انتقادها از زیادی تحویل گرفتن فیلم ژاپنی و حذف قهرمان

انتقادها از نامزدهای اسکار بیش از همیشه است.

آرش نهاوندی در همشهری نوشت: اسامی نامزدهای نهایی اسکار2022 در رشته‌های مختلف مانند سال‌های گذشته بسیاری را راضی نکرد و انتقادات و پرسش‌های زیادی برجای گذاشت.

نامزد نشدن فیلم‌های «خانه گوچی» و «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست»، تا نامزد شدن «ماشین من را بران» در چندین رشته و نامزد نشدن «قهرمان» اصغر فرهادی و حتی تا حدی نامزدی‌های فراتر از انتظار فیلم «قدرت سگ» به کارگردانی جین کمپیون برای بسیاری از منتقدان تعجب‌برانگیز بود.

کایل بوچانان در روزنامه نیویورک‌تایمز درباره نامزدهای شگفتی‌آفرین و فیلم‌هایی که بهتر بود در این دوره نامزد شوند، در گزارشی نوشته است: فیلم «قدرت سگ» در بیشترین رشته‌های جایزه اسکار نامزد شده است، اما بسیاری از نامزدهای اولیه که می‌توانستند در فهرست نامزدهای نهایی اسکار قرار بگیرند از این فهرست حذف شده‌اند.

ماشین من را بران؛ نامزدی فراتر از انتظار

فیلم «ماشین من را بران» برای نخستین‌بار در جشنواره کن2021 نمایش داده شد. در آن زمان کسی تصور نمی‌کرد این فیلم به یکی از مهم‌ترین نامزدهای دریافت جایزه اسکار تبدیل شود.

در عوض بسیاری از منتقدان بر این باور بودند که «قهرمان» اصغر فرهادی و «تیتان» به کارگردانی ژولیا دوکورنو می‌توانند از شانس بیشتری برای نامزدی در رشته بهترین فیلم بین‌المللی و حتی چند رشته دیگر برخوردار باشند. اما در این میان اتفاق جالبی افتاد. فیلم «ماشین من را بران» توانست در هفته‌های پایانی سال2021 جوایز منتقدان سینمایی در نیویورک و لس‌آنجلس را درو ‌ و خود را به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی نامزدی در اسکار2022 مطرح کند. آنچه درباره این فیلم 3ساعته شگفت‌آور می‌نماید، نامزدی این فیلم در 4رشته اصلی بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین فیلم بین‌المللی است.

تعجب از نامزد نشدن فیلم مرد عنکبوتی

در سال2022 فیلم «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» یکی از مورد استقبال‌ترین فیلم‌ها از سوی مخاطبان بوده است. این فیلم توانسته با فروش 748میلیون دلاری در گیشه سینماهای آمریکا در دوران شیوع کرونا، رکورد کم‌سابقه‌ای از خود برجای بگذارد. از مدتی پیش عنوان شده بود که اگر اکادمی اسکار می‌خواهد آنچه طی یک‌سال در عرصه سینما گذشت را منعکس کند باید از

«مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» به‌عنوان یکی از فیلم‌هایی که باعث شد سالن‌های سینما همچنان در دوران تداوم شیوع کرونا باز بمانند، تقدیر کند. اما به‌نظر می‌رسد آکادمی اسکار با انتخاب این فیلم به‌عنوان یکی از نامزدهای رشته بهترین جلوه‌های بصری، حداقل تقدیر را از «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» کرده باشد.

شگفتی‌ها و رکوردها در رشته کارگردانی

آکادمی اسکار که اغلب کارگردانان را به‌دلیل دستاوردهای فنی‌شان و توانایی‌شان در زمینه استفاده از ابزار فیلم‌های بلک باستر برای ساخت فیلمی دارای مضمون احساسی، مورد تقدیر قرار می‌دهد، امسال در کمال تعجب از نامزدی دنیس ویلنوو در رشته بهترین کارگردانی سرباز زده است.

اما در عوض برای نخستین‌بار یک زن در اسکار2022 فارغ از برنده شدن یا نشدنش موفق شده رکوردی تاریخی را جابه‌جا کند.

جین کمپیون موفق شده با نامزدی در رشته بهترین کارگردانی برای فیلم «قدرت سگ»، بدل به نخستین زنی شود که 2بار نامزد دریافت جایزه اسکار می‌شود. جین کمپیون در سال1993 به‌دلیل ساخت فیلم «پیانو» نیز نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود.

استیون اسپیلبرگ هم با نامزدی در رشته بهترین کارگردانی برای فیلم «داستان وست ساید» بدل به نخستین کارگردانی شده که در 6دهه متفاوت کاندیدای دریافت جایزه اسکار شده است.

نامزدی 2زوج واقعی

در این دوره پنه لوپه کروز برای نقش‌آفرینی در فیلم «مادران موازی» و خاویر باردم به‌دلیل بازی در «ریکاردو بودن» به‌ترتیب کاندیدای دریافت جایزه در رشته بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مرد شده‌اند. این زوج پیش‌تر نیز جایزه اسکار را به‌خود اختصاص داده بودند. کریستن دانست و جسی پلمونز نیز زوج آمریکایی‌ای هستند که به‌دلیل بازی در فیلم «قدرت سگ» به‌ترتیب در رشته بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، نامزد شده‌اند.