اسلحه مرگبار مل گیبسون چه شد؟

«مل گیبسون» کارگردانی قسمت پنجم و نهایی فیلمی را بر عهده گرفت که با بازی در آن در دهه ۸۰ میلادی به یک ستاره هالیوودی تبدیل شد.

با درگذشت «ریچارد دونر» کارگردان مجموعه فیلم‌های «اسلحه مرگبار» در ماه جولای که مشغول نگارش فیلمنامه قسمت پنجم این فیلم اکشن بود، بنا به درخواست او  «مل گیبسون» ساخت قسمت جدید و احتمالاً نهایی این سری فیلم موفق را برعهده گرفته است.

«ریچارد دونر» پیش از مرگش از «گیبسون» خواسته بود در صورت درگذشتش پیش از ساخت «اسلحه مرگبار ۵»، این فیلم را کارگردانی کند و این موضوع را به اطلاع استودیو فیلمسازی نیز رسانده بود.

اولین قسمت از این فیلم در سال ۱۹۸۷ و با نقش آفرینی «گلوور» و «گیبسون» در نقش دو مامور پلیس متفاوت ساخته شد و به فروش ۱۵۶ میلیون دلاری رسید و پس از آن سه دنباله سینمایی موفق نیز برای آن ساخته شد.

مجموع فروش چهار قسمت از سری فیلم‌های «اسلحه مرگبار» که بین دهه ۸۰ تا ۹۰ میلادی ساخته شد بیش از ۹۵۵ میلیون دلار است و آخرین قیمت آن در سال ۱۹۹۸ اکران شد.

همچنین در سال ۲۰۱۶ یک سریال تلویزیونی براساس این مجموعه فیلم ساخته شد که کارگردانی آن بر عهده «شین بلک» بود و از شبکه تلویزیونی فاکس پخش شد.

«مل گیبسون» اولین بار در سال ۱۹۷۹ با بازی در فیلم «مکس دیوانه» وارد دنیای بازیگری شد و  پس از آن در چندین فیلم دیگر از جمله مجموعه فیلم‌های «اسلحه مرگبار» درخشید، وی در سال ۱۹۹۳ با فیلم «مردی بدون صورت» وارد عرصه کارگردانی شد.

«گیبسون» در سال ۱۹۹۵ فیلم «شجاع دل» را ساخت که این فیلم موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم و کارگردانی و جایزه گلدن گلوب را دریافت کرد.

وی دو بار دیگر نیز برای فیلم‌های «خون‌بها» و «انچه زنان می‌خواهند» نامزد کسب جایزه بازیگری گلدن گلوب شده است.

این سینماگر هالیوودی در سال ۲۰۰۴ فیلم جنجالی «مصائب مسیح» را با بودجه ۳۰ میلیون دلاری ساخت که به فروش ۶۰۰ میلیون دلاری در گیشه جهانی دست یافت تا این فیلم پرفروش‌ترین فیلم غیرانگلیسی تاریخ سینما نام گیرد.

فیلم‌ جنگی «ستیغ‌اره‌ای» آخرین تجربه حضور او در مقام کارگردانی بود که در سال ۲۰۱۶ به فروش جهانی ۱۷۶ میلیون دلاری دست یافت.