۴ و چندین حلقه از فیلم «یک داستان برانکس» که دنیرو در سال ۱۹۹۳ به عنوان نخستین تجربه کارگردانی‌اش ساخت هم در این مجموعه جای دارد.

دنیرو در بیانیه‌ای گفت: به شدت به کاری که مرکز هری رانسوم در گشودن درهای فرایند خلاقانه فیلم‌سازی روی دانش آموزان و جامعه انجام می‌دهد اعتقاد دارم و از آن حمایت می‌کنم. این مرکز کارهای قابل توجهی در طیفی گسترده انجام داده که بر تاریخچه هنر و صنعت فیلم متمرکز است.

بلیت‌های این جشن قرار است از ۲۵۰۰ تا ۲۵ هزار دلار به فروش برسد و چهره‌های مشهوری که هنوز اسامی‌شان منتشر نشده در این رویداد گرد می‌آیند.