اتفاقی کم‌سابقه در سینمای کره جنوبی

برای نخستین بار در یک دهه اخیر یک فیلم خارجی در صدر فهرست فروش سالانه سینمای کره جنوبی قرار گرفت.

سینمای کره جنوبی در سال گذشته در مقایسه با سال ۲۰۲۰ میلادی، ۱۴ درصد رشد داشت، اما برای نخستین بار طی یک دهه اخیر عمده فروش گیشه سالانه به فیلم‌های خارجی تعلق گرفت و نه تولیدات داخلی سینمای کره جنوبی.

درآمد سینمای کره جوبی در سال ۲۰۲۱ به ۴۸۸ میلیون دلار رسید که از محل فروش ۶۰.۵ قطعه بلیت حاصل شده است، این در حالی است که در سال ۲۰۲۰ فروش ۵۹.۵ میلیون قطعه بلیت، درآمد ۴۲۶ میلیون دلاری را برای سینمای کره به همراه آورده بود.

در دوران پیش از کرونا، به دلیل سرانه بالای تماشاگران کره ای ها در سینما، کره جنوبی چهارمین بازار بزرگ سینمایی جهان پس از آمریکای شمالی، چین و ژاپن بود اما نتوانست در مقایسه با برخی دیگر از بازارهای اصلی از بازیابی سینمایی قدرتمندی بهره‌مند شود و ارقام هر دو سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۱ به طور قابل‌توجهی کمتر از دوران پیش از کرونا است.

فروش سال ۲۰۲۱ سینمای کره در مقایسه با سال ۲۰۱۹ و پیش از آغاز کرونا، ۷۰ درصد نزول داشته و تعداد بلیت‌های فروخته شده در سال ۲۰۲۱ هم نسبت به ۲۰۲۱ با ۷۳ درصد کاهش رو به رو شده است.

از نظر سهم بازار، سال ۲۰۲۱ برای تولیدکنندگان کره‌ای که در ۱۰ سال گذشته اکثریت بازار را در دست داشتند، خوشایند نبود و سهم فیلم‌های کره‌ای از گیشه سال ۲۰۲۱ به تنها ۳۰.۱ درصد کاهش یافت، که پایین‌ترین رقم از سال ۲۰۰۴ تاکنون است.

در میان ۱۰ فیلم پرفروش سینمای کره در سال ۲۰۲۱، ۷ فیلم هالیوودی و یک فیلم ژاپنی (شیطان کش: قطار موگن) قرار دارند و رتبه نخست را هم فیلم «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» با فروش ۴۶.۵ میلیون دلار در اختیار دارد. آخرین بار در سال ۲۰۱۱ بود که فیلم آمریکایی «ترانسفورمرها: نیمه تاریک ماه» پرفروش‌ترین فیلم سال سینمای کره جنوبی شده بود.

«فرار از موگادیشو» و «گودال» تنها فیلم‌های کره‌ای حاضر در فهرست ۱۰ فیلم پرفروش سال سینمای کره جنوبی هستند که هر دو در اواخر تابستان اکران شدند.