استقبال از دایناسورهای غول‌آسا با وجود نقدهای منفی

فرنچایز جدید «ژوراسیک» با وجود نقدهای منفی که از منتقدان دریافت کرده، هیچ نشانی از انقراض در گیشه نشان نمی‌دهد.

به نقل از ورایتی، «دنیای ژوراسیک قلمرو» که ششمین فیلم از این مجموعه است فروشی ۱۷۶ میلیون دلاری را از فروش در ۷۲ بازار بین‌المللی در آخر هفته‌ای که گذشت کسب کرد و با محاسبه فروش هفته پیش به رقم ۲۴۵ میلیون دلار رسید. با فروش در اولین آخر هفته اکران این فیلم در آمریکا که برابر ۱۴۳ میلیون دلار است، این فیلم به زودی از مرز ۴۰۰ میلیون دلار فراتر می‌رود.

طبق گزارش ددلاین، این فروش تنها ۳ درصد از فروش قسمت قبلی یعنی «سقوط پادشاهی» کمتر است.

«قلمرو» به کارگردانی کالین ترورو با بازی سم نیل، لورا درن، جف گلدبلوم، برایس دالاس هاوارد و کریس پرت، این هفته در ۵۷ بازار خارجی جدید از جمله چین، بریتانیا و فرانسه اکران شده است.

چین که با اکران فیلم‌های هالیوودی مخالفت می‌کند و به تازگی از قرنطینه‌های کرونایی بیرون آمده، اجازه اکران این فیلم را داد و فیلم در بازار چین ۵۲.۵ میلیون دلار فروخت و پرفروش‌ترین افتتاحیه یک فیلم هالیوودی در سال ۲۰۲۲ در یک بازار بین‌المللی را ثبت کرد؛ البته فیلم قبلی یعنی «سقوط پادشاهی» در سال ۲۰۱۸ فروشی ۱۰۹ میلیون دلاری را در فاصله جمعه تا یکشنبه در چین ثبت کرده بود، اما آن زمان بازار سینمای آسیب دیده از کووید وجود نداشت. با این رقم فروش این فیلم در چین سومین افتتاحیه پرفروش فیلم‌های هالیوودی در سال ۲۰۲۲ را به دست آورده و پس از «F۹» و «گودزیلا در برابر کونگ» قرار گرفته است.

بریتانیا و ایرلند با ۱۵.۴ میلیون دلار، فرانسه با ۹.۷ میلیون دلار، استرالیا با ۸.۵ میلیون دلار، آلمان با ۷.۵ میلیون دلار دیگر مناطفی هستند که از این فیلم استقبال کرده‌اند.

گرچه منتقدان آخرین فرنچایز از دنیای ژوراسیک را به سختی نقد کرده‌اند اما تماشاگران سینما پذیرای فیلم شده‌اند. این فیلم که با بودجه هنگفت ۱۸۵ میلیون دلاری ساخته شده حداقل ۱۰۰ میلیون دلار نیز در سطح جهانی برای تبلیغات هزینه کرده است.

نقدهای منفی در راتن تومیتوز می‌تواند نتیجه فروش در گیشه را برای این فیلم در هفته آینده خراب کند.

قسمت سوم سه گانه «دنیا ژوراسیک» در واقع ادامه‌ای بر «پارک ژوراسیک» دهه ۹۰ است و باید به خاطر داشت که گرچه نقدها تلخ بودند اما بیشتر دنباله‌های ژوراسیک نقدهای منفی از منتقدان گرفتند و به هرحال مخاطبان خود را یافتند.

اقبال از این فیلم آن را در مکان اول فروش آخر هفته آمریکا قرار داده و «تاپ گان: ماوریک» را با فروش ۵۰ میلیون دلاری به مکان دوم رانده است. هرچندگفته می‌شود کاهش فروش ۴۴ درصدی در هفته سوم نقطه ضعفی برای این فیلم محسوب نمی‌شود.