اسامی تمام بازیگران مرحوم شده مختارنامه

مختار نامه یک از پر بیننده ترین سریال های تاریخی در تلویزیون است که بازیگران بسیار زیادی دارد اما متأسفانه تعداد زیادی از این بازیگران در طی سالها فوت شده اند.

اولین قسمت این سریال در تاریخ جمعه 9 مهر 1389 از شبکه اول سیما پخش و قسمت آخر آن در تاریخ 7 مرداد 1390 به پایان رسید. در ادامه به معرفی بازیگران سریال مختار که فوت کردند به همراه بیوگرافی کوتاه بازیگران سریال مختارنامه که درگذشته اند با شما خواهیم بود.

  • سیامک اطلسی

سیامک اطلسی دوبلور ، بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون 4 مهر 1400 براثر بیماری کرونا درگذشت. سیامک اطلسی 4 تیرماه 1315 در ارومیه متولد شد و فعالیت هنری خود را با گویندگی در سال 1343 و بازی در فیلم مردان خشن در سال 1350 آغاز کرد. اطلسی در سریال مختار ، نقش سردار خشن سپاه شام(حُصَین بن نُمَیر) را بازی کرد.

  • میرصلاح حسینی

میرصلاح حسینی متولد 24 آذر 1327 در تهران بازیگر سینما ، تئاتر و تلویزیون ایران بود. میرصلاح حسینی از بازیگران سریال مختار بود و در نقش عمرو بن حجاج زبیدی بازی کرد. میرصلاح حسینی پس از تحمل یک دوره بیماری سرطان حنجره در 3 تیر 1400 در 73 سالگی درگذشت.

  • مسعود ولدبیگی

مسعود ولدبیگی چهره پرداز و بازیگر ایرانی در 6 شهریور 1314 در کرمانشاه متولد شد. مسعود ولدبیگی و عبدالله اسکندری طراحان چهره پردازی سریال مختارنامه بوده اند، مسعود ولدبیگی در سریال مختارنامه در نقش نَجدَة بن عامر سردسته خوارج مکه بازی هم کرده است. مسعود ولدبیگی صبح روز سه شنبه 21 اردیبهشت 1400 در بیمارستان مهراد بر اث ایست قلبی در 86 سالگی درگذشت.

  • بیژن افشار

بیژن افشار بازیگر سینما ، تئاتر و تلویزیون ایران در سال 1345 در تهران متولد شد. او در سریال مختارنامه ، در نقش محمد بن اشعث بازی کرد.افشار در روز 20 اردیبهشت 1400 بر اثر کرونا درگذشت.

  • ماه چهره خلیلی

ماه چهره خلیلی متولد 25 دی 1355 بازیگر سینما و تلویزیون اهل ایران بود. او نوه دختریِ پروین سلیمانی بود و بازیگری در تلویزیون را با سریال مختارنامه ساخته داوود میرباقری ، و بازی در سینما را با چشمان سیاه (فیلم 1381) ساخته ایرج قادری آغاز کرد. او در سریال مختار در نقش جاریه خواهر ناتنی مختار ثقفی و زن عمر بن سعد بازی کرده بود. خلیلی در 17 مرداد 1399 بر اثر سرطان لوزالمعده در 43 سالگی در لندن درگذشت.

  • ابراهیم آبادی

ابراهیم آبادی در 24 مرداد 1313 در محله کوچه باغ تبریز چشم به جهان گشود. وی تا کلاس پنجم ابتدایی در تبریز به مدرسه رفت و دبیرستان را در تهران به پایان رساند. وی در جوانی با ملیحه ابراهیمی ازدواج کرده و دارای 5 فرزند شد. ملیحه ابراهیمی گریمور و بازیگر متولد 1319 در تبریز بوده و دارای مدرک فوق دیپلم چهره پردازی از پراگ است.[نیازمند منبع] وی نخستین بازی خود را در نمایش با شرف ها انجام داد و با فیلم سینمایی الماس 33 در سال 1346 وارد سینما شد. ابراهیم آبادی در سریال مختارنامه در نقش عبیده یار مختار ثقفی بازی کرده است. ابراهیم آبادی در ساعت 17 عصر روز 9 آبان 1398 درگذشت.

  • کریم اکبری مبارکه

کریم اکبری مبارکه بازیگر و کارگردان ایرانی سینما و تئاتر در 16 خرداد 1332 متولد شد.مشهورترین نقش وی در سینما نقش سرکرده در فیلم مرگ یزدگرد و در تلویزیون نقش ابن ملجم مرادی در سریال امام علی و اَحمَر بن شُمَیط در سریال مختارنامه بوده است. کریم اکبری مبارکه پنجشنبه 8 آبان 1399 به علت ابتلا به بیماری کرونا درسن 67 سالگی و در تهران درگذشت.

  • ولی الله شیراندامی

ولی الله شیراندامی متولد 3 فروردین 1310 در مرو بازیگر ایرانی بود. او همچنین برادر یدالله شیراندامی بود. او دارای لیسانس تئاتر از دانشکده هنرهای زیبا از دانشگاه تهران و همچنین دارای مدرک درجه یک کارگردانی از وزارت ارشاد ایران بود که معادل دکترا می باشد. شیراندامی در سریال مختارنامه در نقش سلیمان بن صرد خزاعی رهبر شیعیان کوفه و توابین بازی کرد. او در 11 بهمن 1398 در تهران درگذشت.

  • پرویز پورحسینی

پرویز پورحسینی متولد 20 شهریور 1320 و درگذشته 7 آذر 1399 بازیگر تئاتر ، سینما و تلویزیون ایرانی بود. وی در سال 1348 وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و از رشته بازیگری در سال 1354 دانش آموخته شد. او در آثارِ کارگردانانِ نامداری چون پیتر بروک ، بهرام بیضایی ، علی حاتمی ، حمید سمندریان ، آربی اوانسیان ، مسعود کیمیایی ، واروژ کریم مسیحی و امرالله احمدجو بازی کرده است. پورحسینی در سریال مختارنامه در نقش میثم تمار بازی کرد.

  • مهدی تقی نیا

مهدی تقی نیا متولد 4 فروردین 1332 در تهران بازیگر تئاتر ، سینما و تلویزیون ایرانی بود که در 15 مهر 1397 درگذشت. مهدی تقی نیا در سریال مختارنامه در نقش بن وهب ، مشاور اَحمَر بن شُمَیط در جنگ با زبیریان در حَرورا ، که بن شمیط را مجاب کرد کیان و سپاهیانش را پیاده به میدان بفرستد بازی کرد.

  • ابوالقاسم پورشکیبایی

ابوالقاسم پورشکیبایی شهریورماه 1326 در شیراز متولد شد. ابوالقاسم پورشکیبا در سریال مختارنامه در نقش ابوالحدید بازی کرد. این هنرمند روز 25 فروردین 1387 بر اثر ایست قلبی و در هنگام رانندگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

  • احمد علامه دهر

احمد علامه دهر متولد 14 بهمن 1332 بازیگر تئاتر و تلویزیون ، کارگردان تئاتر ، نقاش و خوشنویس اهل ایران بود که در 11 مرداد 1394 درگذشت. احمد علامه دهر در سریال مختارنامه در نقش عبدالرحمن بن شُرَیح یار مختار ثقفی بازی کرد.

  • سعید نورالهی

سعید نوراللهی متولد 1 فروردین 1330 بازیگر سینما و تلویزیون ایرانی بود که در 6 اردیبهشت 1398 درگذشت. سعید نورالهی در سریال مختارنامه در نقش زعمار کوفه بازی کرد.

  • رضا خندان

رضا خندان متولد 1332 شوشتر بازیگر سینما و تلویزیون ایرانی بود. رضا خندان در سریال مختار در نقش سنان بن اَنَس نخعی بازی می کرد. این هنرمند شامگاه 10 مهرماه 1389 بر اثر بیماری کلیوی در سن 57 سالگی از دنیا رفت.

  • عباس وفایی

عباس وفایی متولد 1336 در ساری بازیگر تئاتر ، سینما و تلویزیون اهل ایران بود. وفایی همچنین در آثار تلویزیونی و سینمایی گوناگونی به ایفای نقش پرداخته و آخرین نقش آفرینی او در سریال «مختارنامه» به کارگردانی داوود میرباقری بوده است. وفایی در «مختارنامه» در نقش خادم عبدالله بن زبیر به ایفای نقش پرداخته است. وی در تاریخ یکشنبه ، 1 تیر 1393 درگذشت.

  • عباس امیری

عباس امیری مقدم متولد 1329 بازیگر ایرانی بود. او در سریال مختار نامه در نقش عامر بن مسعود اولین حاکم زبیری کوفه بعد از مرگ یزید بازی کرد. وی در 7 اسفندماه 1389 در پی تصادف و سکته قلبی پس از آن درگذشت.

  • پروین سلیمانی

بتول سلیمانی خو با نام هنری پروین سلیمانی متولد 22 خرداد 1301 در تهران بازیگر سینمای اهل ایران بود. پروین سلیمانی در سریال مختارنامه در نقش سلیمه زن ترشی فروش ایفای نقش کرد. بتول سلیمانی در ساعت بیست روز دوشنبه 12 خرداد ماه 1388، در پی یک دوره بیماری ، درگذشت.

  • حسین محب اهری

حسین محب اهری متولد 29 مهر 1330 در تهران هنرپیشه و بازیگر تئاتر ، تلویزیون و سینما و اهل ایران بود. او در سریال مختارنامه در نقش ابو بصیر ، عرب حَضرمی ، تاجری که با بهرام رنگرز مشاجره داشت ایفای نقش کرده بود. او در آذر 1397، بر اثر وخامت حال ناشی از بازگشت سرطان ، در بیمارستان بستری شد. وی در ساعت 2 بامداد 26 دی ماه 1397 بر اثر بیماری و ایست قلبی در 67 سالگی در بیمارستان لالهٔ تهران درگذشت.

  • محمود بنفشه خواه

محمود بنفشه خواه متولد 27 مهر 1321 در تهران ، بازیگر ایرانی سینما ، تئاتر و تلویزیون بود. محمود بنفشه خواه در سریال مختارنامه در نقش طبیبِ شمر که به دلیل طمع کردن سکه بیشتر ، شمر او را در سردآب خانه اش کشت ، بازی کرده بود. بنفشه خواه در نخستین ساعات روز چهارشنبه 18 فروردین 1389 بر اثر ایست قلبی درگذشت.

  • رضا آقاربی

رضا آقاربی متولد 1337 در تهران ، بازیگر سینما و تلویزیون ایران بود. از نقش های مهم او می توان به نقش پادیامون در سریال یوسف پیامبر و همچنین در سریال مختارنامه در نقش عبدالله بن وائل اشاره نمود. وی مرداد 1387 در سن 50 سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت.

  • ولی الله مومنی

ولی الله مؤمنی متولد 10 خرداد 1323 در روستای ایردموسی اردبیل گوینده و بازیگر سینمای ایران بود. او بازی هایی ماندگار در فیلم های سال های حادثه در نقش روح الله خمینی ، سردار جنگل در نقش میرزا کوچک خان ، ولایت عشق در نقش طاهر ذوالیمینین ، سریال کلانتر 1 و در سریال مختارنامه نقش شُرحبیل بن ذی کلاع را داشته است. او در عصر روز سه شنبه هشتم دی ماه 1394، در بیمارستان رجایی در حصارک کرج بر اثر عارضه قلبی درگذشت.

  • محمد پورستار

محمد پورستار متولد 4 تیر 1318 با نام اصلی محمدقاسم پورستار بازیگر اهل ایران بود. او در سریال مختارنامه در نقش حبیب بن مظاهر بازی کرده بود. او که در سالهای پایانی عمر دچار عارضه سکته قلبی شده بود ، مدت ها در بیمارستان بستری و سرانجام پس از بهبودی به خانه منتقل شد اما صبح روز 25 آبان 1396 در منزل خود در سن 78 سالگی درگذشت.

  • عزیزالله هنرآموز

عزیزالله هنرآموز متولد 17 مهر 1322 در کرمان بازیگر تئاتر ، سینما و تلویزیون اهل ایران بود. او در سریال مختارنامه در نقش کاتب دربار بازی کرده بود. عزیزالله هنرآموز شامگاه جمعه پانزدهم اسفند ماه 1393، در پی ابتلا به بیماری ریوی در تهران درگذشت.

  • فاضل اجبوری

فاضل فاضلی پارسا یا فاضل اجبوری معروف به بابا فاضل متولد 1292 در تهران بازیگر سینما تلویزیون و تئاتر اهل ایران بود. او در سریال مختارنامه در نقش ابوذاکر ، پیرمرد قبیله نشین بیعت کننده با مختار بازی کرده بود. وی عصر روز سه شنبه 2 آبان 1391 بر اثر کهولت سن درگذشت.

  • نقی سیف جمالی

نقی سیف جمالی متولد 15 مهر 1337 در تهران بازیگر سینما ، تلویزیون و تئاتر بود. او در سریال مختارنامه در نقش طبیبِ ابن زیاد بازی کرده بود. نقی سیف جمالی بازیگر پیشکسوت تئاتر ، سینما و تلویزیون 4 اردیبهشت 1396 بر اثر سکته قلبی در بیمارستان شهید رجایی تهران درگذشت.

  • ایرج خدری

ایرج خدری متولد1350 در کرمانشاه بازیکن بسکتبال و هنرپیشه سینما اهل ایران بود. او در سریال مختارنامه در نقش شرطه کوفی که قاتل هانی بن عروه بود بازی کرده بود. وی در شامگاه روز 19 تیر 1395 در سن 45 سالگی در بیمارستان امام حسین تهران درگذشت. پزشکان می گویند از بین رفتن قوای کامل جسمی اش ، عامل مرگ او بود.

  • داوود رشیدی

داوود رشیدی حائری متولد 25 تیر 1312، خیابان ری تهران هنرپیشه تئاتر ، سینما و تلویزیون ایران بود. داود رشیدی در سریال مختارنامه در نقش نعمان بن بشیر انصاری امیر کوفه و پدر عمره زن مختار ثقفی بازی کرده بود. رشیدی در سال های پایانی زندگی دچارِ آلزایمر شده بود و در بامداد 5 شهریور 1395 در 83 سالگی در پی ایست قلبی در خانه اش درگذشت.

  • انوشیروان ارجمند

انوشیروان ارجمند متولد 27 مهر 1320 برادر بزرگتر داریوش ارجمند و همچنین پدر برزو ارجمند و بهار ارجمند بود. او در سریال مختارنامه در نقش رفاعة بن شداد یکی از رهبران توابین بازی کرده بود. انوشیروان ارجمند چند مدتی به دلیل بیماری قلبی در بیمارستان پارسیان تهران بستری بود و ظهر روز 23 آذر 1393 بر اثر همین بیماری در سن 73 سالگی درگذشت.

  • حبیب جنت مکان

حبیب جنت مکان ، یکی از بازیگران سریال مختارنامه بود که در سکانس هایی از این مجموعه مقابل دوربین رفت. درگذشت او ، اما با دیگران قصه خیلی متفاوتی دارد. جنت مکان متولد سال 40 در اهواز بود؛ در دوران جنگ تحمیلی در گردان جعفر طیار اهواز حضور داشت و به درجه جانبازی رسید. او سال ها بعد ، در جریان جنگ علیه گروه های تکفیری هم خود را به جبهه رساند و 27 فروردین 94 در جریان جنگ با داعش در سامرا به شهادت رسید.