از سریال های تلویزیون چه خبر؟

۱۴ سریالی که هم اکنون در مراحل تولید و یا در چند قدمی آنتن قرار دارند.

با کم رنگ شدن ویروس کرونا بسیاری از پروژه های سریالی، کار تولید خود را آغاز کرده اند و یا در آستانه روی آنتن رفتن هستند. البته طبیعتا همه آثار در این گزارش جا نگرفته اند و تولیدات صداوسیما این روزها متنوع تر و بیشتر هستند. «سلمان فارسی»، «موسی کلیم الله»، «جشن سربرون»، «طلاق»، «بی نشان»، «شهباز»، «گاندو ۳»، «روزی روزگاری جنوب»، «شب بیدار»، «تب و تاب»، «برای او»، «بچه مهندس۵» و «شب آخر» سریال هایی هستند که یا در تولید هستند یا به زودی در تلویزیون روی آنتن می روند.

تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «سلمان فارسی» به کارگردانی داوود میرباقری به نیمه رسید. این مجموعه جدیدترین سریال تاریخی در حال ساخت کارگردانش پس از سریال سنگین و ماندگار «مختارنامه» است. «سلمان فارسی» سریالی بسیار پرهزینه و با بازیگران، عوامل و سیاهی لشگرهای فراوان است که این روزها پس از اجازه ستاد کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فیلمبرداری آن از سر گرفته شده است و تاکنون از بازیگران اصلی فرهاد اصلانی و علی دهکردی جلوی دوربین رفته‌اند. علیرضا شجاع نوری قرار است نقش سلمان فارسی را در این سریال ایفا کند. «سلمان فارسی» سریالی ۴۵ قسمتی و درباره شخصیت سلمان فارسی است که فرازهایی از زندگی وی در سه دوره  تاریخی زندگی اش روایت می‌شود. چنگیز جلیلوند در این سریال نقش اسقف مسیحی را بازی کرده است اما کرونا جانش را در ۲ آذر ۱۳۹۹ گرفت و دیگر فرصت همراهی گروه برایش فراهم نشد.

«موسی کلیم الله» نیز به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا در مرحله ساخت دکور قرار دارد. تهیه‌کنندگی این اثر برعهده احمد میرعلایی بود که به تازگی جای خود را به محمود رضوی داده است. این مجموعه براساس قصص قرآنی نگارش شده و حاتمی‌کیا در حال بازنویسی فیلمنامه است، همزمان کارگاه‌های پیش تولید (صحنه و لباس) مشغول آماده‌سازی برای تولید سریال‌اند. این پروژه که قبلا دست جمال شورجه بوده است، گفته می‌شود بیش از ۷۰ قسمت خواهد داشت.

سریال «جشن سربرون» به کارگردانی مجتبی راعی و تهیه‌کنندگی حسن نجاریان یکی از آثار الف فاخر مرکز سیمافیلم است که از آثار تاریخی مرتبط با وقایع مهم دوره قاجار به شمار می‌آید. در آن به زندگی ایلاتی پرداخته می شود. فیلمبرداری این سریال پربازیگر که توان جذب مخاطب را خواهد داشت، در چند قدمی آنتن قرار دارد.

تصویربرداری مجموعه «طلاق» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی با موضوع مفاسد اقتصادی به پایان رسیده و مراحل تدوین و پس تولید را پشت سر می گذارد. در این سریال بازیگران مطرح سینما و تلویزیون به ایفای نقش می‌پردازند. فرهاد اصلانی در این مجموعه تاریخی نقش «تاجر» را بازی می‌کند، همچنین زنده یاد چنگیز جلیلوند، احترام برومند، مجید واشقانی، محمدرضا هدایتی، علی دهکردی، مهدی فقیه و… به ایفای نقش می‌پردازند. حضور حمید صفت خواننده در این پروژه از نکات قابل توجه است.

سریال تلویزیونی «شهباز» به کارگردانی حمیدرضا لوافی و نویسندگی مینا خدیوی در ۳۰ قسمت ۴۰ دقیقه ای در گروه فیلم و سریال شبکه پنج سیما در حال تولید است. ژانر این سریال معمایی و پلیسی و هنرمندانی همچون آرش مجیدی، رضا داودنژاد، علیرضا آرا، میلاد میرزایی، مهدخت مولایی، نیما نادری، سیروس همتی، فاطیما بهارمست، غزال نظر، پاوان افسر و… مقابل دوربین ایفای نقش می‌کنند. تصویربرداری این سریال از مرز ۴۰ درصد گذشته است.

«گاندو ۳» نیز در دست تولید است و راهی تلویزیون می شود؛ این سریال تلویزیونی که در ژانر اکشن، معمایی و سیاسی-امنیتی است و تاکنون ۲ فصل آن از شبکه سوم سیما پخش شده و آخرین قسمتش در ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ روی آنتن رفت.

سریال «روزی روزگاری جنوب» به کارگردانی مشترک منیر قیدی و محمد حمزه‌ای و تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری از تولیدات شبکه پنج سیما به شمار می‌آید که در مراحل پایانی نگارش فیلمنامه قرار دارد و با موضوع دفاع مقدس جلوی دوربین خواهد رفت.

«شب بیدار» به کارگردانی رضا ابوفاضلی و تهیه‌کنندگی علی مهام در ۳۰ قسمت و «تب و تاب» نیز به کارگردانی داریوش مختاری و تهیه‌کنندگی مهدی شفیعی در ۳۰ قسمت از جمله سریال‌های در حال تصویربرداری شبکه دو هستند.

یک اثر جدید به نام «برای او» نیز در حال نگارش توسط محمدمهدی عسگرپور است که در گروه فیلم و سریال شبکه دو تولید خواهد شد.

تولید فصل پنجم مجموعه «بچه مهندس» به تهیه‌ کنندگی سعید سعدی و به کارگردانی علی غفاری در شبکه دو صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ ریزی شده است، اما در برخی اخبار آمده است به دلیل اینکه این سریال در فصل چهارم خود اقبال همیشگی را نداشته و به نظر می‌رسد عوامل این سریال علاقه‌ای به ساخت پنجمین فصل این سریال ندارند.

سریال «شب آخر» به کارگردانی علی عارفی قرارست شب های محرم روی آنتن تلویزیون برود. این سریال با حضور بازیگران مختلف در محله شاپور یکی از قدیمی ترین محله‌های تهران در مرحله فیلمبرداری قرار دارد. بازیگران سریال «شب آخر» ساقی زینتی، فریده دریاموج، شیوا خسرومهر، ساناز سماواتی، شهرام عبدلی، حسن اسدی و مینا نوروزی فرد هستند.

فصل دوم سریال «مستوران» نیز به کارگردانی مسعود آب‌پرور و سیدجمال سیدحاتمی در دست تولید قرار گرفته است، در کمتر از هشت ماه به آنتن نوروز ۱۴۰۲ و ماه رمضان خواهد رسید.

در پایان، سریال «بی نشان» به کارگردانی راما قویدل و تهیه کنندگی مرتضی رزاق کریمی ویژه پخش از شبکه سه سیما ساخته شده و محصول سال ۱۴۰۰ است که به زودی پخش می شود. پرویز فلاحی پور، مهدی فقیه، کاظم هژیرآزاد، مجید واشقانی، نیلوفر پارسا، سعید زارعی، هلن نقی لو، نیوشا ضیغمی، مریم کاویانی، اکبر رحمتی، رضا ایرانمنش، توماج دانش بهزادی و قاسم زارع، نسرین نکیسا، احسان امانی، پویان گنجی و صادق ملک از جمله بازیگران این سریال هستند.